Gå til innhold
  • Bli medlem

Påsketur på sunnmøre

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Heisann!

Jeg og en kompis planlegger en påskeferie med toppturer på truger og med brett på ryggen. Har sett ut Standals hytta og Patchell hytta som 2 mulige Basecamp-områder. Men er litt usikker.

Vi skal campe i telt!

Standalshytta er vel den man kommer nærmest med bil, men snøforholdene er vel sikrere ved Patchell. Tenkte ila. påske uka, både å gå toppturer og endel korte turer (bygge litt hopp og ta det rolig med appelsiner og kvikklunsj;)

Om noen hadde noen gode råd, hadde det vært svært hyggelig!

p.s. Noen som vet snøforholdene på turen til Randers Topp? Noen sa det var begynt å bli litt lite...

Mvh.

Torstein

Annonse
Gjest Anonymous
Skrevet

Hvis du bor i telt trenger du vel ikke bo ved hyttene!! Skiterrenget er ikke nødvendigvis best rundt disse.

Ta deg en tur til Trandal du(ferje fra Sæbø. www.mrf.no). Kjør så langt det går på seterveien og slå opp teltet på Trandalsetra. Der er det trolig bart til påske, og snøgrensa pleier å ligge her.

Det er masse topper i området. Blåbretind, Storvasstinden og ikke minst Tårnet, som etter min mening er den kanskje flotteste toppturen på Trandal. Trandalstinden på den andre siden av dalen er noe mer heftig, og isøks og stegjern er nødvendig. Men det føret som er nå(hardt) kan det være fint å ha uansett.

Andre fine steder er Viddal med Risenosa, Staven, Kårdalstindene mm. Her får du flest høydemeter på Sunnmøre.

Randers har trolig lite snø i bånn nå, men det er fremdeles mange høydemeter å hente.

Kjøp kartet over Sunnmørsalpene og finn en side selv

God tur

Gjest Anonymous
Skrevet

Takk så mye! Skal virkelig vurdere å ta turen til Trandal. Har ikke vært der inne før, men det virker fint der, spesielt siden man kommer seg frem til campen med bil. Er greit om man har med mye utstyr.. Og om man vil gå Randers er jo det bare å ta ferga over fjorden...

Gjest Anonymous
Skrevet

Bare hyggelig. Du kommer neppe helt fram med bilen pga gamle skred, men det blir nok ikke mange hundre meterne å gå.

Trandal har også Norges mest eksklusive pub,Kristiangaard. beregn god tid på ferja og avslutt med middag og forfriskninger her. Slå av en prat med innehaveren Frank, morsom fyr.

Gjest Anonymous
Skrevet

Randers topp: Snøen i nedre del har minket en del siste par ukene. Vet ikke hvor snøgrensa går, men tipper den ligger på 2-300m. 11.mars gikk jeg opp Ytrestandaldalen, og da var det en 30-40cm snø der bomveien starter (ved siste garden). Men snøen har minket en del de siste par ukene (regn og +grader). Opp i fjellet har det kommet 15-20cm nysnø de siste 4-5 dagene, og det er meldt mer snø nå til helgen!

Til "Voldastudent":

Kjenner du forholdene mot Trandalstinden fra Trandal?? Regner med det er forholdsvis greit til Blåbreen, men hvordan er denne å passere på ski?? Hva med siste renna til topps, bratt/grader??

Svein

Skrevet

Eg var på Trandalstind for eit par år sida. Kneika opp til brefallet er bratt og vi var avhengige av stegjern og isøks. Sjølve breen er ingen problem. Gå opp den sørlegaste renna og deretter nordover igjen til toppen. Renna kan vel være 35-40 grader på det brattaste. Flott tur som kan anbefalast men ikkje primært pga skikjøyringa. Avslutta med mat og pils hos Frank Storeide på Trandal. 8)8)

Ove

Gjest Anonymous
Skrevet

Ser ut til at turen blir lagt til vest sida av Hjørundfjorden. Er rimelig kjent i på denne sida, pluss at eg då har "Skiturar i Sunnmørsalpane" som guide:) Trandal virka bra, men då turer på Kolåstinden, Svinetinden og Randers står høgt på ønskelista, samt at fjellområda i Trandal er ukjente og rasutsette, trur eg at det får vente til ein gang seinare. Så får ein sjå hvor en skal finne en bra Basecamp. Tenkte litt på Barstadviksætra, Molladalen eller Standalseidet. Molladalen ligg litt dårlig til om en har med mykje utstyr.. Så vi får sjå litt etterkvart..

Nokre andre forslag på denne sida av fjorden?

Torzt

Gjest Anonymous
Skrevet

3 flotte turer, har gått dem alle. Kolåstinden: Nedkjøringen bør absolutt legges direkte ned breen, vær oppmerksom på "smeltekløft" øverst i siste bratta ned mot Kvanndalen. Normalt er denne ikke noe problem, men i fjor i midten av april var denne ca 0,5m bred noen steder (godt synlig). På Svinetinden er det greit å være oppmerksom på at bratteste nedkjøringen fort kan havne i skygge pga den er øst-vendt. Kan være greit å ta med seg dersom det er fare for at det fryser til. Tipper at dere bør ha begynt på nedturen senest kl. 13-14. Hvis ikke er det ikke noe problem å kjøre de slakere partiene lenger øst mot Molladalsskaret. Samme gjelde forsåvidt Randers topp. Ville startet tidlig på denne også.

Barstadviksetra/Erdalen ville jeg ikke brukt som base. Ofte/alltid mindre snø i de vestlige delene av Kolåshalvøya. For 14dg siden var det kjørbart (har jeg hørt) opp til setra, så der tviler jeg på at det er særlig med snø nå i påsken. Den ligger forholdsvis lavt.

Hvis dere planlegger base ved Standalhytta, sjekk på forhånd med Ørsta kommune (evt. hytta) om veien er brøytet. Hvis ikke, parker bilen på Standalsiden. Kort vei til Randers/Svinetind starten.

På Standaleidet har dere "Fingersiden" som er fin å holde til i rett ovenfor Standalhytta. Denne er sørvendt og solrik. Fingeren er dessuten en mulig toppbestigning (eller pinakkel om du vil)

Andre turer på sør-siden av Standaleidet kan dere lese om i "guiden" dere har. Flere flotte nedkjøringsmuligheter på den siden. Av utsiktstopper vil jeg trekke fram Sylvkallen (ypperlig "hjørundfjord-utsikt"). Ta med kikkert for å sjekke snøforholdene, for fra Standalhytta ser dere ryggen man følger opp/ned (veldig fin nedkjøring). Ryggen er vindutsatt, så den kan ha lite snø. På vei opp ryggen kan dere nyte en superb utsikt mot Kolåstinden!!!

Nordre Sætretind ligger greit tilgjengelig via Kvanndalen. Bør ha isøks/stegjern som backup hvis dere prøver dere på denne toppen. Renna opp fra Kvanndalen ligger nordvendt. Dessuten er det bratt siste 40-50m. Toppen kan også nås via Fladalen, men Kvanndalen er vanligst.

Svein

• 2 uker senere...
Skrevet

Fikk en flott tur på Kolåstinden tirsdag! Kjempevær og masse folk.

Fikk tatt etpar skikkelige påske bilder:D Har lagt ut noen på www.eastbeach.nu

Fortsatt god påske!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.