Boomstick Skrevet 19. februar 2008 Skrevet 19. februar 2008 Hei, Jeg skal selge min havkajakk, men før jeg gjør det har jeg lyst til å pusse den opp litt - både for å få en bedre pris og for å benytte anledningen til å lære meg teknikkene. Kajakken har en del riper og to-tre reperasjoner som er gjort fort og gæli på tur av den forrige eieren. Jeg har likevel aldri opplevd lekkasje, verken i hovedrom eller skott, så den er helt tett. Likevel ser det ikke så bra ut med de klumpete reperasjonene som er gjort. Noen tips til hva jeg trenger av utstyr og hva jeg bør gjøre? Den er jo tett, så hovedpoenget er å få den til å se pen ut. Altså fjerne ripene og slipe ned(?) og male over(?) nødreperasjonene. Jeg er temmelig blank, men ivrer etter å lære. Siter
agno Skrevet 19. februar 2008 Skrevet 19. februar 2008 Ta kontakt med en forretning som selger glassfiber/polyester og forskjellige typer sparkel for reparasjon av glassfiber/gelcoat. Det er forskjell på sparkel som brukes over og under vannlinja. Hvis du skal støype opp noe i glassfiber, må du fjerne all gelcoat utenpå glassfiberen før du har på polyester/glassfiberduk. Videre må alle områder som er slipt vaskes med Aceton før du sparkler/har på glassfiber/polyester. Hvis du ikke gjør dette ordentlig, så vil aldri polyesteren "smelte" inn og binde seg ordentlig med underlaget. Dette gjøres enklest med vinkelsliper med ei allround skive på. Ren skjønnhetssparkling krever riktig sparkel og riktig slipepapir. For å formsparkle på buer o.l. kan en fleksibel gummisparkel være et godt hjelpemiddel. Lykke til ! Siter
Barskekarsten Skrevet 19. februar 2008 Skrevet 19. februar 2008 Slip ned på utsiden siden og legg reparasjonen på innsiden. Utsiden kan du sparkle med gelcoatsparkel og pusse til pent. På innersiden legger du så mange lag med glassfiber matte du vil (avhengig av tykkelsen på matta) Da får du masse styrke og pen utside. Husk å legge mattene forskjellig vei og legg "avtrappede" kanter så en ikke får en bruddlinje. For å få det pent kan du ta en plastikkpose og legge oppå når du har glasset Presse ut lufta så glasset ligger tett. Da får du en gjevnere overflate på innsiden uten å slipe. Dette er den vanligsten reprasjoenen på båter og sånt så et båtforum kan sikkert hjelpe bedre. Mange triks en kan bruke og jeg kan ikke halvparten engang. Mikroballonger og varme og vacum og så videre. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.