Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hej Alle.

Efter at have stået rutenettet tyndt i Geilos omegn og nu Trysils, leder jeg efter det perfekte langrendsområde.

Jeg er klar over, at perfekt kan bestemmes på mange måder, men alle indspil modtages med glæde.

På forhånd tak!

Jakob

Annonse
Skrevet

Meråker er etter min mening skiparadis nr 1 i norge og kanskje i verden for langrennsløpere. Fra Grova skisenter kjøres det milevis med løyper hver dag, både i lysløype og innover fjellet.

Hvis du er på jakt etter belyste løyper mener jeg og huske at Gjøvik++ har Norges lengst sammenengende lysanleggg på over 7mil(?)

Skrevet
Meråker er etter min mening skiparadis nr 1 i norge og kanskje i verden for langrennsløpere. Fra Grova skisenter kjøres det milevis med løyper hver dag, både i lysløype og innover fjellet.

Hvis du er på jakt etter belyste løyper mener jeg og huske at Gjøvik++ har Norges lengst sammenengende lysanleggg på over 7mil(?)

uten å ha vært der kan jeg tenke meg det stemmer. Mange av norgeseliten innen langrenn bor og trener der. Ellers er bymarka i Trondheim en vakker plass å gå turer i. spesielt i de mindre kjente løypenettverkene.

Skrevet

Hei. Siden jeg bor på Gjøvik selv, kan jeg bare bekrefte at det er supre langrennsforhold i skogene og åsene rundt her. Her er det oppkjørte langrennsløyper sammenhengende fra Gjøvik til Totenåsen, til Snertingdal og Torpa og områder rundt omkring. Vi har et svært godt utbygd løypenett, fra renntraseer til turløyper og alt det man kan ønske. Jeg vil få ønske alle velkommen til Gjøvik med omegn for å prøve selv. Jeg kan gjerne bistå med råd og tips. :D:D:D

Skrevet

Kommer muligens litt ut på når på vinteren, og ikke minst fysisk form og teknikk...

Ja, Bymarka her i Trondheim og rett utafor vinduet her (20m til skisporet) er flott. Godt oppkjørte løyper+++ men:

Kuppert, spesielt VM-løypene rundt Granåsen fra 97 er ikke for "Trimfolk". Der går det rett opp og rett ned!

Ustabile" snøforhold gjør heller ikke Bymarka spes artig til tider, selv om det nå er helt suverent her.

Jeg velger meg Lillehammerområdet!

Området Hafjell, Hornsjø, Sjusjøen, Nordseter, Hafjell er svært lettgått.

Stabile temp og stort sett tørrvoksføre. Og ikke minst følelse av snaufjell :D

Trolløypa fra Høvringen gjennom deler av Rondane og ned til Nordseter er jo en super tur på langrennski el lette fjellski etter mitt syn. Ca 120km.

Min gamle studentby Gjøvik ser jeg mange skryter av her, men for oss avdankede skiløpere eller muligens også for dansker, kan kanskje både Bymarka og Gjøvikløypene bli kupperte nok??

Mao, ufattelig mange supre områder å boltre seg i :D

Skrevet
Hei. Siden jeg bor på Gjøvik selv, kan jeg bare bekrefte at det er supre langrennsforhold i skogene og åsene rundt her. Her er det oppkjørte langrennsløyper sammenhengende fra Gjøvik til Totenåsen, til Snertingdal og Torpa og områder rundt omkring. Vi har et svært godt utbygd løypenett, fra renntraseer til turløyper og alt det man kan ønske. Jeg vil få ønske alle velkommen til Gjøvik med omegn for å prøve selv. Jeg kan gjerne bistå med råd og tips. :D:D:D

Går disse løypene fra Øverby eller Vind? Studerer for tiden på Gjøvik, og da jeg bor i umiddelbar nærhet av Vind og ikke har bil går jeg stort sett der, men har ikke kommet meg lenger enn til Raufoss enda! Tar gjerne imot tips her :D

.

Min gamle studentby Gjøvik ser jeg mange skryter av her, men for oss avdankede skiløpere eller muligens også for dansker, kan kanskje både Bymarka og Gjøvikløypene bli kupperte nok??

Ikke alle Gjøvikløypene som er for kuperte, i hvert fall ikke på Vind. Der blir det i flateste laget spør du meg.

Skrevet

Hei. Det er et utall av variasjoner. Ta kontakt med Skiforeningen Gjøvik og omegn, så kan du få deg et løypekart. Det finnes også på Gjøvik kommunes hjemmesider. Går du fra Øverby kan du variere mer enn fra Vind. Det er mere jorder og flate partier fra Vind og sørover. Man kan starte fra flere plasser rundt Gjøvik, f. eks. Skålmyrdammen vest for Biri, Øverby og Skistua vest for Gjøvik, Gravåsen, skistadion på Raufoss, Skumsjøen ; et utall av plasser. Feles for de fleste plasser er et det er et fantastisk skiterreng og noen flotte naturopplevelser som ligger foran deg, nesten uansett hvor du starter. Jeg snakker ikke da om konkurranseløyper hele tida, men et sammenhengende løypenett på flere hundre kilometer. Velkommen ut i skiløypa. :D:D:D

Skrevet

For å være helt konkret: Prøv Gubberudrunden. Starter på Eiktunet, (buss fra skysstasjonen) til Skistua, Hagestuen, til høyre her mot Solbakken, tilbake til Skistua og ned til Eiktunet. Bussen ned til byen og hjem. Ca. 28 km. Et annet alternativ for en fin langtur er Eiktunet-Skistua-Solbakken-Bjønnhaugen-Skyberg-Stangstua-Skumsjøen-Hunndalen-Gjøvik. 55 km i variert og flott skiterreng- og særlig slik forholdene er nå om dagen - før mildværet kommer. 8)

Skrevet

Har nettopp vært på en firmatur på Hafjelltoppen, med skitur i strålende vær og føre. Området har store snømengder og perfekte skispor, men er direkte uinteressant for meg. Kommer aldri til å dra dit på eget initiativ. 8) Men at det er nærmest ubegrensede muligheter for skigåing i Lillehammer-området er sant. Løypenettet er svært godt tilrettelagt. Du har vel omtrent alle fasiliteter i området.

Men den som såg programmet "Spekter" på NRK2 -TV igår fikk vel med seg raseringen av naturverdier i området...

Skrevet

Ja Kryk, ser man strengt på det er Byafjellet ved Steinkjer, Bymarka i Tr.heim, Nordmarka osv osv absolutt rassssert!!

Feite trassèer er bla hugget ut etc.

Det har så ikke skjedd i området Hafjell-Hornsjø-Sjusjøen-Nordseter-Hafjellområdet. Der er det naturlig oppkjørte skispor, med maskin vel og merke.

Hva som har skjedd i hytte-/leilighets og alpinområde syns jeg ikke hører hjemme her i denne tråden.

Burde egentlig ikke spørre, men hvorfor skal dere, etter mitt syn, ekstreme vernere alltid ta opp temaet i hver fordømte tråd???

Vær vennlig å start ny tråd om temaet og ikke ødelegge Jakob sin forespørsel her :wink:

Den tråden deltar jeg gjerne i 8)

Skrevet

Så så Håvard. Å kalle meg for ekstrem naturverner kan du gjerne utdype :o . Men kanskje ikke i denne tråden :lol: . Du vil ihvertfall bomme grovt om du hadde forsøkt å plassere meg på den politiske skala :lol::wink:

Jeg kan bare se at jeg svarer ganske presist på det Jakob spør etter.

Han skriver i åpningsinnlegget sitt at han er klar over at perfekt langrennsområde kan bestemmes på mange måter, og alle innspill mottas med glede.

Så hvorfor hisser du, Håvard, deg opp over mitt innspill? Er det fordi du missliker mitt engasjement? 8)

Det er allment kjent att Lillehammer-området har langrennsmuligheter som er bedre enn de fleste. Men å snakke om verdens beste blir nok vel patriotisk. :lol:

Skrevet

Hvis du må reise fra Danmark vil du sikkert synes Lillehammer er bra, kort vei, mange boalternativ og ikke minst flere danske frender i løypa 8) . På Nordseter drives Ski/Hytteutleie/Kafe av dansk familie fra 1975, sjekk link http://www.nordseter.no/, hvor du kan finne løyper både i skog og høyfjellsterreng. Vi har ca 350 km dobbeltspor, hvorav 200 km med skøyting + flere singeltracks som slynger seg igjennom de mer "uberørte" deler av området. Av konkurranseløyper vil jeg trekke frem OL-løypene i Lillehammer og Natrudstilen (Sjusjøen) som eliten innen skiskyting, langrenn bruker ofte, spesielt på forsesongen.

http://www.lillehammerturist.no/norsk/vinter/ for mer detaljer.

http://www.sjusjoen-skisenter.no/page.php?id=12

Skrevet

må vell gi eksempler da... estil og northug?

Ganske sikker på at det er flere av dem på Lillehammer enn på Gjøvik. Uten at jeg kan gi noen eksempler.

Skrevet

Utgangspunktet var løyper - ikke løpere. Ellers tror jeg ikke det bor så mange landslagsløpere på Lillehammer, hverken Estil eller Northug, som bor i Meråker. På Gjøvik har vi derimot flere juniorer som er på landslaget. Skiløypene er generelt sett veldig bra her i innlandet, varierte og snøsikre. DET bør være litt av hovedpoenget her.

Skrevet

Gikk en tur fra Gravåsen her i Gjøvik igår, veldig bra! Var ikke så kupert her heller, men litt mer enn Vind da. Øverby er vel stedet for litt mer kupert, har hvertfall en grei bakke i starten :wink:

Hvor bor du LarsD? Kanskje i samme blokka som meg muligens, i så fall er du velkommen til å sitte på bort til Øverby de gangene jeg drar dit.

Skrevet

Hei Jakob.

Ikke veit jeg, men siden jeg bor på Biri, midt mellom Lillehammer og Gjøvik, har jeg noen fine områder å anbefale som jeg bruker mye selv. Av tidligere innlegg ser jeg Gjøvikmarka anbefalt, og dette kan jeg bare slutte meg til. Fjellområdene Hafjell, Øyer, Nordseter og Sjusjøen ved Lillehammer har milevis med flotte, oppkjørte løyper og stabile vær og føreforhold det meste av vinteren. Ellers er Vingeromsåsen med løyper nordover mot Gausdal Vestfjell (Hulderheimen) et flott område. Til slutt vil jeg nevne Synnfjellet i Torpa. Her blir det bare bedre og bedre forhold for hvert år som går. Felles for alle disse områdene er mye snø, stabile forhold og svært god tilrettelegging.

God tur!

Skrevet
Gikk en tur fra Gravåsen her i Gjøvik igår, veldig bra! Var ikke så kupert her heller, men litt mer enn Vind da. Øverby er vel stedet for litt mer kupert, har hvertfall en grei bakke i starten :wink:

Hvor bor du LarsD? Kanskje i samme blokka som meg muligens, i så fall er du velkommen til å sitte på bort til Øverby de gangene jeg drar dit.

Går ut i fra at du mener en av blokkene på Kopperud? Bor nok på privat hybel, ganske mange steinkast sørover.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.