Gå til innhold
  • Bli medlem

Travers for oss uten tau ?


Gjest Anonymous

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Noen som har et godt forslag til en tur hvor det er mulig å gå en hel travers av fjell uten å bruke tau? Det vil si vi har en helg til disposisjon hvor vi drar Fredag kveld og kommer hjem Søndag kveld. Vi bor i Oslo.

Ønsket er en travers i Bygdin-Gjende-Tyin området da vi ikke gidder å kjøre så langt.

Kjempefint hvis noen av dere erfarne vandrere vil gi oss litt info :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette var min introduksjonstur til Jotunheimen på sommerføre og som jeg levde på i lengre tid fordi jeg syntes den var så flott. Startet kl 0600 en lørdag fra Gjendesheim hvor vi hadde fått lånt båt hos verten, Gaute Vole, for å komme oss raskt over Gjendeosen og slippe å gå omveien om Maurvangen. Vi var tre stykker hvor den ene, Hans Koren, siden har vært av mine fineste turkamerater (jeg vet han kjenner en av bidragsyterne her på forumet, Knut Stabell, fra orienteringsmiljøet). Turen gikk over Høgdebrotet, travers av Tjørnholstinden og videre over Skarvflya og opp i skaret mellom Skarvflyløyfttind og Søndre Skarvflytind. Herfra tok vi en avstikker opp på den siste. Videre travers av Skarvflyløyfttind og opp på Østre Leirungstind. Fra denne tok vi ned på Leirungsbandet og ut Svartdalen til Gjendebu hvor vi nådde middagen. Hadde da brukt 14 timer (pussig nok brukte vi akkurat like lang tid da jeg mange år senere gikk samme turen med andre i turfølget). Søndag besteg vi Store Knutsholstind og rakk båten tilbake til Gjendesheim om ettermiddagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Tusen takk, dette var innertier, akkurat hva vi var på utkikk etter. Jeg gleder meg til å studere denne ruta på kartet. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kortere travers som går over noen av de samme fjellene ods beskriver hadde vi i 1997:

Mot litt betaling fikk vi skyss fra Gjendebu over Gjende til oset hvor elva fra Knutsholet renner ut i Gjende. Derfra gikk vi på vestsiden av elva oppover til vi var nesten ved breen i Knutsholet, og så opp fjellsiden til nordre Skarvflytind. Videre over midtre og søre Skarvflytind, Skarvflyløyfttind og østre Leirungstind, og ned i Svartdalen tilbake til Gjendebu.

Turen tok 12 timer og vi hadde ikke med tau. Det vanskelige punktet på turen var ned fra midtre Skarvflytind til søre Skarvflytind. En hammer gjør at en må ned i vestsiden på midtre Skarvflytind, og så opp på ryggen igjen rett sør for hammeren. På hjemmesiden til Kim (Bergtatt.net) er det god beskrivelse av ruta forbi hammeren. Ellers inneholder turen luftige rygger med litt klyving, særlig nord og sør for søre Skarvflytind.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Veldig fint å få svar når jeg poster her, det blir spennende å se hva vi velger, men tror det blir en laaaang tur, middagen på Gjendebu er vi ikke så interessert i da vi liker å ligge i telt og mekke vår egen mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Heifolkens.

Ville bare nevne den letteste av alle i området,så det er gjort.

Nemelig Rasletind-Kalvehøgdene-Kalvholo.

Her er ingenting luftig el. utsatt,ei heller da noen utfordring,men et greit alternativ hvis man er uerfaren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Anonymous

Hvis dere tar tidlig båt til Memurubu og setter igjen teltene øverst i Memurudalen, er det en flott tur å først bestige Surtningsui (2368 moh og merket/vardet til topps) og så gå ryggen nordover over diverse enkle topper. Fantastisk utsikt hvis dere er heldig med været! God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.