Gå til innhold
  • Bli medlem

pulkdrag for hund


LadyA

Anbefalte innlegg

er det noen som har det? jeg lurer bare på hvordan det er å feste på et sklibrett?

fjellpulkens hunde drag:

http://www.fjellpulken.no/index.php?page=shop.product_details&flypage=shop.garden_flypage&product_id=37&category_id=13&option=com_phpshop&Itemid=38〈=no

sklibrett:

http://www.sportsnett.no/ -> pulk -> Paris pulk/sklibrett

Trur dere disse går om hverandre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kuttet vekk den "frontleppa" på Paris-pulken og monterte standard Fjellpulken-fester. La alu-plater på innsiden av pulken for ikke å dra pop-naglene tvers gjennom pulken. Dette fungerer helt utmerket både når jeg og bikkja drar pulken. Vil ikke anbefale tau-drag mellom hund og pulk, vil faktisk påstå at det er direkte farlig. Et stivt drag hindrer en hund å bråstoppe (og derved bli kjørt rett ned av pulken) i nedoverbakker. Man unngår også at hund og pulk velger hver sin side av trær og andre hindringer.

Jeg har jo skjønt at mange her sverger til taudrag, personlig mener jeg det er tilnærmet ubrukelig i de fleste sammenhenger. I pol-isen og liknende dønn flate snøvidder, greit nok, men ellers ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil ikke anbefale tau-drag mellom hund og pulk, vil faktisk påstå at det er direkte farlig. Et stivt drag hindrer en hund å bråstoppe (og derved bli kjørt rett ned av pulken) i nedoverbakker. Man unngår også at hund og pulk velger hver sin side av trær og andre hindringer.

Jeg har jo skjønt at mange her sverger til taudrag, personlig mener jeg det er tilnærmet ubrukelig i de fleste sammenhenger. I pol-isen og liknende dønn flate snøvidder, greit nok, men ellers ikke.

var derfor jeg tenkte på å feste tau bak på pulken til meg så den ikke brått reiser i beina på hunden:wink: ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, men har man f.eks snørekjørt bak en hund som plutselig finner ut at han skal sette seg ned å tenke over livets store mysterier oppdager man fort at man må ha lynraske reflekser for at dette skal gå bra. Man må gjerne bruke taudrag mellom pulk og hund hvis man nærmest til enhver tid er 100% fokusert på hva hund og pulk gjør. Personlig ville jeg aldri tørre å bruke taudrag til min egen hund fordi jeg mener at muligheten for at noe skal gå galt er for stor.

Jeg mener også at det er andre fordeler med et stivt drag,

Det tvinger hunden til å gå i videre svinger, noe som begrenser muligheten for velt.

Det gjør det enklere å navigere i skog, fordi draget styrer pulken rundt trær.

Pulken sporer bedre i skrått terreng

Men det er nå MIN mening da. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, det er sant :wink:

tenker det blir et hundedrag fra fjellpulken jeg :) også mekker vi den fast til paris pulken :wink:

meen ikke før til høsten att...

er det noe lignene man kan ha med på sommeren? med hjul?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil ikke anbefale tau-drag mellom hund og pulk, vil faktisk påstå at det er direkte farlig. Et stivt drag hindrer en hund å bråstoppe (og derved bli kjørt rett ned av pulken) i nedoverbakker. Man unngår også at hund og pulk velger hver sin side av trær og andre hindringer.

Jeg har jo skjønt at mange her sverger til taudrag, personlig mener jeg det er tilnærmet ubrukelig i de fleste sammenhenger. I pol-isen og liknende dønn flate snøvidder, greit nok, men ellers ikke.

Jeg har gode erfaringer med å ha taudrag bak hund, men så har jeg bare hatt gode trekkhunder som går som godt alene framme og går kommando selv usporet. Har tau hengende bak pulken så jeg kan hjelpe til med å bremse pulken. Det synes jeg man skal unne hunden selv med stivt drag. En hund burde feks trave i nedoverbakker med stramt drag/line, og det er det hundeføreren som må hjelpe til med. Har man fjellpulk med brems bak er det forøvrig enda enklere å bremse:) Jeg har faktisk lært hundene mine at de ikke skal bråstoppe.. Krever ikke så mye trening med en ok hund, ikke kommandoer heller.

Ulvepia- som tidligere har drevet med hundekjøring :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.