Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet
Beitosøtlen er bra da! Snøsikkert. Man kan gå nede i dalen eller oppe på fjellet.

Ja visst, og i tillegg til løypene rundt Beitostølen, har man et løypenett nedover til Danebu. Løypekart over sørlige del:

http://www.loypelaget.no/default.asp?nid=437&lid=1

Løypekart for hele strekningen:

http://www.visitvaldres.no/loy-beit.htm

Dette gir muligheter for skiturer i skogen og over skoggrensa, med utsikt til mye snaufjell og høyfjellet.

Ellers skriver jeg også under på at Lillehammer og Sjusjøen-området har et meget bra løypenett.

Annonse
Skrevet

Hei!! Kan bare si meg enig med mange her at på Gjøvik har vi det fint!! Ikke mye å klage på for oss som er interessert i ski her i distriktet. Gode snøforhold er det stort sett hvert år.

Til Nils: Jeg er jo oppvokst i Drammen og der er jo kjempefine områder hvor det er helt fantastisk å gå på ski!! Problemet er jo at snøforholdene er så vanskelige på de kanter. Tenk på Thorleif Haugs Minneløp som går fra Modum og sørover i Finnemarka/Drammensmarka. Flott variert terreng!! De flotteste skiturene jeg har hatt er fra Vikersund til Drammen. :wink:

Skrevet

Ganske sikker på at det er flere av dem på Lillehammer enn på Gjøvik. Uten at jeg kan gi noen eksempler.

haha mente liksom de som har bakgrunn/bor i merrråker da... ikke gjøvik! Meråkr har faktisk etter det jeg har hørt fostret mange skistjerner!

Skrevet

Herligt med alle disse svar!!!!

Et område med både højfjeld og tur i skoven vil være super, men er ikke et krav. Det synes at være svære at komme på tur med en lille 2 årig i højfjeldet end i skoven. (Eller er det blot mig som ikke planlægger godt nok?)

Mange tak for svarene!

Jakob

Skrevet

Jeg har aldrig selv været i Meråker, men så vidt jeg husker, var der i midten/slutningen af 1980-tallet flere af de daværende danske juniorelitelangrendsløbere, der gik på gymnasiet i Meråker, så jeg tror på jer, når I påstår, at det er i orden. Jeg har ikke hørt om nogen danske rejsebureauer, der har Meråker på programmet, så hvis man skal der op fra Danmark, må man nok selv arrangere både rejse og indkvartering. Der går tog både fra den norske og svenske side, så det kan sikkert lade sig gøre.

Det langrendsområde, som jeg selv er vendt tilbage til flest gange, er Nordseter-Sjusjøen. Der er mange km løjper, så man kan få en hel uge til at gå , uden at man skal løbe frem og tilbage i de samme spor igen og igen. Området er afvekslende. Selve Nordseter og Sjusjøen ligger øverst i nåleskovsbæltet lige under trægrænsen, og der går løjper både ned i skoven og op tyndere bevokset terræn - uden at det bliver rigtigt fjeld. De gange, jeg har været der, har løjpepræpareringen også været i orden.

Hvis det er vigtigt, at man skal kunne komme rigtigt på fjeldet, er Høvringen en god mulighed. Selve Høvringen ligger også omkring trægrænsen, men her er ikke så mange løjper nede i skoven. Det meste går oppe på fjeldet. Hvis der kommer vind og fygning, kunne man godt ønske sig lidt flere skovløjper med læ. Det som er specielt ved Høvringen, er muligheden for at lave dagture ind i Rondane. Turen til Vassberget (1856 m) kan anbefales. Fra Øigardseter brugte jeg 4 timer op og 2 timer ned incl. lidt fotopauser. Fra Vassberget er der en rigtigt flot udsigt ind over smedene nærmest på og de andre ronder lidt længere væk.

post-21-133474520598_thumb.jpg

post-21-133474520603_thumb.jpg

Skrevet

Skjønner jo hva smileyene dine skal vise, men hvor godt kjenner du til dansk langrennsnivå, egentlig ? Har du hørt om f.eks. Ebbe Hartz, som er en god skiløper, gift med en annen fordums norsk skistjerne ? Tror noen og enhver kunne få problemer med å henge på ham. :D

Skrevet

Skjønner det, men han var faktisk helt der oppe. Han er velkjent i norske skimiljøer. Han har flere gode plasseringer i internasjonale renn. Poenget mitt er at det finnes flere gode danske skiløpere enn vi kanskje tror. Det er imidlertid ingen som har tatt det helt store steget opp i verdenseliten, men de beste i Danmark er faktisk ganske bra. :D

Skrevet

Jeg vil slå et slag for Nordmarka og de andre markene ved Oslo. Snakk om kort reisevei fra Danmark. Her er det som regel milesvis med løyper. De høytliggende deler av Nordmarka er temmelig snøsikre. I lavere deler er det helt anhengig av hva slags vinter det er og i år var det dårlig. Men skiforeningen er veldig flink til å lage spor selv om det ligger veldig lite snø. Muligheter for å komme seg høyt inn i marka med skibuss eller tog fra Oslo.

Online prepareringsstatus finner du på www.skiforeningen.no. Sesongen er vel på sine bakerste bein akkurat nå. Nå må du gå over 500 moh for å ha snø istedenfor slaps. Men sist lørdag hadde jeg en fin langtur med mye snø fra Ringkollen til By. Det var bare i selve Lommedalen at det ble mye sugeføre og tynn snø i sporet. Diverse muligheter for overnatting i marka.

Linda

Skrevet

Hvis man ser på hva som er Norges største og mest varierte rutenett innen langrenn er vel Oslomarka det beste Norge har å by på. Her kjøres løypene daglig av Skiforeningen og man kan gå MANGE, MANGE mil på ulike løyper med koselige skistuer i skogen. Man kan gå fra Mylla i nord, Spikkestad i sør, Lillestrøm i øst og Tranby i vest. Oslomarka har mange utfartsteder i "markene" Vestmarka, Krokskogen, Bærumsmarka, Nordmarka, Kjekstadmarka, Østmarka, Lillomarka, Sørmarka, Tryvannsåsen og Follomarka. Veldig glad for å ha tilgang til slike løyper selv om snøen holder seg bedre i fjellet der Meråker er sterk. Har hytte på Blefjell og synes de også har et fint skirutenett.

Skrevet

....

Det synes at være svære at komme på tur med en lille 2 årig i højfjeldet end i skoven. (Eller er det blot mig som ikke planlægger godt nok?)

...

Du kommer ikke langt med en 2-åring uansett. Legg heller opp til en skikkelig kosetur bak nærmeste bakketopp, med skileik, aking og mye god mat og kos. Høyfjell eller skog spiller mindre rolle, bare turen er god.

Trives ungen i pulk eller bæremeis går det selvsagt an å sluke noen kilometer. Ellers er 2 år litt vrient å kombinere med de store utferdene: For store til å sitte lenge i ro i pulk, for små til å gå noe særlig langt på egne bein. Legg heller opp turen på 2-åringens premisser, så får hele familien en flott opplevelse sammen. Matlaging på bål er sikker vinner :wink:

Skrevet

Meget fine informationer om forskellige områder. De vil alle blive studeret nærmere, dog fra skrivebordet i første omgang :oops:

Janjk: Vi forsøger skam også at planlægge turen på vores søns præmsser, men som dansker (med ringe adgang til ski og sne) kan det være svært at vurdere hvor meget en 2 årig kan magte (hvilket selvfølgelig også er individuelt).

Tak for tippet med bål og mad. Jeg så, på min tur rundt om Skurefjell ved Trysil for nogle dage siden, en række familier som hyggede sig i solen, med bål, liggeunderlag og små legepladser. Det så vældigt hyggeligt ud.

Mvh

Jakob

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.