Busken Skrevet 16. februar 2008 Skrevet 16. februar 2008 Håper noen av primuseksperten her kan hjelpe meg litt. I fjor vinter brukte jeg parafin som drivstoff men siden det sotet noe ville jeg prøve å bytte til bensin. Da jeg brukte parafin brant den i tillegg til en blå jevn flamme med en liten gul flamme. Jeg trodde det lå noe dritt i dysa som jeg ikke fikk pirket ut. Har byttet til bensindysa og prøvde i dag å fyre med 4-taktsbensin beregnet for grasklipper. Ved lite guff brant den med en jevn fin blå flamme og jeg men ved mer guff kom det en liknende gul flamme (se bilde) som den jeg hadde med parafinen. Flammen kommer ikke jevnt utfra dysa men i en sektor på hver side og bunnen av kjelen ble helt nedsotet på de stedene den gule flammen kom ut. Jeg har prøvd å ta ut og rense reguleringsspindelen. Den så ren og fin ut og rensingen virker ikke å ha hatt noen effekt. Så: 1) Dysa er ren, så jeg kan ikke skylde på den 2) Reguleringsspindelen er ok 3) Er ikke 4-taktsbensinen egnet? 4) Hva må jeg bytte / rense? 5) Hvem utfører evt overhaling av hele primusen? På forhånd takk! Siter
Aalstad Skrevet 16. februar 2008 Skrevet 16. februar 2008 Nå har jeg Optimus nova, men prinsippet er vel det samme. Det eneste stedet det skal komme drivstoff ut av er dysa, så hvis du har en gul flamme fra et sted ved siden av dysa, synes jeg det høres ut som en liten drivstofflekkasje. Er du sikker på at alle koplinger er strammet og tette, og alle pakninger er smurt? Andreas Siter
Busken Skrevet 16. februar 2008 Forfatter Skrevet 16. februar 2008 Den gule flammen kommer ut fra dysa. Det gjorde den både med parafin og bensin og med respektive dyser. Siter
Ragnar Skrevet 16. februar 2008 Skrevet 16. februar 2008 Skru av dysa, kjør gjennom eit par desiliter drivstoff medan du held brennaren opp ned (ikkje bruk det drivstoffet igjen). Det skulle rense ut eventuelle slaggrester/andre partiklar som kan ha satt seg i systemet. Dette har fiksa problem med uvjamn flamme for meg eit par gonger. Elles viktig å sjekke om gjengene i brennaren er reine, då eventuell sot kan føre til at dysa ikkje blir heilt tett. Lekkasje her kan vera vanskeleg å oppdage. 4-takts miljøbensin går kjempegodt på denne brennaren. Viss du har brukt parafin tidlegare, så kan du ha vore uheldig å ha fått noko dårleg parafin, som kanskje har etterlatt seg partiklar i røyrsystemet. Siter
runegutt123 Skrevet 16. februar 2008 Skrevet 16. februar 2008 Det høres og ser ut som lekkasje rundt dysa. Ta vekk dysa, bløtlegg med forgasserrens (den på sprayboks) Skru dysa litt hardere på plass. Forhåpentligvis har du da løst problemet. En anna løsning, er å bytte din Nova med en pent brukt Coleman 533 Jeg mangler Nova i samlinga. Siter
Busken Skrevet 17. februar 2008 Forfatter Skrevet 17. februar 2008 Hei og takk for gode forslag. Prøvde gjennomspylingstrikset til Ragnar og nå er flammen som kommer fra dysa kun blå. Det er noe gulaktig på "toppen" av flammen men jeg tror kanskje det er fordi det er noe sot på "trekanten" over flammen. Har det noe å si for fargen på flammen? Opplever også litt puffing. Kan ikke se at den endrer seg selv om jeg pumper mer trykk i flaska. Hva bruker man til å smøre inn pakningene med? Siter
4x4 Skrevet 17. februar 2008 Skrevet 17. februar 2008 Smøre dei inn med silikon, fekk ei lita tube med i rep.settet. eller bruk silikon du får kjøpt på spray for bilen din. Sånn så du bruke på dør-pakningene. Smøre dei etter hver tur eg. Ein gang eg får giddå ska eg bytte dei ut med noe greier han runegutt123 anbefalt. Huske ikkje hva det hva men, men han slenge sikkert inn ein liten melding om det Siter
Jona Skrevet 17. februar 2008 Skrevet 17. februar 2008 Sitat Hva må jeg gjøre med Omnifulen min for å bli kvitt den gule flammen? Du må selge den, Og kjøpe Coleman Da blir du kvitt den gule flammen og mange andre problem. Siter
Storli Skrevet 18. februar 2008 Skrevet 18. februar 2008 Jeg har hatt min Omnifuel i to år og har aldri hatt problemer med den. Dessuten brenner Omnifuelen relativt mye renere uten avgasser en Coleman. Så Omnifueleiere, behold den. Siter
dsk Skrevet 18. februar 2008 Skrevet 18. februar 2008 Det kan høres ut som om det har vært forurensninger (partikler) i drivstoffet, send det gjennom ei filtertrakt, eller bruk et kaffefilter i trakta. Da reduserer du mengden forurensning. dsk Siter
Busken Skrevet 18. februar 2008 Forfatter Skrevet 18. februar 2008 Ser ingen grunn til å bytte ut Omnifulen. Skal bli flinkere med vedlikehold og til å unngå rusk i forsnuskern. Takker igjen for gode råd. Gleder meg til påske i varmt telt uten sotete kjeler! Siter
runegutt123 Skrevet 18. februar 2008 Skrevet 18. februar 2008 Har ikke sagt et stygt ord om Omni. Siter
dufas Skrevet 26. februar 2008 Skrevet 26. februar 2008 Jeg siterer Busken: 5) Hvem utfører evt overhaling av hele primusen? Svar: Dette gjør man selv ! Er i høyeste grad nødvendig å kjenne primusen inn og ut ! Siter
Busken Skrevet 26. februar 2008 Forfatter Skrevet 26. februar 2008 Ja, jeg har innsett dette. Både av egen erfaring og av andre primustråder her på forumet kommer det fram at det meste av trøbbel skyldes mangel på vedlikehold og kunnskap om redskapen. Må innrømme at respekten for å mekke på noe som skal spy ut 3000 watt inne i et nylontelt langt til fjells absolutt er tilstede. Til eget forsvar må sies at mikroskriften på veiledningen som følger med ikke akkurat er noen idiotsikker IKEA-manual og det er ikke innlysende hva man bør skru på selv og hva man bør holde labbene unna. Siter
gaardern Skrevet 27. februar 2008 Skrevet 27. februar 2008 Hvis du bruker det medfølgende verktøyet, så får du vel nesten ikke skrudd på noe du ikke skal skru på Det er veldig få bevegelige deler i omni'n, så det er bare å skru det fra hverandre Siter
runegutt123 Skrevet 27. februar 2008 Skrevet 27. februar 2008 Det er ikke så dumt å prøvefyre nymekka primus før man skal på tur. Mindre sjanse for å bli fri for tak på teltet da. Siter
dsk Skrevet 29. februar 2008 Skrevet 29. februar 2008 Sitat Ja, jeg har innsett dette. Både av egen erfaring og av andre primustråder her på forumet kommer det fram at det meste av trøbbel skyldes mangel på vedlikehold og kunnskap om redskapen. Må innrømme at respekten for å mekke på noe som skal spy ut 3000 watt inne i et nylontelt langt til fjells absolutt er tilstede. Til eget forsvar må sies at mikroskriften på veiledningen som følger med ikke akkurat er noen idiotsikker IKEA-manual og det er ikke innlysende hva man bør skru på selv og hva man bør holde labbene unna. Det er jo som regel ikke nødvendig å reparere på noe som allerede virker! Service: Sjekke evt rense bytte filter. Smøre pumpelær (bade det i tynn motorolje/matolje eller hva du har) Forøvrig reparere når noe er slitt, eller ikke virker. Sørg for å bruke god ren og filtrert parafin/bensin. dsk Siter
Friluftsliv Skrevet 29. februar 2008 Skrevet 29. februar 2008 Kjøpte selv en Nova for ca. 4 år siden. Var så smart ved ett tilfelle å bruke parafin, det var skikkelig tabbe! Da fikk jeg ikke Novaen til å fungere. Forsøkte å rense noen av de delene jeg trodde var tette, med ren bensin, det hjalp ikke. Til slutt måtte jeg skru ALLE delene fra hverandre og rense dem med ren bensin. Da fungerte Novaen! Etter det har jeg fulgt bruksanvisningen til punkt og prikke, og det fungerer helt brillefint med ren bensin som drivstoff. Siter
Busken Skrevet 29. februar 2008 Forfatter Skrevet 29. februar 2008 Regner dere grasklipperbensin kjøpt på 5 literskanne på Statoil som ren nok fuel? Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.