Authon Skrevet 25. mars 2008 Skrevet 25. mars 2008 Jeg og en kamerat startet Mandag 06.00 fra Trondheim,og kjørte rettning Folldal.3 t senere var vi framme ved en plass som heter Straumbu.Spant på skia og pakket sekken 09.40 og la av sted rettning Rondeslottet.Tempen var -17 grader,men det gikk helt fint.Været var litt overskyet,men absolutt fint turvær.Ingen vind.Hadde med kamera begge to på denne turen,og ville ta en del bilder.Så det ble ganske rolig i starten,med mange øyeblikk festet på bilder og video.Artig å se på senere. Va bra føre også,og det var flere som hadde gått før oss for noen dager siden.Så det var bare å følge oppgått løyper.Brukte 2t før vi hadde passert tregrensa,og da fikk vi se Rondeslottet.Defra og helt til foten av fjellet gikk det ca.2t.De var utrolig seige kilometre,slakt oppover og 15cm løs snø.Men virkelig hærlig.Og fra foten og opp brukte vi 2t.Siste 1t tok vi av oss skia og festa de på ryggen,og gikk opp.Pga det var utrlolig bratt og steinete.Da vi endelig var på toppen var klokka ca 16.00. Og som bonus like før toppen viste seg,så åpnet himmelen seg og sola tittet fram,og skyene forsvant. For et syn..All slite med å komme seg opp var nå glemt.Og vi kunne nyte utsikten på 2178 m.o.h.Var ikke et eneste vindkast på toppen.Helt stilt var det. Tok litt mat og en del bilder på toppen før vi tok bena fatt nedover igjen.Jeg gikk ned og forbi steinen på toppen,og spant på med skia der.Fikk testet de nye fjellskia mine fra Fisher med stålkant.De fungeret fint ned den bratte skrenten fra toppen.Kjørte sikk sakk hele vegen nedover bakken,noe som var ganske artig.Og etter hvert kom vi ned den værste biten,og ned på den lange slake nedoverbakken mot tregrensa.Her var det 15 cm puddersnø hele vegen,,og bare å leke seg nedover. Brukte 4 timer fra tregrensa og opp,,nedover gikk det unna på 55 min. 8 t senerer var vi begge kommet tilbake til bilen,etter en fantastisk tur i Rondane.Litt slit var det selvfølgelig,men det blir fort glemt når turen er over.Anbefalles iallfall denne turen.Viss været er noen lunde bra så er utsikten helt fantastisk. Vis rapporten i Turkartet Vis større kart Siter
Mayhassen Skrevet 25. mars 2008 Skrevet 25. mars 2008 Snart nøyaktig et år siden jeg selv sto på denne toppen for tredje gang, bringer tilbake flotte minner. Rondane er et flott område syns jeg, altfor lite rapporter fra denne kanten så takker. Siter
Authon Skrevet 25. mars 2008 Forfatter Skrevet 25. mars 2008 ja var utrolig fint der...ser nå at jeg skrev feil navn på parkeringsplassen,,,det skal selvfølgelig være Straumbu....og ikke straumløs.hehe var småtrøtt da dette ble skrevet.Rettet det opp nå. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.