thum Skrevet 10. februar 2008 Skrevet 10. februar 2008 Heisann Tenkte jeg skulle begynne å ha med risengrynsgrøt på tur. Men jeg kommer til å bruke tørrmelk og ikke vanlig melk. Hvordan gjør man det da? Må man blande tørrmelkpulveret i vann og koke opp? Siter
Jakobsen Skrevet 10. februar 2008 Skrevet 10. februar 2008 Helt riktig, bare bland pulver i vann, kok opp og ha i risen. PS husk at tørrmelk koker fortere over enn vanlig melk, det er nå min erfaring. Siter
Kardang Skrevet 10. februar 2008 Skrevet 10. februar 2008 Jeg pleier å koke risen som vanlig i bare vann (gjerne ganske mye vann). Når det har kokt lenge nok hiver jeg i tørrmelken, rører godt og lar det stå et par minutter. Knallgodt og man slipper at det koker over eller svir seg. Dette gjør jeg både på tur og hjemme. Tørrmelk er genialt. Siter
redlo Skrevet 10. februar 2008 Skrevet 10. februar 2008 Jeg pleier å koke risen som vanlig i bare vann (gjerne ganske mye vann). Når det har kokt lenge nok hiver jeg i tørrmelken, rører godt og lar det stå et par minutter. Knallgodt og man slipper at det koker over eller svir seg. Dette gjør jeg både på tur og hjemme. Tørrmelk er genialt. Smart - denne er adoptert. Siter
Jan Kristian Skrevet 11. februar 2008 Skrevet 11. februar 2008 hei. hvor får man tak i tørrmelk? Siter
Marcen Skrevet 11. februar 2008 Skrevet 11. februar 2008 hei. hvor får man tak i tørrmelk? Man pleier å kunne få tak i det på en vanlig matbutikk... Siter
Jakobsen Skrevet 11. februar 2008 Skrevet 11. februar 2008 hei. hvor får man tak i tørrmelk? Se etter viking tørrmelk neste gang du er i butikken, sist jeg kjøpte var det på OBS men vil tro at også mange andre daglivarebutikker har, koster ca 50kr for en pakke og den har du ganske lenge av. Siter
Fjellfanten Skrevet 14. februar 2008 Skrevet 14. februar 2008 Tilgi mine ubrukelig kokekunnskaper..men på alle oppskriftene jeg finner så trenger risengrynsgrøt ganske lang koking (minimum ca 30 min totalt). Det er litt mye, mtp at havregrøt kun trenger ett oppkok og litt svelling så er den klar. Men for all del, jeg bytter gjerne bort havregrøten Siter
squidman Skrevet 14. februar 2008 Skrevet 14. februar 2008 Bare husk at pulver (f.eks. tørrmelk) børr gjærne røres ut med litt likvid først - ellers risikerer dere å få svære klumper av pulver/væske i grøten (hvis man hiver oppi direkte) . Litt av gangen er også en god regel (lett å tilsette mere, vanskeligere å fjærne!). My 2 cents worth ...Cookie Siter
LarsOH Skrevet 14. februar 2008 Skrevet 14. februar 2008 5 minutters kokegrøt, kjøpes i porsjonspakker..tilsett vann og tørrmelk. Hadde det te middag nå Siter
Jakobsen Skrevet 14. februar 2008 Skrevet 14. februar 2008 Ja Toro lager mange "grøttyper" med forskjellig koketid, finnes vel både 5,15 og 50min. Jeg har aldri hatt problemer med at tørrmelka klumper seg, tømmer rett fra posen uten å måle mengden, så rører jeg litt etterpå å lar det koke opp. funkerer alltid. Siter
fotojensen Skrevet 15. februar 2008 Skrevet 15. februar 2008 Langkokt risgrøt gir mest å gå på, legg gryna i vann om kvelden og du trenger ikke mange minuttene med koking av frokosten neste dag. Legger man gryna i vann en stund føre middag sparer man også en del koketid. Kai Jensen 1 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.