Gå til innhold
  • Bli medlem

To høye amerikanere

snilen

Anbefalte innlegg

Årets langtur gikk til Amerika, et kontinent jeg ikke har besøkt tidligere. Som toppoman er det jo de høyeste toppene man går etter, så jeg valgte å gå på den høyeste toppen først og deretter på den nesthøyeste.

Jeg hadde for lenge siden meldt meg på en pakketur med Jarle Trå til Aconcagua og fant det naturlig å benytte all den opparbeidede akklimatiseringen til å ta en svipptur til Ojos del Salado som er forholdsvis lett tilgjengelig når man bare er godt nok akklimatisert. Av turfølget på Aconcagua var det ingen som ville spandere noen ekstra dager, men noen følere lagt ut på nett av Jarle Trå sørget for at jeg fikk følge på denne turen også. I månedene før avreise ble det mye jobbing som medførte lange reiser, og dagen før avreise til Amerika var jeg helt ute av form og ville vel egentlig ikke reise. Et par kjerringer puffet meg nå ut på tur likevel og stor takk til dem for det – jeg angrer ikke. Dette ble mitt livs høyeste fjelltur og høyere har jeg ikke tenkt meg.

Topp 1 : Aconcagua 6962 moh
Etter 15 timer i samme flysete på strekningen Paris-Santiago var det godt å strekke på beina. 1 mann var akterutseilt av KLM, men hentet oss inn igjen. Akklimatiseringen til toppen var lang og omfattende, noe som gjorde at hele 13 av 18 kom til topps under gufne værforhold på toppdagen. Her var aldre fra 25 til 57 år jevnt spredd utover. Vi gikk Vacasdalen begge veier

Dagsplan for akklimatisering:
Dag 1: 2400 moh-2800 moh
Dag 2: 2800 moh-3200 moh
Dag 3: Akklimatiseringstur til 3900 moh
Dag 4:3200 moh – Base Camp(Plaza Argentina) 4200 moh
Dag 5: Hviledag Basecamp
Dag 6: Akklimatiseringstur til 4700 moh
Dag 7: Akklimatiseringstur/bæring til Camp 1 5000 moh
Dag 8: Hviledag basecamp
Dag 9: Til Camp 1 5000 moh
Dag 10: Hviledag camp1
Dag 11: Akklimatiseringstur til 5500 moh
Dag 12: Akklimatiseringstur/bæring til Camp 2 5800 moh
Dag 13: Camp 1 – BC
Dag 14: Hviledag Basecamp
Dag 15: Basecamp – Camp1
Dag 16: Camp1 – Camp 2
Dag 17: Camp2 – Cumbre – Camp2
Dag 18: Camp2 – Basecamp
Dag 19: Basecamp – 2800 moh
Dag 20: Ut av fjellet

Opplegget var påkostet med mange hviledager, personlige telt t.o.m. basecamp, romslige nye tomannstelt i de øvre campene, bærehjelp til de øvre campene, og muldyrtransport frem til basecamp. Den største påkjenningen for meg personlig var egentlig å ligge 3 uker i telt, stort sett i vegetasjonsfritt landskap. Var tildels smådesperat etter en skikkelig seng innimellom.

Topp 2 : Ojos Del Salado 6905 moh
Høyden på denne toppen er jeg ikke sikker på, jeg har sett høyder på 6880, 6893, 6905 og 6920. Det er uansett Amerikas nest høyeste fjell, Chiles høyeste fjell, Argentinas nest høyeste fjell og verdens høyeste aktive vulkan. Å besøke dette fjellet som en dessert-tur etter Aconcagua er forholdsvis billig tur som jeg vil anbefale. 8 dager ekstra kostet ca NOK 5000 per pers. Dette inkluderer klatrelisenser, leiebil, mat, nattbuss t/r Santiago-Copiapo, samt 3 dager på hotell ved stillehavet til slutt. Det er litt tillatelser som må ordnes, men ikke så veldig komplisert. Jeg beskriver ikke det her, men send meg en PM om noen trenger hjelp. Vi var bare 2 i bilen, så med flere om bord kan dette bli en enda billigere bestigning av et svært høyt fjell. Toppen ble nådd 8 dager etter toppen av Aconcagua, men det går historier om folk som har vært på disse toppene med kun 4 dagers mellomrom.

Etter å ha tatt farvel med Aconcagua-gjengen i Santiago siste kvelden, bar det av gårde på nattbuss 800 km nordover til Copiapo med nytt turfølge. Nattbussene i Chile er behagelige greier, og langt bedre enn å tilbringe en natt på monkey-class på et fly. Her ble det leie av bil, kjøp av mat og registrering/betaling av klatretillatelse USD 160 p/pers. For denne prisen får man fri tilgang til hytter og kjøkkentelt, samt utdelt en radio som kan benyttes for å tilkalle hjelp om man kommer i en nødsituasjon. Jeg hadde tenkt å skaffe meg en satellitt-telefon, men droppet det etter litt om og men.

Dag 1: Organisering i Copiapo – kjøring til en hytte i nærheten av Laguna Verde, ca 4500 moh.

Dag 2: Hviledag med bading i Laguna Verde og varme kilder ved sjøbredden

Dag 3: Kjøring til Camp Atacama (5200 moh) og videre vandring til Tejos (5830 moh)

Dag 4: Start kl. 05.00 mot toppen. Mitt ellers eminente turfølge måtte dessverre gi seg etter kort tids vandring. Vi gikk tilbake til Tejos, sov litt til, og tenkte å forsøke igjen neste morgen. Midt på dagen fant turfølget mitt ut at det var nok ingen sjanse for henne neste morgen heller, så da pakket jeg sekken i en fei og ruslett oppover klokken 1200.

Det var noen lange seige bakker oppover. En del is og snø som delvis var hard og delvis gjennomslag gjorde forholdene vanskelige. Formen og været var imidlertid bra og toppen ble nådd etter 6-7 timers tung vandring. Jeg må innrømme at jeg støttet meg på de faste tauene det øverste utsatte partiet. Det var nesten mørkt da jeg var nede igjen. Det var 8 dager siden sist noen skrev i boken på toppen. Av de 12 personene som forsøkte seg de 2 dagene vi var på Tejos var det kun undertegnede som kom opp, så litt stolt må jeg få lov til å være. Det hjelper å ha Aconcagua som akklimatiseringstopp!

Dagen etter ble det nok en badeseanse i Laguna Verde før muldyret tok oss helt ut til Stillehavet der 3 dager med sol og sommer ventet før den lange hjemreisen.

post-480-133474515618_thumb.jpg

post-480-133474515627_thumb.jpg

post-480-133474515942_thumb.jpg

post-480-133474515951_thumb.jpg

post-480-133474515961_thumb.jpg

post-480-133474515973_thumb.jpg

post-480-133474515982_thumb.jpg

post-480-133474515991_thumb.jpg

post-480-1334745160_thumb.jpg

post-480-133474516008_thumb.jpg

Vis rapporten i Turkartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gratulerer så mye! Imponert over at så mange klarte toppen. Har skjønt at værforholdene i Februar har vært ganske ustabile.

Jeg skulle jo ned over samtidig selv, men ble syk før avreisen. Som plaster på såret bestilte jeg tur til Kilimanjaro. Et helt greit bytte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.