Gå til innhold
  • Bli medlem

rappell paa enkeltbolter


inaktiv

Anbefalte innlegg

jeg befinner meg naa i rio de janeiro, og har oppdaget at det ikke er like vanlig over hele verden aa bruke doble bolter til rappell. Av utstyr er det to halvtau det gaar i, og for aa utfoere rappell med tilstrekkelig sikkerhet og uten mye ulempe har jeg funnet opp en maate aa faa det til paa dersom alle boltene er enkle.

man har altsaa to tau, og man er to personer som skal ned. Tauene er ikke knytt sammen, men det gaar en slynge mellom de to klatrerne, og de har hver en slynge til selvforankring. Toppen har to forankringer, eller man bruker de to oeverste boltene, ett tau gjennom hver av de. Man rappellerer samtidig ved siden av hverandre, og hver gang en av klatrerne begynner aa bli tom for tau setter han selvforankring og drar sitt tau ned for aa sette det paa ny. Hele denne tiden er han ogsaa sikret av den andre klatreren som ennaa er paa rappell, og vice versa. Tror metoden gaar fortere enn aa knyte tauene sammen, rappellere en om gangen, trekke ned og sortere ut 120 meter tau og begynne paa ny.

-RM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.