Gå til innhold
  • Bli medlem

En skikkelig vintertur til Gråhøe og Kvitingkjølen

Mayhassen

Anbefalte innlegg

Annonse

Er bare positivt å oppleve en uværstur i ny og ne.

Da vet man hva man kan risikere å stå opp imot, og utstyrer seg deretter.

Dessuten er det jo tilfredsstillende å gjennomføre under sånne forhold også, vite at man rår med vinterfjellet.

Gir trygghet i seg selv det, litt selvtillit faktisk, og man unngår å bli overrumplet og rådløs om man ufrivillig skulle havne i slike forhold en gang.

Skal man ferdes også i vinterfjellet, så er det å takle uvær en naturlig del av pakka.

Men det er jo litt spennende også da, man vet at man må unngå ras, fonnefall i tåka, bresprekker, forfrysninger, bruddskader v/ fall etc., og ikke minst må man navigere riktig...

Og går man bare finværsturer sommerstid, ja da har man bare opplevd en brøkdel av hva fjellet kan være!

Hørte forresten fra Turid og Arne at dere var i farta, idet de fortalte at dere hadde treftes nede på Strind Gard u/ overnattinga.

Takker for fin rapport, alltid spennende å følge andres bravader! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok helt enig der ja. Har virkelig fått se hva fjellet KAN være. Et hvitt, kaldt helvete!! Vanvittige kontraster. Bruk av kortbukse på over 2000m i et fantastisk sommervær og til dager det er bare er "galninger" som beveger seg til fjells! Hadde ikke holdt seg lenge i live med kortbukse på de siste turene. :D Jeg har riktignok ikke blitt såå gal at jeg vil dra på slike "usikre" turer alene. Alltid greit å være to!

En annen ting jeg har erfart er at GPS er et "must" skal man bevege seg høyt til fjells med slike usikre værforhold som har vært nå. Selv har jeg ikke kjøpt meg GPS ennå, men det kommer...stolte fullt og helt på Mayhassen og hans ferdigheter med bruk av dette instrumentet. Sørg alltid for å ha bra med batterier med!! 8) Har kart og kompass i sekken også, men ikke så greit å bruke ved slike forhold vi har hatt. Satser nå på godvær på Tverråbreen i starten av påsken!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.