Gå til innhold
  • Bli medlem

Gammel mat


springsteen

Anbefalte innlegg

Jeg har hatt oppryddningshelg i fryseren. Først fant jeg en melkekarong med "ben til suppe". Det var en nakkebit fra rensjakten -02. Suppe er godt, så den havnet på kjøkkenbenken. Litt kjøtt var det på nakken også, men jeg trengte mer; altså tilbake til fryseren. Denne gang kom jeg tilbake med "til suppe". Fra elgjakten -95! (1995 var nok et godt år, for ikveld har jeg kokt rabarbrasuppe på rabarbra fra det samme året...) Suppen ble god selv om kjøttet kanskje var litt seigt, men det kan nok tilskrives kokken like mye som kjøttet...

Er det noen som har erfaring med VIRKELIG gammelt kjøtt? Hvor lenge kan egentlig viltkjøtt lagres i frysern?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Jeg har hatt oppryddningshelg i fryseren. Først fant jeg en melkekarong med "ben til suppe". Det var en nakkebit fra rensjakten -02. Suppe er godt, så den havnet på kjøkkenbenken. Litt kjøtt var det på nakken også, men jeg trengte mer; altså tilbake til fryseren. Denne gang kom jeg tilbake med "til suppe". Fra elgjakten -95! (1995 var nok et godt år, for ikveld har jeg kokt rabarbrasuppe på rabarbra fra det samme året...) Suppen ble god selv om kjøttet kanskje var litt seigt, men det kan nok tilskrives kokken like mye som kjøttet...

Er det noen som har erfaring med VIRKELIG gammelt kjøtt? Hvor lenge kan egentlig viltkjøtt lagres i frysern?

Rabarbrasuppe med kjøtt var ein ny variant. Var det eit forsøk på treretters med minst mogleg oppvask? :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viltkjøtt har lang holdbarhetstid pga av at det er veldig magert kjøtt. Det er fett som ikke holder seg særlig lenge.

Det har også mye å si hvordan du har pakket ned kjøttet. Har du pakket det luft-tett/vakumpakket så kan det ligge lenge uten å tape seg nevneverdig. Har hørt om over 10 år gamle ryper som er like gode ja.

Men jeg satser på å spise opp kjøttet ved førte anledning, er ikke vits å lagre det lenger enn nødvendig. Har viltmiddag til hverdags :lol: . Har rett og slett ikke handlet særlig med kjøtt i butikk på årevis. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg satser på å spise opp kjøttet ved førte anledning, er ikke vits å lagre det lenger enn nødvendig. Har viltmiddag til hverdags :lol: . Har rett og slett ikke handlet særlig med kjøtt i butikk på årevis. :-)

Problemet mitt er at jeg er "impuls-spiser". Det er litt sent om klokken er 9 når jeg får lyst på biff, og den ligger i frysern. (For ikke å snakke om stek eller suppe.) Derfor hoper gjerne kjøttet seg opp fra år til år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer det at magert kjøtt holder seg lenge. Ryper er jo spesielle, de kan vel henge minst en måned på veggen også... De kan sikket ligge i fryseren i 20 år også.

Mager fisk holder seg bedre enn fet fisk. Ørret er best innen et halvt år, mens mager fisk kan holde seg minst tre ganger så lenge.

Hvis 12 år gammel elg var god er jo det bevis nok. Stabil og lav temperatur forlenger holdbarheten.

Har spist 11 år gammle molter, å de var helt fine. Molter er jo i likhet med ryper spesielle, siden de holder seg i minst et par uker i romtemeratur også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.