Gå til innhold
  • Bli medlem

Ski, Tid, kilometer, vinterfjell.

kingski

Anbefalte innlegg

Jeg skal til Tyinkrysset og etter på til Fondsbu. Vil ikke ta taxi eller beltebil.

Så lurer jeg på hvor lang tid tar det å gå rett fra tyinkrysset til fondsbu med ski?

Hvordan regnes generelt tiden per kilometer med ski om vinteren i fjellet?

takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du kommer med buss til Tyinkrysset så fortsett videre med bussen til det nesset i Tyin hvor riksveien dreier fra nord til vest og gå av bussen der. Kryss den vestlige delen av Tyin, gå opp i terrenget og følg høyspentlinja mer og mindre til du kommer til Trollsjøen. Kryss denne til nordøstenden og ta over land på laveste punkt. Da har du fri sikt til Tyinholmen.

Rundt et par timer på mila skulle vel gå, men dette er jo svært avhengig av skiføre og hvor kupert terrenget er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Støver
Hvordan regnes generelt tiden per kilometer med ski om vinteren i fjellet?

Det er jo individuellt, Bjørndalen & Co freser vel over vidda langt fortere enn de fleste. Hvis du vet din fart med treningsutstyr i gode preparerte skiløyper at den er f.eks 12 km pr time, så mener jeg du kan klare 7,5 km i gode skispor på fjellet med vanlig hytte-til-hytte-sekk. I usporet og ukvistet terreng under gode forhold tror jeg det er realistisk med nærmere 5 km/t, og hvis været blir vrangt (kraftig motvind, en god del løs sne, klabbing/ising) så kan du trekke fra 1km/t for hver faktor som inntrer, i alle fall.

Dersom du har større fart i skisporet med treningsutstyr enn det jeg har forutsatt, eller lavere, må du justere tidsangivelsene i forhold til dette.

Tiden er beregnet med pauser. Jeg bruker å ha en stopp hver time for å drikke litt (meget kort) og en lengere stopp annenhver time (10 min). En lang matpause halvveis i turen (20 min)

Hvis dere er mange i følge, må man også legge til litt ekstra. Det er alltid noen som skal og må et eller annet som tar tid.

Det viktigste er å gjøre seg sine egne erfaringer. Start med korte greie turer, så ser du hvordan du/dere klarer dere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bruker omlag en time fra Tyinkrysset til gamle Tyin hotell hvis du går scooterløypa. Deretter er det omlag 3 timer og 20 minutter rolig gange fra gamle Tyin hotell til Fondsbu hvis du går weaselsporet. Går du opp og øst for Tyin over Steinbusjøen må du legge på litt. Ellers avhenger jo alt av form, type ski, vær, føre og hvor travelt du har det. Slik været var idag så hadde du neppe gått der i det hele tatt. :lol::D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.