Gå til innhold
  • Bli medlem

Slite ut Goretex, er det mulig?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en Norrøna Goretex skalljakke, er usikker på merke (Trollveggen?) (samme jakke som de brukte i den aller første sesongen av "71 grader nord"), som jeg kjøpte i 2000.

Jakka er velbrukt, og den har vært i vaskemaskinen ca.10 ganger. Jeg har forsøkt impregnere den med Nikwax, uten videre hell, den suger vann. :D

Jakka er som sagt mye brukt i Bergensklima, men har ingen synlig slitasje. Er det mulig at Goretex-materialet er slitt ut og at jakka er moden for utskiftning? Det vil i såfall være litt trist, den har tjent meg vel. 8)

Annonse
Skrevet

Når du sier at "den suger vann", hva mener du da?

Er det ytterstoffet som blir fuktig? I så fall er dette normalt på en eldre jakke når impregneringen slites ut.

Om den faktisk tar inn vann bør du forsøke å finne ut hvor det skjer. Har du noen rift eller skader? Kommer det vann gjennom en søm? Har stoffet delaminert noe sted? Kommer vannet gjennom selve stoffet?

Jeg har hatt den samme jakken som deg. Jeg kjøpte den i 1999. Jeg brukte den mye fram til jeg byttet den ut i sommer. Da hadde nakken delaminert og tok inn vann i regnvær. Norrøna fortalte at dette sannsynligvis kunne vært unngått om jeg hadde vasket jakken oftere. Vi svetter mye i nakken, og avgir fett og skitt som tar knekken på stoffet om det ikke vaskes med gjevne mellomrom.

Skrevet

Nakken er et problemområde på min Trollveggen også. Jeg har hatt min i åtte år og den fungerer fortsatt OK. Gore Tex vil jo alldri være 100 % vanntett da.

Skrevet

Ja, at Gore-Tex slites ut er en kjent sak.

Membranet "knuses" ved vedvarende bruk. Gore-Tex er et skjørt materiale som egentlig ikke er spes. holdbart i forhold til andre membraner. Nå har jo Pro-utgaven kommet, noe som i følge Gore skal være mer slitesterkt.

Nå skal det sies at problemet først og fremst er størst i sko med Gore-Tex, men der er det jo helt andre krefter som rår enn på en jakke.

Skrevet

Hvordan impregnerer du? Jeg har funnet ut at impregnering i vaskemaskin fungerer veldig dårlig. Det er bedre å vaske jakka først med skånsom vaskemiddel. Deretter henge det til tørk ute og når det ikke drypper så mye mer, sprayer jeg det inn med impregnering for Goretex. Og så la jeg henge til det er tørt. Dette funker som regel og vannet perler av.

Skrevet

Jeg har skaffet meg ei proshell jakke og den begynner allerede etter bare 4 mnd å løsne litt i tapene. Et punkt har også beskyttelsesstoffet på innsiden sprukket.

Ergo virker det for meg at proshellen er som de tidligere goretexene, holder i ett år.

Skal sies at jakken får kjørt seg. Brukes mye til skikjøring og annet turliv.

Skrevet
Jeg har en Norrøna Goretex skalljakke, er usikker på merke (Trollveggen?) (samme jakke som de brukte i den aller første sesongen av "71 grader nord"), som jeg kjøpte i 2000.

Jakka er velbrukt, og den har vært i vaskemaskinen ca.10 ganger. Jeg har forsøkt impregnere den med Nikwax, uten videre hell, den suger vann. :cry:

Jakka er som sagt mye brukt i Bergensklima, men har ingen synlig slitasje. Er det mulig at Goretex-materialet er slitt ut og at jakka er moden for utskiftning? Det vil i såfall være litt trist, den har tjent meg vel. :?

Eneste trøsten er at nyere Trollveggen jakker (jeg har ikke testet den siste modellen) slites raskere enn den du har.

De siste jakkene holder ca 1 1/2 år.

Og jeg har samme erfaring som deg. Etter en stund hjelper det ikke med ny impregnering. Jakka er utslitt. Dette gjelder spesielt på skuldrene der reima til sekken gnager, og langs ståden i ryggen.

Buksa jeg bruker, Norrøna Dovre, varer ennå kortere tid. (Om det er noen trøst?)

Skrevet

Eneste trøsten er at nyere Trollveggen jakker (jeg har ikke testet den siste modellen) slites raskere enn den du har.

De siste jakkene holder ca 1 1/2 år.

Og jeg har samme erfaring som deg. Etter en stund hjelper det ikke med ny impregnering. Jakka er utslitt. Dette gjelder spesielt på skuldrene der reima til sekken gnager, og langs ståden i ryggen.

Buksa jeg bruker, Norrøna Dovre, varer ennå kortere tid. (Om det er noen trøst?)

Det er alltid en trøst når noen har det værre enn en selv, vettu. :?

Skrevet

Ved re-impregnering så er det en fordel at tøyet varmebehandles før impregneringen tørker.

Best resultat har jeg fått ved at tøyet ligger en stund i en balje med impregneringen for så å ta den i tørketrommel til det er tørt.

Skrevet

Det finnes mange ulike erfaringer, meninger og "myter" om g-tex. Noen av dem skal jeg prøve å bekrefte / avkrefte her.

Har solgt en god del plagg med g-tex, og i den forbindelse vært på en del kurs/seminarer og også sett litt inn i prosessene ang kvalitetssikring av plagg/produkter med g-tex membranet.

Selv har jeg hatt, og har ganske mange jakker, bukser og sko med g-tex, og både paclite, proshell, xcr og den "orginale", pluss gore-windstopper er representert. felles for dem alle, inkl windstopperen, er at de er vantette, pustende og evigvarende. MEN, det er et stort MEN her.

Gore-windstopper: Selve membranen er like vanntett som g-tex, men pga av at sømmene ikke er tapet , vil ikke gore si at den er vanntett. De ulike klesmerkene får heller ikke lov til å benytte denne membranen til "regntøy", da det selvfølgelig vil ødelegge gores eget marked.

Paclite er den mest pustenden g-tex membranen, og like vanntett som alle andre. membranen er laminert direkte til ytterstoffet i plagget, og på innsiden er det lagt en carboncoating, som skal beskytte mot slitasje. Når man bruker paclite er det avgjørende for pustingen at man benytter fuktransporterende plagg under, slik at g-texmembranet får tak i fukten. Brukes paclite direkte på bar hud, vil det ikke funke optimalt, og man merker at det klistrer seg til kroppen. Å vasek en paclite jakke er viktig, og da er det bbare å vaske etter anvisningen i plagget, riste plagget etterpå, og henge det opp. Spray så yttersiden av plaggget med for eks nikwax, (for gtex), og gjerne bruk en føner for å "varme inn" sprayen. Denne impregneringen har ingenting betydning for g-tex membranens egenskaper, men gir plagget en vannavstøtende beskyttelse slik at vanndråpene renner av.

2-lags g-tex: her er plaggene utstyrt med en "lining", som kan være et nettingfor, eller annet for som skal transpportere fukten til g-tex membranen. Brukes mest på plagg som ikke er beregnet for hardt bruk. G-tex membranen er like bra som i en 3lags, men har kun en lining som "beskytter membranet mot slitasje på innsiden. vasking gjøres på samme måte som paclite.

3 lags g-tex: Her er det laminert et "stoff" på innsiden av membranen, og dette stoffet har som hensikt å beskytte plagget mot slitasje. I slike plagg brukes ofte xcr eller nå den nye proshell membranen. da begge disse er sterkere og mer slitesterke enn den "orginale" vasking på samme måte som paclite & 2--lags.

G-tex membranet har de egenskapene at "hullene" i membranet er mindre enn de vannmolekylene som kommer fra nedbør, men større enn vannmolekylene fra svette/damp fra kroppen. dette gjør at den puster, men stenger vann ute. Over tid vil disse porene kunne tettes, ved at svette, fett etc legger seg i porene, og svekker pustingen. Dette kan ofte oppleves som om membranet lekker, men i de aller fleset tilfeller er det kroppen som står for "lekasjen". Videre er det veldig viktig at man kler seg rett i forhold til g-tex plagg. Dvs at man bør bruke syntetisk / fukttransporterende plagg under, og evt flere lag, som alle både transporterer og isolerer. Brukes bomull, eller også ull for den saks skyld vil ikke fukten transporteres ti membranet, og man kunne like godt brukt oljehyre. Fordelen med ull, er at det holder deg varm, selv om du er våt.

En annen faktor som også har spilt meg flere puss gjennom tiden er at kroppen er ikke i stand på å skiille mellom å være våt eller kald. Dette kan ofte forveksles slik at man tror man er bløt, men så er man kald. For min del oppstår dette ofteset på nedre del av lår, kner, og evt på skuldre, ved bæring av sekk. Når jeg så har sjekket innsiden av g-texplagget, er det tørt, men kaldt.

Alle plagg med g-tex, av ulike typer, har i utgangspunktet de samme egenskapene. Forskjellene ligger i kvaliteten, og valg av detaljer, stoffer etc fra de ulike merkene. Designet på plaggene er også avgjørende for produksjonene, og derfro har blant annet Nike sluttet å bruke g-tex i szine golfsko, da det ville føre til at de måtte begrense sitt design, slik at det ble mer tilpasset gore sine krav i forhold til lamineringen av membranet.

Mine tips ang rutiner for bruk & vedliekehold er som følger:

Når man ser at vannet ikke lenger preller av/ danner dråper som ligger oppå plagget, kan det være på sin plass med en vask, og impregnering. Skyllemiddel er det ingen vits i å bruke, da det ikke "fester" seg til stoffet uansett. Det skader heller ikke membranet. Vanlig vaskemiddel gjør jobben.

Tenk over hva man har på seg under g-texplagg, og sørg for at det velges plagg som transporterer fuktn fra kroppen. Er det kaldt, er det viktig at man også i mellomlaget benytter pustende plagg. Hvis temperaturen blir såpass lav at man får problemer med å holde varmen, så er sansynligvis pustingen ikke det store problemet. Da kan man velge mere "fritt" hva man har som mellomlag, men gjerne godt pustende plagg innerst mot kroppen.

I vinter har jeg ekperimentert litt under ulike forhold, og har funnet ut at merinoull er det som funker best for min del når det er minusgrader. Det puster ok, og holder varmen bra, og tørker gansek raskt også. Passer også på å benytte de mekaqniske luftemuliogheten på plaggene, slik at evt overflødig fukt lettest mulig slippes ut. (dvs åpne glidelåsen langs beina, under armene osv. Blir man for varm eller kald, så har man valgt feil "antrekk". Viktigheten av å planlegge bekledningen, og ta av / på seg underveis er stor, og meget avgjørende for komforten på turen. Som sagt har jeg testa ulike kombinasjoner både under, mellom og ytterst, og det er selvfølgelig veldig individuket hva man liker, og hva som funker for hver enkelt. Uansett, så er det viktig å legge forholdene til rette for g-tex mambranet, slik at man beholder komforten best mulig underveis.

Håper dette gav litt info ang g-tex, og etter at jeg ble mer bevisst på hva jag har på meg under slike plagg, har mine erfaringer blitt bare bedre og bedre....Når det gjelder de nye membranene, bla proshell, har jeg ikke så mye annet å si enn at den er , for meg, helt suveren...

Skrevet

Denne delen av en artikkel på www.backpackinglight.com kan være av interesse da den snur på hva folk flest tror.

How Gore-Tex Really Works (The Answer May Surprise You)

First we’ll cover Gore-Tex, the (aging) granddaddy of all waterproof breathable membranes. More than 25 years ago, W. L. Gore created a thin membrane of expanded PTFE (a.k.a., "Teflon"; with a physical structure akin to a filamentous web). This membrane was waterproof but let water in gas form pass through (a micro-porous membrane). Presto, a waterproof breathable membrane!

How does it work? The common myth is that the spaces between the PTFE filaments are large enough to let water in a gas form pass through, but small enough to prevent water in liquid form to pass through. This is not exactly true. In fact, there is plenty of room for liquid water to pass through the spaces between the PTFE filaments!

More correctly, the surface of the PTFE membrane is at a high surface energy level (in lay terms, this means that it is extremely water repellent, or hydrophobic). Water in liquid form is repelled with such force (resistance to capillary wicking) that it takes a great deal of pressure to push it through the PTFE membrane. Water at a pressure resulting from a heavy rain doesn’t begin to reach this level. Conversely, if something were to take the membrane’s surface to a lower energy level, the water repellency would be lost and water would pass through the spaces between its filaments via capillary wicking. This is “first generation” Gore-Tex fabric and exclusively relies on the hydrophobicity of the microporous membrane for its water resistance.

When first generation Gore-Tex appeared in rainwear, it worked great - for awhile. However, customers began returning garments that had begun to leak. Here's what happened: body oils, detergents, dirt and other common chemicals contaminated the PTFE membrane from inside. The membrane’s surface was initially effective enough to repel water, but it couldn't repel these contaminants. Contaminant adsorption to the PTFE surface decreased its surface energy, creating pore channels with poor water repellency that wicked moisture through the membrane’s structure - not exactly the functionality you want in a waterproof garment. The result: the garment leaked. (It is worth noting that a fully expanded PTFE membrane can have an air porosity as high as 80% - so there is plenty space between the filaments for water to wick.) Thus, both surface energy as well as pore size are important factors affecting the waterproofness of a membrane. Gore learned the hard way the consequences of failing to recognize the long-term consequences of contaminant fouling of expanded PTFE.

Gore engineers tried to design a technology to keep the membrane free of contamination. The result: cover the PTFE surface with another membrane to protect it from contamination. The choice for this second membrane was polyurethane (PU). But how was water vapor to get through the fabric, since the pores of PU in its natural state are not large enough to be permeable to water - in either liquid or gas form?

The trick was to chemically modify the PU to be water absorbent (hydrophilic). Water in gas or liquid form is adsorbed by the PU membrane when it comes in contact with the membrane’s surface. Once adsorbed to the membrane surface, individual water molecules are then transported via solid state diffusion to the outer surface of the PU membrane. Diffusion is a chemical process where a substance at high concentration is transported to a region of lower concentration. In the case of solid state diffusion of water through a PU membrane, individual water molecules in their liquid form (H2O) creep their way through the PU matrix, driven by the concentration gradient formed by a high concentration of water on the wet inner surface to a low concentration of water on the dry outer surface. Once the water molecule reaches the outer surface of the PU membrane, it can then evaporate (become a gas phase molecule) and transport via gas phase diffusion through the PTFE membrane. It is important to note that the PU membrane is solid (monolithic). There are no spaces for a gas or water to pass though it. Water in either gas or liquid form is transported on a molecular level through the solid PU membrane (solid state diffusion). We refer to this type of PU membrane as a hydrophilic monolithic membrane.

So far so good. Gore had prevented contamination and they engineered breathability in the form of water molecule transport by solid state diffusion thought the PU membrane. Now the real problems start: the solid PU membrane moved water at a rate significantly less than the original PTFE membrane it covered! Thus, Gore made this membrane as thin as possible (see durability issues in the next paragraph), achieving a level of performance that was sufficient to bring the technology to market and they marketed Gore-Tex with its new PU membrane protection. This use of a hydrophobic micro-porous PTFE membrane covered by a PU hydrophilic monolithic membrane is often termed “second generation” Gore-Tex. Gore has made improvements in both weight and breathability relative to first generation Gore-Tex with the development of fabrics such as PacLite III and XCR, but they still employ the basic PU-PTFE membrane technology used in second generation Gore-Tex.

One final issue: PU-PTFE Gore-Tex membrane was delicate, resulting from an ultrathin PU layer, and had to be protected. Wear abuse causes pinholes and cracks to develop in the membrane and create leakage channels. Protection for the Gore-Tex membrane was accomplished by either adding a free hanging nylon liner on the inside of the garment or (more commonly used nowadays), by laminating a protective layer of polyester tricot to the inner surface of the garment. The latter type of construction is used in what is commonly known as “3-layer” fabric. Typically (unless laminated to an extremely light face fabric), three-layer fabrics are bulky, heavy and compress poorly. Gore’s 2.5-layer PacLite III mitigates some of these problems by substituting a textured surface pattern on the inner face of the WP/B membrane in lieu of the heavier and bulkier tricot inner lin

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.