Gå til innhold
  • Bli medlem

Finnmark: Med Kano gjennom Iesjávri og Stabbursdalen. Ønsker tips.


Terje WJ

Anbefalte innlegg

Hei,

til dere som kjenner forholdene.

Hvordan er det med kano i dette området de to første ukene av september? Vannføring? Elvenes strihet?

Målet er Stabburselva og ut i Porsangerfjorden.

Hva vil dere anta er god tid på denne strekningen?

Vi har en Ally 17' DR (flatbunnet). Vi er to personer og to bikkjer. Kan bli litt trangt. Går bra uten bikkjer andre steder, det vet vi.

Spørsmålet er om elvene er for strie for en fullastet kano av dette slaget...

Vi har planlagt å bruke to kanoer (må da kjøpe én til, noe som koster en del...), er det virkelig nødvendig mtp elvenes eventuelle strihet? Altså, trenger vi lettlastede kanoer?

Jeg - vi - setter veldig pris på svar. Takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den tiden på året kan det komme masse vær der oppe, men det er vel tatt høyde for. Litt usikkert om dere må trekke

kanoen et stykke når dere forlater Iesjávri. Elven er noe stri over lengre områder.

Dere kommer til å passere noen stryk/fossefall som dere garantert må trekke kanoen.

Ellers er det bare å stå på:D God tur

Her skal dere bl.a passere:

post-1089-133474520537_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den tiden på året kan det komme masse vær der oppe, men det er vel tatt høyde for. Litt usikkert om dere må trekke

kanoen et stykke når dere forlater Iesjávri. Elven er noe stri over lengre områder.

Dere kommer til å passere noen stryk/fossefall som dere garantert må trekke kanoen.

Ellers er det bare å stå på:D God tur

Her skal dere bl.a passere:

Støtter asghegg her. Har ikke gått hele dalen, men deler av den (fisket selfølgelig). En del strie sryk og mindre fosser. Ser imidlertid ikke det som et problem. Les elven godt og ikke ta sjanser. Ta dere god tid - fisket i øvre deler av Stabbursdalen er ikke oppskrytt... Har forøvrig vært der i tiden dere beskriver og da var det svært lite vann.

Hvor tenker dere passere nord for Iesjávri? Kommer dere over ved Bojobeasjávri?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter asghegg her. Har ikke gått hele dalen, men deler av den (fisket selfølgelig). En del strie sryk og mindre fosser. Ser imidlertid ikke det som et problem. Les elven godt og ikke ta sjanser. Ta dere god tid - fisket i øvre deler av Stabbursdalen er ikke oppskrytt... Har forøvrig vært der i tiden dere beskriver og da var det svært lite vann.

Hvor tenker dere passere nord for Iesjávri? Kommer dere over ved Bojobeasjávri?

Akkurat hvor vi kommer, tar vi underveis, men at det blir omtrent ved Bojobeasjávri, er nok sannsynlig. Er det et fint område?

Fisket er ikke noe særlig, altså. Det tipset tar vi med oss. Mao, ikke satse på å fiske hver middag...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat hvor vi kommer, tar vi underveis, men at det blir omtrent ved Bojobeasjávri, er nok sannsynlig. Er det et fint område?

Fisket er ikke noe særlig, altså. Det tipset tar vi med oss. Mao, ikke satse på å fiske hver middag...

Hehe.

Med at fisket ikke er oppskrytt mener jeg absolutt at fisket er å satse på. Man kan faktisk ikke skryte nok spør du meg. Iesjávri og området huser både fisk som er rød og hvit i kjøttet. Fra Bojobeasjávri og nedover har jeg mest erfaring med rødt fiskekjøtt. Fantastisk flott ørret og røye. Fisk bør absolutt stå på menyen altså. Hadde jeg kunnet dette med å legge inn bilder skulle jeg lagt inn noen skrytebilder... :wink:

Området er flott, men noe tett skog enkelte plasse rundt Bojobeasjávri, men dere skal jo holde dere på vannet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, supert. Da blir det 5 kg ris og fiskestanga. :lol: Men i september må det vel være lenger mellom betta, eller hva? Er det kobber og rødt, blankt og den slags som funker der også? Hva med røya, hvilke sluker/spinnere går den etter? Vi er ikke fluefiskere, skjønner du...

Nja, det er jo ennå tidlig høst. Vær, vind og temperatur spiller en sentral rolle i forhold til hvordan bettet blir. Også hvordan sommeren forøvrig har vært. Uansett, jeg er ganske sikker på at dere får fisk. Men, jeg ville ikke basert alle dagene på det. Gjorde det samme - gikk i noen dager uten å få særlig der inne. Stekt sharlottlauk med baconost og potetstappe holder deg i live, men jeg var tilfreds da det ble bett igjen...

Fisker selv mye med metall. Kobber og rødt er nok en god kombinasjon der oppe også. Større (f.eks 12-20 g) sildesluker, møresilder og tobyslyker er bra. En gang jeg og min far var i området, gikk det fire dager hvor kun jeg fikk fisk. Og det på en spinner som bare jeg hadde og kun i ett eksemplar. Spesielt. Røye har jeg fått mest på sluk - og spesial i kombinasjon kobber/rød er nok den som har tatt flest eksemplarer. Ta med et godt utvalg på metallsiden og gjerne flere enn en av hver i samme størrelse, det kan jo hende godsluken/-spinneren ryker...

Kjenner jeg blir litt missunnelig nå som jeg tenker på hva dere skal. Måtte ta frem kartene... Det er områder med bergarter og løsmasser av skifer, sandstein, kalkstein, amfibolitt etc i områdene dere skal. Det gir gode oppvekstforhold for krepsdyr etc. Fisken er veldig før og fin i kjøttet. Jeg ønsker dere god tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke en enkel elv dere har valgt å padle. Øverste del (den som renner nordover) tror jeg er storslagen og relativt lettpadlet. Fra kote 300 blir elva brattere, regn med over 1 mil med lining og bæring herfra. For mange år siden gikk jeg fra Njahkagorzi og ca 2 mil opover Stabburselva (rundt svingen der elva svinger østover). Njahkagorzi er en skikkelig canyon, med en foss på ca 20 meters fall. Ovenfor canyonen synes jeg å huske at elva var sammenhengende stryk med mye stein i bort i mot 1 mil.

Stein P Aasheim har skrevet om denne turen, han tok den sammen med Ulvang-brødrene. Tror boka heter noe sånt som ”Eventyrlige reiser”, den finnes kanskje på biblioteket? De brukte elvekajakk. Her beskriver han en teknikk som han kaller Ullvangmetoden, dvs å padle utfor strykene med dødsforakt, for så å svømme siste del av stryket.

Jeg har også en artikkel som er skrevet av padlere fra Tromsø som gjennomførte den samme turen, de brukte også elvekajakk. De opplevde en sein vårflom + mye regn, og beskriver elva som mye vankeligere og mer utfordrende enn de forventet. Jeg kan skanne inn denne artikkelen og sende deg hvis du er interessert.

Begge disse turene startet på Suossjavri, og de padlet Iesjokka opp til Iesjavri. Denne elva har stort sett 2 modi, enten stilleflytende partier som er lett å padle mot, eller markerte stryk som må vades eller bæres. Har sjøl padlet opp denne elva 4 ganger, har da hatt 3 bæringer på til sammen 2 km, og vadet 8 stryk på til sammen ca 5-6 km. 2 av disse strykene er vankelige å va, hvis dere velger å bære disse vil total bæring komme opp i 4,5 km. Uansettet må det være et bedre alternativ å padle elva framfor å bære hele veien inn. Vi bruker ca 2 lange dager på å komme opp til Iesjavri.

Må bare si meg enig med Fiskeren i forhold til fisket i disse traktene.

Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke en enkel elv dere har valgt å padle.

Da lærer vi jo kanskje å padle... :lol:

Masse nyttig info fra dere. Takk! Den artikkelen kan du gjerne sende. Mase, jeg har sendt deg min e-post addr. i en pm.

Det jeg fryktet mest var at det var liten eller ingen vannføring i september, men det er det jo ikke.

Jeg gleder meg til fisket!

Hvordan er det å ta med en sammenlagt Ally på fly? Er det bare å si fra på forhånd at vi har ekstra kolli?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også litt skeptisk til siste del av elva. Det er en dyp canyon, så ingen muligheter til å komme seg ut av elva når det plutselig kommer et stryk. Jeg anbefaler at du går siste del av ruten til fots først for å se hva du har i møte. Det er et punt der elva bøyer seg fra nordover til østover. Derfra er det mulig å gå nordover til veien, en lang dagsmarsj. Jeg har gjort det er par ganger. For det meste lett terreng. Det blir sikkert 2 turer for å få kanoen + bagasje ut.

Fisket er ikke alltid bra. Det har kanskje å gjøre at vi bare pleier å ta med fluestanger. Noen ganger det det bare for kaldt og da blir det lite fisk. Jeg anbefaler å ta med slukstang for sikkerhets skyld.

Linda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Takk, Linda, det er kanskje ingen dum idé å unngå å bli fanget i en canyon. Men hva med videre østover mot Porsangerfjorden, like ille? Vi har jo tenkt oss helt ut i fjorden. Minst mulig gåing, og ihvertfall ikke noe gåing ut på noen vei før vi blir tvunget. :wink:

Den delen jeg hadde beskrevet for å komme til veien er et godt stykke foran canyonen. Du går da mot veien fra Alta som går nord for stabbursdalen. Derfra trenger du bil/buss. Akkurat denne ruten utelukker at du kan padle siste delen til Porsangerfjorden. Bare til info hvis du vil komme deg ut enkleste vei.

Jeg har gått på vestsiden av grensen til den gamle nasjonalparken. Akkurat der ved canyonen har jeg ikke gått selv, men mannen min gikk der for 2 år siden da han følgte nesten hele elva. Siste delen mot Porsangerfjorden var paddelbart såvidt jeg husker at han fortalte og siste del har en grusvei ved siden av (kjedelig å gå på). Jeg kan spørre ham i kveld for sikkerhets skyld. Det er laksefiske der, så det kan bli noen fiskere som ser forbauset opp når du kommer padlende. Jeg anbefaler at du også titter på Google Earth på den strekningen og studerer høydelinjene på kartet.

Linda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne tråden har inspirert meg til sjøl å overveie å ta turen ned Stabburselva, men da i en Alpackaraft.

Har lånt Stein P. Aasheims ”Stein P.s reiser i Norge”, det er i denne boka turen ned Stabburselva beskrives. Lite matnyttig om selve padlinga, men mange spektakulære bilder. Lånte også ”Norges nasjonalparker. Stabbursdalen, Øvre Passvik og Øvre Anarjohka” av Leif Ryvarden. Her er det også mange bilder, og beskrivelse av elva. Blant annet sies det her at det går an å gå langs elva hele veien gjennom det som beskrives som ”elvekløfta” eller ”canyonen”. Her veksler elva mellom lange loner og korte stryk. Denne kløfta er 4 km lang, og i følge kartet er det mellom 6 og 7 km mellom kote 120 og kote 100, som også innbefatter elvekløfta. Det burde derfor gå forholdsvis greit å komme seg fra Njahkjohka og ned.

Disse har også gått langs elva fra Njahkjohka til Stabbursnes: http://home.no.net/oddare/oddareh/stabbur.htm .

Partiet overfor Njahkjohka er det som blir beskrevet som med loddrette vegger (dette er altså ikke det samme som canyonen eller elvekløfta, som starter 3-4 km lenger nede). Jeg vet ikke hvor langt opp det strekker seg, men tipper ikke mer enn 2-3 km. Terrenget her er meget ulendt, legger med et foto fra turen jeg gikk i 1989. Jeg krysset Stabburselva ved Njahkjohka, og bildet er fra slutten av juv-partiet, nedenfor var elva stilleflytende med lette stryk og lave elvebredder så lang jeg kunne se.

Det virkelig vanskelige partiet synes da å være mellom kote 300 og kote 140, en strekning på ca 1 mil. Hvis dere velger å prøve dere på dette partiet framfor å gå/paddle mot Sennalandet, regn da med å bruke veldig lang tid på dette strekket i forhold til øverst i elva, og regn med mye bæring.

Artikkelen som jeg nevnte tidligere, ligger også ute på nettet: http://www.turliv.no/stabburselva.htm

post-1579-133474521209_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjentar meg selv fra friluftsliv.no, siden det er en del mer trafikk her på fjellforum.

"Jeg har ikke padlet stabburselva, men gått langs den øverste delen.. Tenkte og pratet mye om hvordan det ville være å padle den da vi gikk for det virket veldig fristende.

Er en del stryk som du må bære forbi, så jeg ville satsa på lett pakning og enkel stuing av kanoen. Vi var der i august, og det var generelt lav vannstand i alle elvene vi måtte over. Du kan lese om turen vår her: http://www.adrenaline.no/vandre/2006/finnmarksvidda/index.htm

Håper det var en smule til hjelp selv om det er litt på siden av det du spør om"

Ser nå at mange nevner canyonen der elva svinger østover. Den så ikke akkurat padlebar ut på avstand iallefall. Vi holdt oss i de øvre delene av elva og svingte nord-vestover til E6 og Sennalandet der elva svinger øst.

God tur iallefall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk endelig snakket med min mann om dette. Han vil fraråde deg å padle siste del av elva hvis du ikke er en meget erfaren padler med kajakk. Hele delen av elva som svinger østover har mange vanskelige pasager med høye kanter. Han har lest om noen erfaren kajakkfolk som har padlet hele elva. De mistet en båt en måtte bære veldig mye og syntes det var tungvindt. Dette er ikke noe for uerfarne padlere i kano.

De fleste som padler går til veien fra svingen. Jeg har forresten hørt fra en venn som gjorde det og som klaget mye på det, fordi det er en lang dag allerede med vanlig sekk. Det blir ikke enklere hvis du i tillegg må bære en kano. Min mann foreslo at du padler karasjokka først, den skal nok være mye enklere. Kanskje ikke det du ville høre, men bedre føre var...

Linda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lindap: Stabburselva tror jeg er ganske enkel å padle hvis man bærer de strekningene man ikke tror man kan bruke kanoen, så får det bare bli en hel del bæring på oss, som ganske riktig er nybegynnere i kano. Vi får ta det som trening og en nyttig erfaring. :) Men takk for advarselen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Har akkurat kommet hjem etter å ha packraftet hele Stabbursdalselva.

En storslagen naturopplevelse, men konklusjonen er at dette definitivt ikke er en nybegynnerelv med Allykano. Elva er veldig grunn i partier nå, krever gode kunnskaper både i å lese elva for (om mulig) å finne nok vann til å padle/fløte, og også kunnskap i å manøvrere mellom steiner. Enkelte stryk er også lange, slik at en må kunne vurdere strømmen og se seg ut bakevjer for å kunne stoppe. Har ikke tallet, men har sikkert båret forbi minst 40 fosser og stryk. Noen av disse er direkte farlige, de kommer plutselig på og har voldsom kraft og opptil 5 m loddrett fallhøyde.

Jeg håper at dere velger å ikke gjennomføre denne turen nå, ta den heller om noen år når dere har høstet mer erfaring.

Skal komme tilbake med bilder og beskrivelse av elva om ei uke eller to håper jeg.

Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.