Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

1. 10-30 kg alt ettersom..

2. Arcteryx Bora 80 3,1 kg

3. TNF Chrysalis 1,1 kg

4. Helsport Ringstind 2 2,1kg og en Europris presenning 2,5x3,5 på 750g med barduner

5. Navnløst underlag fra gsport 250 gram

6. 6250 gram.

Annonse
Skrevet

Den største enkeltfaktoren som avgjør sekkvekta er hvorvid fruen og arvingen er med. Arvingen må i meis, ergo går resten i sekken. I utgangspunktet dreit jeg i vekt på utstyret, men siden jeg nå må bære tre eks av alt har jeg blitt nazi på vekt, den nye tresesongssoveposen min veier en tredel av den gamle. I helga var vi på én (1) overnattingstur på Dividalshytta. Sekken bikka 30 kg.

Det handler om marginer. Punktum.

Med en ettåring på tur kan en ikke gamble men en eneste jævla ting. Det er nesten slik at jeg vurdere å ta med to brennere i tilfelle den ene tar kvelden. Mat blir tungt, men siden det viste seg at han syntes polarbrød var stor stas kan vi endelig droppe de middagsglassene. Woho.

Skrevet

Sekken min bikker fort 30 kg hvis jeg skal ut på en ukestur. Det som trekker opp er sekken (recon pack 4,9 kg) og teltet (helsport 4 kg). Av og til skulle jeg ønsket at sekken hadde vært lettere, men samtidig så ønsker jeg å ha med meg luksus på tur. Det er litt trist å sitte ved bålet etter at middagen er spist opp, og ikke ha noe sjokkis, pils etc.

Skrevet

MAKS tjue. De gangene jeg har båret mer så har det vært fordi jeg har gått tur med folk som følger filosofien om at alt skal deles likt og de selv ikke har brydd seg spesielt om vekt. Stort sett mellom ti og femten uansett når på året. Bruker Osprey Aether 90, Exped Downmat, Moutain Equipment Snowline, Hilleberg Nammatj 2 og MSR Simmerlite året rundt. Kjekt sånn! Liker lette og allsidige greier, mindre variabler å forholde seg til. Det eneste som skiftes ut med årstiden er klærne og om jeg tar med liner i ull eller silke. Er man flere så deler man vekta av teltet og kjøkkenet så da blir det enda mindre. Prøver å dra med meg absolutt minimalt av jall! Pølsepinne, stol og alt sånt er sikkert greit for de som ikke hater unødvendig mye vekt så mye som meg!

Også mat da. Et greit prinsipp for å holde vekta nede er å ikke ta med seg noe som har høyt innhold av væske! Man kommer neppe til å tørste ihjel i naturen i norge, og er man bare litt forberedt får man alltid smelta vann eller kokt det reint. Med andre ord går jeg fra pølsene..

Skrevet

Greit nok med deres lister av lette telt og soveposer. Det har da jeg også.....

Men hvor er hagla/rifla? Ammunisjonen? Eller for sommerhalvåret; Fluestanga? Snellene? Vaderne?

Man drar da vel ikke ut i naturen uten å ha til hensikt å ta livet av noe? :)

Skrevet

Berkeley UL stang og Mitchell UL snelle. Husker ikke modellen i farta. Slukene og spinnerene er alle på 12g og nedover og jeg har sjenden med meg mer enn det som får plass i en snusboks. Ulempen er at av og til MÅ jeg ut i vannet eller elva på jakt etter den siste Panter Martinen som har satt seg fast. Det er langt mellom ruggene og jeg fisker mer for mat enn for å ha noe å skryte av så det går greit uansett med sånt småtteri :) Hagla mi er ei Miroku jegertrap så den er litt tungt å dra på... Men akk så moro!

Skrevet

Totalt ca 8-12 kg, avhengig av hvor mye luksus man unner seg. :)

Sekk: Golite Quest 1,5kg

Pose: Marmot Hydrogen 0.6 kg

Telt: Hilleberg Akto 1.5 kg

Underlag: Thermarest Neo air 0.4

Samlet for telt, sekk, sovepose, underlag ca 4 kg

Mvh

Jens

Skrevet

1.Sommer 15 kg

2.3 kilo kanskje ?

3.0,8 kilo

4.1,8 kilo (2 manns)

5.0,5 kilo (oppblåsbar)

6.6,1 kilo for alt mellom punkt 2-5

Så kommer mat, fiskeutstyr, klær og annet utstyr

Skrevet

1.Totalvekt pakket sekk for ukestur? .......................................Ca. 25 kg. Det forutsetter at jeg kan ha basecamp noen timer fra veien. Skal jeg gå med alt på ryggen hele tiden blir det maks 20 kg. (Men da har jeg jo ikke med våpen/ammunisjon.)

2.Vekt sekk? ..................................................................................3,0kg (Trollhetta 95)

3.Vekt sovepose? ..........................................................................0,9kg (Haglöfs Goga 500)

4.Vekt telt (eventuelt tarp, gapahuk)? ..........................................2,0kg (Ringstind 2)

5.Vekt liggeunderlag .....................................................................0,9kg (Thermarest trail3)

6.Sum vekt for sekk, sovepose, telt og liggeunderlag? .................6,8kg

Skrevet
Dårlig rekkevidde?......... Tro hva du vil.....

Denne gramidioti jakten er en typisk bysak, utstyrsgale byfanter som tror de blir all verdens til fjellfolk bare de har det rette utstyret fra de rette leverandørene.

Det hender jeg også blir oppgitt over enkelte gramjegere. Har vært borti folk som teller antall gram på bestikket sitt og lignende for å gå noen få dager fra hytte til hytte. Slikt og lignende mener jeg blir for dumt og jeg opplever å bli oppgitt. (Har vel gitt uttrykk for dette i en tidligere tråd.) Å få ned vekt på en ellers tung sekk derimot er ikke dumt. Det jeg ser som den interessante utfordringen er å få til komfort samtidig som oppakningen er til å leve med sett i forhold til typen tur.

Min filosofi er at det er bra å prøve å spare vekt på de typiske vektverstingene(som sovepose til eksempel) og heller prøve å klare kunststykket å kutte ut andre overflødige ting evt ha utstyr som kan ta flere oppgaver. (Jeg gidder altså ikke veie kompasset mitt :) ) Desverre koster lettvektsutstyr ofte mer og det er ikke lett å finansiere hva som helst før en er ferdig med skolegangen(sukk).

Anyway:

Sekk: Avhengig av type(min tyngste er Recon) men snitt blir vel på ca 4 kg

Sovepose: Min letteste er Ajungilak Taiga Summer(dun) på 0,75 kg

Telt: Helsport Nordmarka 2 veier ca 2,5 kg

Liggeunderlag: Therm A Rest Ridgerest regular veier 0,4 kg

Sum: Vil altså variere rundt 7,65 kg

Maten avhenger av så mangt og i tillegg til dette kommer jo fort litt fotoutstyr, fiskeutstyr... Hva sekken vil ligge på totalt er det vanskelig å forutsi.

Skrevet

1. 20-35 kg alt ettersom.. Som regel 20-22 på korte turer om sommern inkl. fiskeutstyr, noen pils el vin og en halv cognac. Oppmot 30 når det er 3 sesongs pose og litt varmere klær. Vinteren bruker jeg pulk. Over 30 på turer over flere dager(mer vin etc) men med korte etapper.

2. Helsport X-trem 90+30. 3,3 kilo(så vidt jeg husker)

3. Ajungilak Sommer Dun 0,7 kilo. Helsport 3 sesong dun 1,5 kilo. Nanok Vinter dun 1,8 kilo.

4. Helport Lavvolight 2,2 kilo med bunn. Evt overseil i tillegg på 0,5 kilo ved nedbør. Helsport Svalbard bruker jeg stort sett bare sammen med pulk.

5. Ajungilak EVA Comfort 0,5 kilo eller Expeed Down 9DLX 1,5 kilo.

Fiskeutstyr er en 4 delt stang i tube og en teleskop eller fluestang. 2 sneller og litt dupper, kroker, spinnere.

Mat er en del ferskvare som egg&bacon, brød, kjøtt, pølser, pastaposer og kanskje litt turmat.

Kunne sikkert tynet vekt litt mer ved å ta med lettere type mat, litt mindre fiskeutstyr etc.

Skrevet

Helt enig. Det kan fort ende opp som ren utstyrsmani som ikke har noe i det hele tatt å gjøre med det å komme seg ut. Men grunnen til å få ned vekta i utgangspunktet er ren fysikk. Det kan ikke allverdens synsing forandre på. Lavere betyr at en får mer ut av en gitt mengde energienheter. Å "ta det som trening" er et meningsløst utsagn. Lavere vekt betyr ikke at man er lat, det betyr at man kanskje prioriterer et høyere tempo og altså ikke det spøtt mindre treningseffekt.

Men vekten må burde jo helst ikke bli så lav at trivselsfaktoren minsker! Jeg syns det er et mye bedre argument for å dra på en tung sekk istedenfor å irritere seg over at andre gjør andre prioriteringer! Jeg bruker downmat fordi den er så komfortabel og gir meg så god søvnkvalitet at jeg vil ha den med uansett. Posen, sekken, brenneren og teltet er alle sammen så lette jeg syns de kan være uten at de går på bekostning av den funksjonaliteten og kvaliteten jeg vil ha for at jeg skal trives best mulig. Hadde det vært spinklere så tror jeg fort at det kunne gått meg på nervene. Andre igjen legger kanskje lista høyere og lavere, men det får være deres sak så lenge de trives.

At noen vil ha ned vekta på utstyret gjør en ikke automatisk til en jålete byfant som ikke har peiling. På samme måte er det heller ikke et angrep på de som er komfortable med å dra på 30-40kg +++. Det er en overflødig krangel hvor det burde være saklig kritikk om fordelene/ulempene ved å minske marginene for økt effekt (for å høres litt mer saklig ut enn det egentlig er å ferdes i naturen...)

Skrevet

På en ukestur med all proviant så kommer sekken på underkant av 30kg. Har da med endel ting som sikkert flere ville regnet som unødvendig. Gjerne en liten "skarp en", speilreflekskamera, snacks etc.

Velger også utstyr med først og fremst fokus på funksjonalitet og holdbarhet. At jeg er fattig student gjør også at jeg sjelden kan velge lett utstyr.

Men har ikke større problemer med å bære sekken, har opplevd å gå DNT-stier etter de oppsatte tidene med 30kg på ryggen.

Men som poengtert før i tråden, så må det være opp til hver enkelt på hvilken vekt man har i sekken, så lenge den tilfredsstiller alle minimumskrav når det gjelder sikkerhet osv.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.