Gå til innhold
  • Bli medlem

Nedtur?


Anbefalte innlegg

Fjell-quiz!

Jeg titter innom "hjemmesida" til disse gutta og lar meg stadig fasinere av kjennskapen til den Norske fjellheimen.

Men nå har jeg tenkt å utfordre dere på noe helt annet enn "bergknatter og knøs".

Veldig mange ord og uttrykk som f.eks.: Ta rev i seilene, kaste loss, bakke ut, akterutseilt o.s.v kommer fra det maritime miljøet.

Men så har vi et uttrykk som heter NEDTUR. Har aldri hørt det brukt i noe annen sammenheng enn negativt ladet.

Det eneste stedet en nedtur fra gammelt kan komme fra må jo være fjellet eller høyden.

Men hva er så galt med nedturen :?:

Når jeg scanner innleggene til "tindegruppa" på forumet så ser jeg ihvertfall ingen negative nedturer, snarere tvert imot. Der i gården er det nok bare "Hærlige" både opp og nedturer.

Gi dem et bilde med litt konturer, stein, et utvalg skytyper, kanskje en snøklatt histen pisten, så vet de med en gang hvor det er.

GIR MÆ BARE ENDE OVER.

Per :shock:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nedtur er naar du driver med klatring og er paa en utflukt i for eksempel Urca i Rio de Janeiro. All klatring gaar fint i norge opp til et visst nivaa, men saa oppdager du at nivaaet ditt ikke er like hoeyt i tall som paa fjellet. Det er 4 bolter paa 50 m taulengde, og du har saavidt klart aa kare deg opp til 3 m under neste bolt. Alt som er rundt deg er sva og granittklumper. Etter lang tid finner man ut at det ikke er noen vei opp, og det er ca 30 meter til tauet vil begynne aa ta. Dessuten er det mindre enn vertikalt, og de tidligere nevnte granittklumpene har potensiale til aa skade skikkelig. Uansett hva som skjer da, saa er nedtur i denne sammenheng et negativt ladet begrep.

men selvsagt, i skisporten, fallskjerm, oensket rappellering og fjellturer generelt saa er nedtur et meget positivt ladet begrep.

-RM

PS: Nedturen endte godt, men jeg fikk stoerre respekt for nedturer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.