Gå til innhold
  • Bli medlem

Erfaring med Nakamura Summit lite?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal kjøpe min første terengsykkel og har vært inn og ut av sykkelbutikker og sykkelnettsider for å gjøre meg kjent med hva som finnes på markedet.

Trenger en sykkel for bruk til lengre fjellturer, men også frem /tilbake på jobb i byen.

Har et budsjett som ikke kan overstige kr. 10.000

Hos syklistenes landsforening har de gjort en sykkeltest på terrengsykler der Nakamura Summit lite kom best ut: http://www.syklistene.no/Sykler_utstyr/Tester/Sykler_modeller/33595

Nå lurer jeg på om noen her har erfaring med denne sykkelen, eller og har noen anbefalinger for andre lette terrengsykkler.

Det står at Nakamura mangler spak på styret for avlåsing av dempegaffelen. Er det hendig å ha en slik, eller kan man justere det greit uten?

Annonse
Skrevet
Jeg skal kjøpe min første terengsykkel og har vært inn og ut av sykkelbutikker og sykkelnettsider for å gjøre meg kjent med hva som finnes på markedet.

Trenger en sykkel for bruk til lengre fjellturer, men også frem /tilbake på jobb i byen.

Har et budsjett som ikke kan overstige kr. 10.000

Hos syklistenes landsforening har de gjort en sykkeltest på terrengsykler der Nakamura Summit lite kom best ut: http://www.syklistene.no/Sykler_utstyr/Tester/Sykler_modeller/33595

Nå lurer jeg på om noen her har erfaring med denne sykkelen, eller og har noen anbefalinger for andre lette terrengsykkler.

Det står at Nakamura mangler spak på styret for avlåsing av dempegaffelen. Er det hendig å ha en slik, eller kan man justere det greit uten?

Har den "vanlige" summiten, som er en del billigere og vesentlig tyngre, men er svært fornøyd etter halvt års bruk. Tror du får en svært bra sykkel i LITE. Nakamura har et noe frynsete rykte i de lavere prisklasser, sikkert med god grunn, men har kun gode erfaringer selv.

Lockout på styret kan kanskje være greit å ha om man skal sette "verdensrekord" på birken el lign. Utstyrshysteriet har nådd sykkelsporten for fullt, og jeg blir frustrert når nybegynnere MÅ ha utfor-sykkel pga at hardtailen "flekser for mye i kranken". For vanlige dødelige kan mye gjøres med personlige egenskaper før man tenker på stashet.

www.terrengsykkel.no har et meget bra forum med mye kompetente folk. Som sikkert vil hudflette nakamura og alt som koster mindre enn 15K :D

Skrevet

Takk for tilbakemelding og link. Viste ikke at det fantes et terrengsykkelforum og ikke har jeg hørt om utrykket "flekser for mye i kranken" heller! Jeg er helt dødelig og trenger ikke den hotteste terrengsykkelen. Det viktigste er at sykkelen er solid og varer et godt stykke tid på sitt bruksområdet. Skal prøve Nakamura når den ankommer forhandleren. Har i mellomtiden kikket på Trek sykler som også ser ut til å være gode alternativ: (Trek 6500Disc Trek 6700Disc, Trek 800E Disc)

Har noen erfaring med disse Trek modellene?

  • 3 uker senere...
Skrevet
eller og har noen anbefalinger for andre lette terrengsykkler.

Det står at Nakamura mangler spak på styret for avlåsing av dempegaffelen. Er det hendig å ha en slik, eller kan man justere det greit uten?

For det første. Spak for lockout på styret av dempegaffelen foran er helt unødvendig. Du bruker den ikke spesielt ofte. Med riktig tråkketeknikk unngår du også å bånne gaffelen når du tråkker selv uten låst gaffel. Uansett lett å betjene selv i fart med hendel på toppen av gaffelen.

Skulle jeg kjøpt meg lett terrengsykkel i dag for under ti tusen, ville jeg lett etter denne Gekko Flight, fullkarbon jubileumsmodell. En fantastisk pris. Gode hydrauliske skivebremser. Greit utstyrt ellers. Kan evt oppgraderes senere om du føler det trengs. For eksempel grovere dekk om du har tenkt å gjøre på sti.

Se også tidligere tråd:

https://www.fjellforum.no/oldLinkConverter.php?oldPid=78206

post-4135-133474518553_thumb.jpg

  • 4 uker senere...
Skrevet

Noen som har erfraring fra å bestille fra Canyon?

Sku til å bestille en Canyon Nerve XC 4.0, men sykkelen kunne ikke levers før uke 24, og hvis jeg skulle betale med kort måtte de ringe meg opp for å få kort opplysninger. Virket litt merkelig, så jeg avventer foreløpig for å høre om andres erfaringer.

Skrevet

Hei

Skal prøve a ta en rask gjennomgang av hva du trenger å tenke på!

Det som skiller en billig (oftest derligere sykkel) fra en bedre (ofte dyrere) sykkel er først og fremst rammen. Rammen har utrolig mye å si for tråkket, sittestillingen og komforten. Etter det hjulene, så gir ol.

Geometri: Det å ikke prøve en sykkel, i det minste fall ikke sitte på en sykkel til rundt 10k og oppover ville jeg si er galskap! Du merker fort forskjell etter å ha syklet i 10 min på relativt like sykler, til relativt samme pris, men med to forskjellige rammer. Du bør hvertfall teste ut 4 sykler før du bestemmer deg!

Rammen: Når du sitter på en sykkel er det viktig å tenke på at du har 3 forskjellige kontakt punkter.

1. Sete 2. Styre og ikke minst 3. pedalene/kranken.

Materiale: Forskjellen! Karbon regnes som det letteste i forhold til stivhet. Magnesium og aluminium er stivere, men også tyngre. En annen god egenskap med karbon er at stoffet er vibrasjonsdempende. Så en godt bygd karbonramme er mer behagelig på veien enn en aluramme. Men karbon er dyrt, råmaterialene og teknologien ikke minst er såpass mye dyrere at du så vidt finner en karbonsykkel til under 10 k, og det er bra! Jeg ville heller valgt en god aluramme enn en dårlig karbonramme.

Sete eller sadlen - er det viktig at du synes er behagelig. Sete og sko er de to mest individuelle tingene på en sykkel, og her er det nesten garantert at ikke alle passer til et sete! Derfor må dette også prøves ut. Og sete som følger med en sykkel, bør ikke spares på lenge før du finner et bedre et for deg.

Styre - er det ikke så mye å si om, en feil sittestilling kan som oftest bli juster ved styre (hvis ikke litt rammen er helt borte da). Du kan skaffe et kortere stem (styrefremspring) eller skaffe et justerbart et.

Det er også forskjell på bredden på styre. På landeveisykkle skal ikke denne bredden være mye større en målet av skyldrene dine. På en terrengsykkel varierer det mer. Noen trenger bedre kontroll, og velger defor et bredere styre. Andre som kanskje er mer på tur- og marka-sykling vil heller ha et smalere styre slik at man ikke blir like utsatt for vinden, men ikke trenger samme feelingen på styringen.

Det kommer også ann på hvor lange armer du har, og hva du er vant til fra før av.

Pedalene og kranken - Dette er det første leddet i energioverføringen fra bena til veien. Derfor er det veldig viktig at pedalene, kranken og krankhuset er så stivt som mulig.

Du kan tenke deg hva som er mest effektivt, en skrutrekker av plast eller alu? På samme måten er det med kranken på en sykkel! Forhør deg med forskjellige forhandlere og hør hva de mener om syklene. Sammenlign krankene på de forskjellige modellene og finn ut hvilken som er best for deg.

Etter hvert vil jeg nok anbefale deg å invistere i noen gode sykkelsko. Jo stivere sko, so bedre kraftoverføring! Disse må også prøves. Den eneste måten du vet at en sko sitter best for deg, er at de andr skoene du prøver sitter dårligere.

Nå det gjelder demperen er det absoludt en fordel med låsbar dempegaffel. Uansett hva de andre sier så er låsbar, hverfall justerbar dempegaffel et must! Du kan tenke deg samme prisippet som i stad, hvis du har en myk gaffel blir det til at mye av kraften fra beina går til bevege denne! Og det er ingen fordel. Dette merker du spesielt i en oppoverbakke! :)

Det lockout på styre er helt klart det beste, men det er helt kurrant på gaffelen også. På skolesykkelen min har jeg en slik løsning, og det funker helt fint. Men husk at på litt billigere gafler så tåler ikke lockouten alt for mye, så hvis du kjører over en hard dump med demperen låst kan lockouten ryke. Da må du skifte denne delen, og det koster! Så hvis du vet at det blir dumpete så skru den av!

Girene skal du ikke bry deg for mye om, men på en såpass dyr sykkel vil jeg i at du hvertfall bør få noe rundt Shimano lx/xt, eller Sram X7-X9.

Bremser - Skivebremser, vanlig v-brems, forskjellen er faktisk ganske stor. En skivebrems gir deg mye, MyE bedre grep under vått føre. Da blir ofte (og dessverre) mange v-bremser helt ubrukelige.. En hydraulisk skivebrems gjør som oftest en mye bedre jobb enn en mekanisk ( de koster mye mer óg), men de mekaniske har virkelig kommet seg de siste årene. Det eneste minuset er at de veier litt mer, og er litt mer kompliserte å vedlikeholde. Men de har mye lenger brukstid, før du trenger å bytte deler. Jeg vil si at etter rundt 2 år med normalt bruk, så bør du ta skiverbremser på service. Hvis du sykler mye må en v-brems byttes klosser 1-2++ ganger i året! En v-brems er også lettere å vedlikeholde, enklere mekanisme og mindre pris- og vektmessig.

Hjul - Er også en veldig viktig faktor for at en sykkel er bra. Det er veldig viktig at hjulene er stive, og lette. Du kjenner en halv kilo 10 ganger bedre på hjulene enn i ramma. Det jeg mener er at lettere hjul, kjenner du og er mye bedre enn en tilsvarende lettere ramme. Navene på lagrene varierer veldig, og en godt utstyrt sykkel kjennetegnes av gode hjul, fra et annerkjent merke.

Det jeg vil si om Nakamruaen din er at den er godt utstyrt (for den prisen) men hvis du har syklet på rammen dens vil man fort kjenne hvor myk den er. Hvis du har satt deg et budsjett på 10k, og du ikke vil bytte sykkel igjen om 2 år vil jeg nok anbefale å gå for noe litt grommere.

Gekkoen til anton er ganske bra utstyrt, men jeg har prøvd karbonrammen deres, og den holder ikke mål. Den er ganske myk og sykkelen er relativt tung.

Hvis jeg skal anbefale den beste allround sykkelen, vi ljeg nok helt klart si Diamant Cross of Asia!

Diamant har hevet seg veldig de siste årene, denne sykkele har vunnet alle testene den har vært med i. Det som gjør den så bra er den supre rammen, det er samme rammen som sitter på den dyrere Silver Capen (15k, testvinner 4 ganger de siste 3 årene - "føles som den koster 40 000.." Sykkelmagasinet - siste blad).Kjempe aluramme produsert av en av verdens største rammeprodusenter Kinesis. Veldig godt utstyrt, med xt gir, gode hjul og en stiv krank. Og ikke minst helt syke Avid Single Digit 7 v-bremser! Og vekten: 10 kg (!) - Det kjenner du når du prøver den!

Pris 9999! Også kan du kjøpe en liten tyggis for den siste kronen!

http://g-sport.no/gs/templates/Produkt.aspx?id=14437 :)

(melder du deg inn i skiforeningen så får du 15 % avslag på alt på G-sport!)

Skrevet

Jeg må si at det er en ting å anbefale å kjøpe en god ramme og at man skal prøve den - og noe helt annet å faktisk finne ut hva som er en god ramme. Jeg sykler en del, og må inrømme at jeg ikke har peiling på hvordan jeg skal avgjøre hva som er god og en dårlig ramme. Når man prøver en sykkel i butikken kan man like gjerne ende opp med å teste hva som er mest likt det man er vant med, eller seteposisjon. Jeg kjenner forskjell på min Garry Fischer tassajara (alu-ramme til rundt 6000 fra 1998) og merida team carbon (35' nedsatt til 17' fra 2004)...men, jeg vet ikke hva som skyldes ramma/hjulene eller vekt. Hos foreldrene mine står en Decathlon sykkel til 3000 - denne kjennes også helt grei ut.... Generelt sett vil jeg si at jeg aksellerasjon og komfort over avstand er bedre på merida'en - men hvordan får man testet komfort over avstand...og kanskje det hele skyldes styre og seteposisjon (som det ikke er vanskelig å endre)?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.