LadyA Skrevet 29. februar 2008 Del Skrevet 29. februar 2008 er det noen som har det? jeg lurer bare på hvordan det er å feste på et sklibrett? fjellpulkens hunde drag: http://www.fjellpulken.no/index.php?page=shop.product_details&flypage=shop.garden_flypage&product_id=37&category_id=13&option=com_phpshop&Itemid=38〈=no sklibrett: http://www.sportsnett.no/ -> pulk -> Paris pulk/sklibrett Trur dere disse går om hverandre? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lira Skrevet 29. februar 2008 Del Skrevet 29. februar 2008 Evt bare bruke line? Line/taudrag er lettere å reparere og hunden har større bevegelsesfrihet på tur. Du må gå bak og bremse pulken i nedoverbakker, men det burde man gjøre uansett. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LadyA Skrevet 29. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 29. februar 2008 å ja.. bare line rett fra pulken og til selen på hunden? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
martin.m Skrevet 29. februar 2008 Del Skrevet 29. februar 2008 Hei, Sjekk denne linken så kan du se og lese om løsningen jeg valgte. Har gode erfaringer med den. https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=7981&highlight= Mvh Martin Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LadyA Skrevet 29. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 29. februar 2008 Nice! den var skikkelig bra! den paris pulken, er det "feste" hull både forand og bak? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
martin.m Skrevet 29. februar 2008 Del Skrevet 29. februar 2008 Jeg pleier bare å hekte kjørestrikken på en av de bakre pakktauene som går igjennom hullene i hjørnene på pulken. Er kun to hull bak mot fire foran. Mvh Martin Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Utpåtur Skrevet 29. februar 2008 Del Skrevet 29. februar 2008 Jeg kuttet vekk den "frontleppa" på Paris-pulken og monterte standard Fjellpulken-fester. La alu-plater på innsiden av pulken for ikke å dra pop-naglene tvers gjennom pulken. Dette fungerer helt utmerket både når jeg og bikkja drar pulken. Vil ikke anbefale tau-drag mellom hund og pulk, vil faktisk påstå at det er direkte farlig. Et stivt drag hindrer en hund å bråstoppe (og derved bli kjørt rett ned av pulken) i nedoverbakker. Man unngår også at hund og pulk velger hver sin side av trær og andre hindringer. Jeg har jo skjønt at mange her sverger til taudrag, personlig mener jeg det er tilnærmet ubrukelig i de fleste sammenhenger. I pol-isen og liknende dønn flate snøvidder, greit nok, men ellers ikke. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LadyA Skrevet 29. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 29. februar 2008 Vil ikke anbefale tau-drag mellom hund og pulk, vil faktisk påstå at det er direkte farlig. Et stivt drag hindrer en hund å bråstoppe (og derved bli kjørt rett ned av pulken) i nedoverbakker. Man unngår også at hund og pulk velger hver sin side av trær og andre hindringer. Jeg har jo skjønt at mange her sverger til taudrag, personlig mener jeg det er tilnærmet ubrukelig i de fleste sammenhenger. I pol-isen og liknende dønn flate snøvidder, greit nok, men ellers ikke. var derfor jeg tenkte på å feste tau bak på pulken til meg så den ikke brått reiser i beina på hunden:wink: ... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Utpåtur Skrevet 29. februar 2008 Del Skrevet 29. februar 2008 Joda, men har man f.eks snørekjørt bak en hund som plutselig finner ut at han skal sette seg ned å tenke over livets store mysterier oppdager man fort at man må ha lynraske reflekser for at dette skal gå bra. Man må gjerne bruke taudrag mellom pulk og hund hvis man nærmest til enhver tid er 100% fokusert på hva hund og pulk gjør. Personlig ville jeg aldri tørre å bruke taudrag til min egen hund fordi jeg mener at muligheten for at noe skal gå galt er for stor. Jeg mener også at det er andre fordeler med et stivt drag, Det tvinger hunden til å gå i videre svinger, noe som begrenser muligheten for velt. Det gjør det enklere å navigere i skog, fordi draget styrer pulken rundt trær. Pulken sporer bedre i skrått terreng Men det er nå MIN mening da. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LadyA Skrevet 29. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 29. februar 2008 ja, det er sant tenker det blir et hundedrag fra fjellpulken jeg også mekker vi den fast til paris pulken meen ikke før til høsten att... er det noe lignene man kan ha med på sommeren? med hjul? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
elgen Skrevet 29. februar 2008 Del Skrevet 29. februar 2008 hei Det er skrevet mye om pulkdrag under tråden pulk!! Søk på tema En enkel måte å feste stivt pulkdrag vha, av surring kan du se her! se på fotos åsssen surringen er gjort slik den fordele trekket over mye materiale! https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=10636. hilsen Elgen Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lira Skrevet 1. mars 2008 Del Skrevet 1. mars 2008 Vil ikke anbefale tau-drag mellom hund og pulk, vil faktisk påstå at det er direkte farlig. Et stivt drag hindrer en hund å bråstoppe (og derved bli kjørt rett ned av pulken) i nedoverbakker. Man unngår også at hund og pulk velger hver sin side av trær og andre hindringer. Jeg har jo skjønt at mange her sverger til taudrag, personlig mener jeg det er tilnærmet ubrukelig i de fleste sammenhenger. I pol-isen og liknende dønn flate snøvidder, greit nok, men ellers ikke. Jeg har gode erfaringer med å ha taudrag bak hund, men så har jeg bare hatt gode trekkhunder som går som godt alene framme og går kommando selv usporet. Har tau hengende bak pulken så jeg kan hjelpe til med å bremse pulken. Det synes jeg man skal unne hunden selv med stivt drag. En hund burde feks trave i nedoverbakker med stramt drag/line, og det er det hundeføreren som må hjelpe til med. Har man fjellpulk med brems bak er det forøvrig enda enklere å bremse:) Jeg har faktisk lært hundene mine at de ikke skal bråstoppe.. Krever ikke så mye trening med en ok hund, ikke kommandoer heller. Ulvepia- som tidligere har drevet med hundekjøring Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.