Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har hørt at Ally kanoene skal være skrekkelig populære, og siden jeg hadde bestemt meg for å kjøpen en før sommeren, slo jeg like så godt til og bestilte en 16,5´ DR nå med det samme.

Etter å ha gjort det kom jeg på en ting jeg lurer på; må man pakke sammen denne kanoen for transport i bil, eller tåler den å bli fraktet på et biltak som andre kanoer? Er den stiv nok til det, eller knekker den? Noen som har erfaring med dette?

Annonse
Skrevet

Jeg har også bestilt meg en Ally 16,5 DR. :) Regner med det skal gå greit å ha den på taket bare en passer på å feste baugen/fronten med et tau ned til støtfangeren.

Mvh

Fjellfant

Skrevet

Hatt Allyen i 10 år. Allyen har ligget på taket på mindre kjøreturer, fra hytta til vassdrag i nærheten ol. Det går greit. En del slitasje på duken. Man bør legge tøystoff mellom duk og takgrinn. Jeg vil fraråde folk å kjøre med Allyen på taket i høy hastighet/mye vind. Aluminiumsrammen vil helt klart bli bøyd. Kanoen blir ikke ødelagt, men retningsstabiliteten i kanoen blir påvirket.

Skrevet

Jeg har en 16,5DR og har transportert den mye oppslått på taket, men du legger deg ikke akkurat i venstrefilen og gir gass.

Holder du deg til maks 80 går det helt greit, men er det mye vind i tillegg ville jeg kansje vurdert det, spesielt sidevind.

Kanoen er jo forholdsvis bra aerodynamisk utformet når den ligger opp ned på taket, så opp til 80 km/t er vel passe greit.

Men som det er nevnt her så blir det slitasje i duken der den går nedpå takbøylene.

Hilsen Håvard

Skrevet

På korte turer tar jeg den på taket. Lurt å polstre litt der den ligger ned mot takgrinda for å unngå slitasje på duken. På lengre turer pakker jeg den sammen. Bruker mye drivstoff med kano på taket! Den viktigste grunnen til å kjøpe ally er vel ellers nettopp at det går an å pakke den sammen ved transport (pluss at den er veldig lett).

Sammenføyningene kan forsterkes med strips. Da sitter de mye bedre!

Skrevet

Harhuga skriver:

Blir den slarkete i sammenføyningene etter hvert, eller holder den seg bra?

Allyen holder seg bra. Jeg vil råde deg til å passe godt på de første gangene du monterer Allyen. Etter hvert vil den "sette" seg - aluminiumsspantene vil få sin "faste plass" i duken. Prøver du å montere kanoen raskest mulig de første gangene er det sjanse for at kanoen mindre retningsstabil enn hvis du er nøye. Duken blir noe lettere å montere etter hvert. Det er vanskelig å unngå at noen av spantene blir litt sammenpresset under bæringer, velting i elv mm (disse kan selvfølgelig byttes). Fjærene i stengene vil etter hvert ruste og ryke, men byttes ganske lett (den første røk etter 5 år). Jeg råder deg til å lime på forstrerkningsstriper langs ripa, kjølen og gjerne under kanoen. Spesielt kjølen kan kanske fort få litt skader (det gjør lite å vente til skadene oppstår).

Når dette er sagt - Allyen tåler juling. Bruk den!

Skrevet

Jeg kjørte Oslo-Rogen/Svenskesiden av Femunden nasjonalpark med en Ally på taket.

Det var en av de virkelig brukte og gamle. Startet å bevege seg kraftig ved 80 km i timen. Ikke opp og ned men sideveis. Hadde tau ned til begge lykteviskerene foran og tilhengerfestet bak. Da tålte vi en 120 før en merka noe.

Legger ved et bilde også. Her er det løse hjulbolter et stykke inn i sverige.... Tauene foran kan du se på bidet.

(Pleier å spørre før jeg legger bilder på nettet derfor er noen biter uklare)

post-2797-13347451609_thumb.jpg

Skrevet
Hadde tau ned til begge lykteviskerene foran og tilhengerfestet bak. Da tålte vi en 120 før en merka noe.

Legger ved et bilde også. Her er det løse hjulbolter et stykke inn i sverige....

Hehe, det første jeg tenkte når jeg så bildet var at du hadde fått problemer med hjulene :)

Ikke for å være ufin, men det høres ganske horribelt ut å kjøre med en Ally på taket i 120km/h..... Det er enorme krefter i aksjon i en slik hastighet dersom det går gærnt. Kanoen kan knuse ruter og komme inn i andre biler etc. En ting er at du muligens får skade på deg selv eller dine venner/familie eller bilen. Verre er det egentlig at du kan skade andre, og faktisk kan bli stillt økonomisk ansvarlig dersom forsikringsselskapene finner ut av dette.

Skrevet

Nettop derfor den var bundet godt fast.... Og nei jeg er ikke fartstullig.

Forøvrig er kano noe av det bedre en kan ha på taket mener jeg. Mer strømlinjeformet gjenstand skal en lete lenge etter. Lett er den også så bilen ikke får for høyt tyngdepungt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.