Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann

Skal avgårde på tur fra kommende lørdag til onsdag. Altså 4-5 dager på tur.

I motsetning til fiskeplasser, så håper jeg dere vil dele de fineste turstedene med meg.

Jeg reiser alene med pulk, og har derfor lave ambisjoner om høydemeter og breer.

Mine ønsker til turen:

- Kjører ut fra Sogn og Fjordane, men kjører gjerne 30-40 mil for å komme dit jeg skal. (gjør ingenting om jeg slipper kjøre SÅ langt)

- Må være snø og minst -3 grader jevnt

- Gjerne skog, så jeg får fyrt i gang et bål eller to

- Skal ta mye bilder, så om det finnes godt dyreliv på stedet så er det bare positivt.

- Ikke Rondane (må prøve noe nytt nå)

- Er fjellvant, men har ingen ønsker om å gjøre noe spektakulært. Bare kose meg :D

Det finnes sikkert flust i steder, og jeg kunne nok gravd frem en selv. Men det hadde vært kjekt å få noen tips om steder dere har hatt gode naturopplevelser.

Fortsatt fin dag til dere

Annonse
Skrevet
:D Kan anbefale Gausdal vestfjell, utgangspunkt enten fra Skåbu i Nord-Fron, Gausdal, Spåtind eller Lenningen i Nordre Land eller Etnedal. Her er det lavfjellsterreng med enkelte høyere områder. Det er rikt dyreliv i området, mange åpne koier; søk på Gausdal fjellstyre, det er mye bjørk og lett og finne bålvirke. Stabilt klima og snørikt, snilt terreng, ypperlig for pulk/hund. Området kalles også for Huldreheimen.
Skrevet

Takk for tipset agno.

Er litt forandring i planen. Reiser ut fra Bergen, ikke S&Fj.

Vurderer Sabotasjeruten - fra Skrykken via Mørvatn til Vemork - noen som har gått den?

Vurderer også å kjøre mot Sogn.

Er det virkelig ikke flere som har tips til områder som er verd å besøke?

Gjest Fjellfinn
Skrevet

Er det virkelig ikke flere som har tips til områder som er verd å besøke?

Vi har jo selvfølgelig Trollheimen da, hva med en runde fra Heverfallet atti Smotta?

3-5 dagers tur med utgangspunkt Berkåk stasjon, stort sett i bjørkeskogen/ gadd, nydelig skiterreng for pulk, nesten tom for folk :-)

Skrevet
8) Kan anbefale Gausdal vestfjell, utgangspunkt enten fra Skåbu i Nord-Fron, Gausdal, Spåtind eller Lenningen i Nordre Land eller Etnedal. Her er det lavfjellsterreng med enkelte høyere områder. Det er rikt dyreliv i området, mange åpne koier; søk på Gausdal fjellstyre, det er mye bjørk og lett og finne bålvirke. Stabilt klima og snørikt, snilt terreng, ypperlig for pulk/hund. Området kalles også for Huldreheimen.

Må takk så mye for tipset igjen Agno.

Tok utgangspunkt fra Lenningen og trasket rundt i Etnedal i 3 dager. Gikk tett opp mot Ormtjparken NasjonalP.

Herlig landskap og herlig klima. Nedtur med alle preppa løypene, men selvsagt en drøm å stake i..

Gikk opp for meg hvor stor forskjell det er å dra pulk i og utenfor løype.

Her blir det flere turer!

Skrevet
8) Bare hyggelig. Alltid stas og få vist frem et område man selv er kjent i, og at det funket. Det er endel oppkjørte løyper i området, da det er treningsområde for mange skiløpere. Med litt bedre oversikt over lokale skikart og løypekart, går det fint an og komme seg unna de aller fleste løypene. Litt lengre nord for der du var , fra Ormtjernskampen og nordvestover retning Vinstervann er det mindre folk og trafikk. Bare spør hvis det er mere du lurer på.
Skrevet

Joda, kunne brukt noen minutter på å studere løypekartet ved Lenningen hytte, men det var ikke så farlig. Lunta bare rundt, fyrte bål og leste bok. Skikkelig ferie rett og slett 8)

Har lyst opp til sommeren for å kikke innom nasjonalparken. Så ut som en trolsk skog det gitt.

Skrevet

Gå inn på http://www.gausdal-fjellstyre.org/ . Der er det litt offisiell info om fiske, fiskeregler osv. Går du så inn på "inatur" og navigerer deg inn mot Torpa og Torpa fjellstyre, så finner du enda mere info. Torpa fjellstyre driver fiskeforedlig og utsetting av ørret i området hvert år. Det går store ørreter i vannene, og da prater jeg om 2-3 kg. Disse er nok ikke de aller vanligste og få tak i, men det er mye fin fisk der. Stedvis er det også røye. I Sæbu-Røssjøen nord for Lenningen kan du leie båt, oterrett og stangrett for fiske. Det er gode fiskekart og merkede stier i området, men fortsatt godt om plass og ikke overbefolket. Men den store freden og roen er nok fortsatt noen timer unna alfarveg :lol:8)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.