Gå til innhold
  • Bli medlem

Finse, toppturer eller tur?

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Hej!

Några kompiser till mig skall åka till Finse i mitten av

maj och gå på dagsturer.

Tänkte följa med men jag tycker om att göra toppturer.

Går det att kombinera? Kan man använda telemarskskidor/stighudar + Scarpa t2 eller

blir dem för tunga och omständiga i de platta områdena

runt vidda?

Tacksam för råd !

Lars

Annonse
Gjest Anonymous
Skrevet

Langrennski og Lærstøvler.

Finse er neppe stedet for Telemarkutstyr.

Arnt.

Skrevet

Jeg ville benyttet FJELLSKI og lærstøvler. Fjellski med stålkanter og gjerne litt innsving for noen telemarksvinger.

Langrennski vil jeg fraråde å bruke. Det er løypeski og definitivt ikke egnet for skitur i mai. Med skareføre om morgenen og gjennomslagsføre utpå dagen kan returen til Finse bli svært tidkrevende.

Scarpa T2 på Finse er altfor tungt. T4 er tingen hvis man skal bruke plaststøvler.

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg ser jeg var unøyaktig. Beklager det.

Fjellski med stålkanter bør det være.

Etter at jeg kjøpte de nye Åsnes skiene ble plutselig mine gamle Fischer E99 "langrennski". Skulle jeg til Finse ville jeg definitivt ta med de gamle skiene, fremfor Åsnes, som spiser smurning. For meg er Finse området er nesten for fint skiterreng for å bruke feller.

Arnt.

Skrevet

Jeg skal oppover til Finse i morgen tidlig etter å ha vært "værsyk" hittil i påsken. Tar med meg Åsnes Taiga fjellski med 3/4 stålkant og Alfa lærstøvler med BC-binding.

Ganske lett utstyr, men det er fjellski det også med tilstrekkelig bredde på skiene. Vi har bare tenkt å gå sørover på Hardangervidda uten å ta noen toppturer.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.