Gå til innhold
  • Bli medlem

Til debatt: DNT og prominente på hyttene?


morten

Anbefalte innlegg

I går hadde jeg en prat med en som hadde vært på Hardangervidda i helga. Jeg gjør oppmerksom på at dette bare er en subjektiv formidling av en persons opplevelse, men likevel synes jeg den reiser noen interessante spørsmål.

De kom til Hellberghytta på vidda denne helga og fikk beskjed om at de ikke kunne bo på hovedhytta, men måtte ta til takke med annekset som har 4 senger, mot hovedhyttas 10 senger. På hovedhytta var ei kokke kjørt inn med scooter for å lage mat.

Seinere kom det 6 gjester til som også ble forvist til annekset (en barnefamilie som endog hadde sjekket DNTs nettsider etter informasjon om hytta var tilgjengelig). Da syv utlendinger til sist ankom var det 15 personer som var forvist til annekset.

På hovedhytta satt dronning Sonja med følge og spiste innkjørt mat.

Jeg har tidligere hatt litt sansen for dronning Sonja som en litt mer jordnær person, men nå lurer jeg litt.

En ting er hva man gjør på hytta si i Sikkilsdalen eller et hvilket som helst hotell man måtte leie seg inn på. Noe annet er hvordan man går frem på en selvbetjent DNT hytte en helg i den populære delen av vintersesongen.

Hva er vitsen med å besøke en selvbetjent DNT hytte dersom man har behov for å ta seg så til rette?

Jeg forstår behovet for livvakt(er), men that's it også. Hvis ikke dronningen, som sikkert får nok 7 retters middager i løpet av et år, ikke kan spise maten som er på hytta som andre, eller bære inn egen mat, men må ha kokke og mat kjørt inn på scooter. Hva skal hun da på en selvbetjent hytte å gjøre.

Hvis hun vil være folkelig og gjøre folkelige ting, hvorfor kan det ikke da gjøres på en folkelig måte i stedet for å innkvartere seg og sitt følge på beste måte og lag 15 andre slitne, svette og muligens kalde fjellvandrere stues sammen på et trangt anneks?

Jeg har stor forståelse for at prominente personer i mange sammenhenger må skjermes fra allmenheten og trenger ekstra beskyttelse, men akkurat i denne settingen vet jeg ikke?

Det er mulig andre synes dette virker helt ok. For øvrig fikk de andre høyst generøst lov til å gå inn i hovedhytta 1 og 1 av gangen for å få lov til å hente ved, ekstra madrasser o.l.

Understreker at dette ikke nødvendigvis er en objektiv story, men visse momenter av sannhet er den nødvendigvis nødt til å inneholde. Noen andre synspunkter på dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Ikke akkurat en bombe (for meg) at dette skjedde. Har et søskenbarn som var i garden, og sto bl.a vakt ved porter. Utskjellinger fra "Sånnja" f.eks for at porten ikke ble åpnet fort nok skjedde mer enn en gang ja. Blant "musikantene" gikk hun under betegnelsen "Beacha". Mine meninger om henne har blitt en del farget av denne insideinfoen, for f.eks på tv framstår hun jo som en helt annen person. At noe sånt skjedde tviler jeg ikke på, har dels forståelse for sikkerhetshensynet. Men barnefamilier....

Poenget er vel at alle skal ha lik rett til hyttene, men DNT var vel happy for å få litt omgang med blått blod....

Hva hadde skjedd dersom det var folk på hytta når kongefølget ankom............................ Hadde først-til-mølla-prinsippet gjaldt da??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis hun vil være folkelig og gjøre folkelige ting, hvorfor kan det ikke da gjøres på en folkelig måte...

Jeg har stor forståelse for at prominente personer i mange sammenhenger må skjermes fra allmenheten og trenger ekstra beskyttelse, men akkurat i denne settingen vet jeg ikke?

Du har helt rett, Morten; vil man være "folkelig" - ja, så må man være det fullt og helt. Ikke sånn tull og tøys som dette som skal ha skjedd på den selvbetjente hytta på fjellheimen. Det blir for dumt ...!

Hadde det derimot vært Harald Rex - ja, så tror jeg jaggu han hadde trampet inn på hytta, satt seg ned blant de andre og rigget seg til med en "Rett i koppen" (og etterpå hadde han roet seg ned med en sigarett på trappa utenfor... Jepp; Harald er helt konge!) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dessverre hørt lignende historier (sovende brevandrere sparket ut av Fonnabu av bryske livvakter tidlig om morgenen, før Dronningen ankom i helikopter - lenge siden, ca 1980) men også det motsatte, dvs at dronningen med turfølge har ankommet og oppført seg som ordinære (og trivelige) gjester.

I offisielle sammenheng er det umasse mye styr knyttet til protokoll, etikette og sikkerhet når de kongelige deltar. I private sammenhenger skulle de to første kunne legges vekk, og sikkerheten står igjen. Og den berettiger neppe utkastelse/avvising av andre gjester på selv- og ubetjente hytter.

Spm er om bortjaginga er dronningens ønske, hoffets påfunn, eller om det er vertskapet og evt. livvaktene som er overivrige i tjenesten? Skjønt livvaktene skal jo hoffet i prinsipp ha styringa på, da. For sikkerheten kan neppe rettferdiggjøre bortvisningen. Ang. folkelighet kontra skjerming i denne sammenheng er jeg helt enig med foregående.

Når hoffet varsler dronnningbesøk til aktuell TF på forhånd, er vel dette for å få litt særbetjening? Da bør DNT og lokale foreninger ha ryggrad til å si greit, velkommen, vi vil gjerne legge tilrette om HKHDS ønsker det, men andre gjester må aksepteres om det er snakk om selvbetjeningshytter dersom disse normalt er åpne. Ellers bør man bruke betjente hytter utenom ordinær åpningstid, da unngår man disse problemene, som i tillegg til å være meget sure for de som rammes, neppe bedrer kongedømmets omdømme i befolkningen. Men, det er jo mulig jeg har diskreditert meg i slike sammenhenger tidligere og ikke er meningsberettiget her..(http://vg.subnett.no/visArtikkel.asp?id=1142665) På den annen side har jeg vært med å organisere et arrangement der Kongen deltok, og må bare si at inntrykket av HMKH og hoffet som organisasjon var godt.

Er Mortens framstilling nogenlunde korrekt, er det for dumt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Møtte tilfeldigvis Droning Sonja med Livvakt i fjella like ved Geiranger for noen år tilbake. Hun var svært hyggelig og pratet villig om vakker natur og flotte fjellturer, selv oom livvakten fulgte hver minste bevegelse jeg gjorde.

At det må tas visse forbehold når Sonja er i den norske fjellheimen, er desverre noe vil må leve med i 2004. Selv om alle her inne på forumet er sindige og lovlydige mennesker, finnes det nok av "syke jævler" der ute som er i stand til å begå hva som helst, når som helst og aller helst mot en kjent eller prominent person, for å oppnå et snev av oppmerksomhet i en grå hverdag.

Så lenge vi har et monarki i dette landet, vil alltid de kongelige være et glansbilde med egne fordeler og rettigheter. Kanskje på tide med et folkevalg for eller mot videre monarki? Jeg er jammen meg ikke sikker om jeg hadde stemt for eller imot og jeg har full forståelse for at historier som dette på Hardangervidda ikke akkurat øker populariteten til det Norske kongehus.

God Påske!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prinsippielt sett er monarkiet en tvilsom forfatningsform. Men når jeg ser hva "våre beste venner" over dammen klarer å få tak i vha. valg (med litt hjelp av gode venner i høyesterett), er jeg ikke særlig ivrig på å holde på det prinsippet...

Men en modell som Island - kanskje? En annen sak er jo at med det fokus som uvegerlig blir på et kongehus i vår mediainfiserte verden, så er det jo gjenstand for en viss beundring at de orker, da... Så det er mulig vi må se gjennom fingrene med noen dumheter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid hatt et positivt inntrykk av Sonja på grunn av hennes fjellinteresse, men dette syntes jeg lite om. Det er jo spørsmål om det er hennes eget påfunn eller om det er turfølget som har skyld i det. Under alle omstendigheter kunne hun jo gitt sine instrukser. Hvorvidt Turistforeningen har vært innkoblet i dette vet vi heller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.