Gå til innhold
  • Bli medlem

Mygg på Hardangervidda


Rakkeren

Anbefalte innlegg

Nå kommer garantert mange til å himle med øynene og mene at dette er et tåpelig spørsmål,

men jeg prøver likevel.

Er det plagsomt mye mygg på Hardangervidde om sommeren?

Er det noen områder eller perioder om sommeren som er verre enn ellers?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det kan være svært plagsomt med mygg på Hardangervidda. De verste periodene jeg har hatt der er i midten av juli, men dette kan forandre seg fra år til år. Om det er verre i enkelte områder enn andre vet jeg ikke. Som alltid med mygg er det verst i fuktige områder som ligger i le for vinden. Oppsøk høydene hvis myggplagen blir for ille.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hold deg unna langvassmyrene :?: Var så plagsomt me måtte gå med full dress og myggnett, og drepenes varmt. Midten/slutten på august er ei fin tid, nesten uansett hvor du går

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du setter opp teltet ved siden av en elv med lavt kratt rundomkring, kommer myggene opp av krattet om kvelden. Da gjelder det å spise middagen i teltet etter at du har drept alle mygg som klarte å sneke seg inn da du gikk inn. Vind er bra mot mygg, men vanskelig å planlegge. Jeg pleier å bruke flällräven bukse og skjorte med lange ermer. Pluss mygghatt og fiskehansker uten fingertupper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig! I alle de år jeg har gått på fjellet har aldri mygg vært noe problem. Det har derimot klegg – husker især den varme sommer i 2003, hvor jeg gikk fra Stølsmaradalen til Skogadalsbøen via Maradalen. Det var 25ºC og det var stygt mange klegg, og flerr ganger ble jeg angrepet av 4-5 klegg på samme tid. Det var bare enn ting å gjøre: Stå stille og smekke dem når de hadde satt sig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Bjarne

Du fisker kanskje ikke? Fiskere har en tendens til å havne i de verste myggområdene.

Ellers kan det stemme at det noen ganger ikke er mygg i veldig varmt vær. Jeg har en gang i Femund langs Røa kunne ligge i bikini uten å bli plaget av mygg. Det var også et unntak fra normalsituasjonen.

Linda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Bjarne

Du fisker kanskje ikke? Fiskere har en tendens til å havne i de verste myggområdene.

Ellers kan det stemme at det noen ganger ikke er mygg i veldig varmt vær. Jeg har en gang i Femund langs Røa kunne ligge i bikini uten å bli plaget av mygg. Det var også et unntak fra normalsituasjonen.

Linda

Nei dessverre, men jeg liker fisk på middagen.

Det er erfaringa min at mygg står i bjørkeskogen på varme dager.

Men viss du tar deg en blund i sola på en varm dag, er kleggebitt en ubehagelig risiko :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.