Gå til innhold
  • Bli medlem

Sekk til dagsturer

Andrval

Anbefalte innlegg

Jeg skal kjøpe meg en sekk som skal brukes på dagsturer. Lange og korte. Jeg driver ett alsidig frilutfsliv med sekken skal primært brukes til bratte turer. Da tenker jeg på klatring der det er relativt lange innmarser både sommer og vinter. Hvor stor sekk anbefaler dere? Jeg tenkte meg en sekk på 50 liter som man lett kan komprimere. For stort eller for lite?

Jeg har sett på Osprey Exposure 50. Jeg må ha mulighet til å feste ski på sekken på en god måte.

Hva har dere med i sekken på lengre dagsturer i bratt terreng? Hva ville du pakket på en tur som denne: ca 6-7 timers annmars i bratt snøterreng, uten sikringsbehov. Siste stykket opp mot toppen er det klatring 3-4 taulengder, grad 4 ca, på fjell. Turen går i april. Hvilket utstyr velger du? Hva pakker du med?

Øs gjerne ut med dine erfaringer. Spennede å høre vilke erfaringer andre har gjort. Jeg har min pakkliste, men spennede å prøve å lære litt av andre også

Andreas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei!! Har en Norrøna Intergral 45 liter som jeg er veldig fornøyd med. Bruker den på lange dagsturer.....og spesielt toppturer. Kjøpte den for ca. 1 år siden på Oslo Sportslager på tilbud for kr 599.- Sekken koster vel ordinært ca 1000 kroner. ¨Det finnes jo sååå mange sekker å velge i.. Lykke til med valget! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor stor sekk anbefaler dere? Jeg tenkte meg en sekk på 50 liter som man lett kan komprimere. For stort eller for lite?

Jeg har sett på Osprey Exposure 50. Jeg må ha mulighet til å feste ski på sekken på en god måte.

Andreas

Jeg har benyttet Exposure 50 i ett par år nå. Godt fornøyd med den. Stor nok for lange dagsturer, har også benyttet den på helgeturer med telt/sovepose etc sommerstid u klatrestæsj. Topplokket kan løftes, slik at du får fyllt opp snølåsen.

Blir litt "mye" remmer her og der pga bla dette, men de kan du jo bare bruke saksa på hvis det oppleves for ille.

Hoftebeltet, som forøvrig er veldig bra etter mitt syn, kan legges igjen hjemme eller tas av og puttes i sekken når klatresele skal på. Fest evt nedre del av sekken med en karabiner på hver side til selen. Veldig ålreit!

Savner litt drikkeflaskelomme på begge sider nederst på sekken. Er kun på en side. Fint å sette skia nedi når de må bæres. Dog er det kurrant å benytte isøksfestene og sette skia i kryss, selv om vindfanget oppleves litt større enn når ski står rett opp.

Stikk til en sko-/veskemaker å få sydd på drikkeflaskelomme på den andre siden, så har du en super sekk til ditt bruk :)

Utstyr i sekken utover det du har på kroppen, såfremt du går i skikkelig skallbekledning: mat/drikke/ekstra votter el hansker og fleecejakke. Evt dunjakke istedet for fleecejakke. Kan bli jævli surt og kaldt iløpet av 3-4 taulengder, selv i april!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt friluftsliv er nok ikke så bratt som trådstarter, men, etter at jeg fikk en Bergans Alpineguide 55L har den blitt førstevalg også på overnattingsturer sommerstid. Du har grei mulighet til å feste taukveil under topplokket. (egen reim), greit å feste isøks utvendig og grei å feste ski på. Itillegg tar du bare av selve hoftebeltet for å bytte til smalt belte til bruk sammen med klatresele. Oi, det ble rene reklamen, dette.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei folkens!

Tusen takk for gode innspill. Jeg er ute etter en sekk som ikke er for stor. Skikkelig stor sekk har jeg fra før til overnatting ol. Har tenkt litt på Bergans Alpin Guide 50 ja. Noen som har erfaringer med den? Jeg bor litt langt ute i ødemarka så det er ikke så enkelt å komme seg i til butikker der utvalget er så stort, derfor kjekt om dere kommer med gode innspill. Er det mulig å ta av hoftebeltet på Alpin Guiden? Det er en kjekk finesse når man skal på med klatreselen har jeg erfart.

Når det gjelder pakklister hadde det vært morsomt å høre litt hva dere pakker med dere litt nøyaktig. Her er min sånn ca. Håper ingen satser ukritisk livet på denne pakklista...

skallbekledning, ull undertøy helt inn. Dett går jeg i, om det er varmt dropper jeg longsen, lett lue og hansker. Solbriller

I sekken:

Mat for en dag, brød, sjokolade, kjeks. Vann i drikkeblære og i flaske. 3-4 liter samla ca. ( er dette for mye?)

Klær i sekken: ekstra votter og lue. ekstra ullundertrøye buff, dunjakke. Eventuelt svasko å klare i. klær pakkes i vanntett kompresjonstrekk.

Sikringsutstyr: søkestang, spade. skredsøker på kropp. Knebeskyttere (kjører telemark) hjelm skibriller. Gjerne ryggplate, men orker man å drasse den med??

Utstyr til klatring fordelt på taulaget: 2 stk atc, dobbelt sett med kiler, 3-5 kamkiler. Kanskje hekser blir med om det er snø og is igjen i klatreruta. 5-6 skrukarabiner, 6 60cm slynger med 2 karabiner i hver. Cordelette, 3-4 120 slynger. 2-3 prusik tau pr mann. 6 ekspress slynger lange og løse. Dobbelt tau.

Grigri og jumar i sekken?? Praktisk til redning men tungt å bære på. Lurt eller unødvendig?

Annet småting:

Kniv, kompass, kart, GPS, fotoaparat,

Førstehjelps utstyr:

sportstape, Steril kompress,

Vindsekk?? tar stor plass, kan være gull verd i en kritisk situasjon av en eller annen sort. har du den med?

Ja folkens hva tror dere? Håper dere kommer med innspill her, redd denne sekken blir tung nok. Det blir jo alltid en avveining om man skal bære litt ekstra og ha det godt, eller bære lett å få litt større utfordringer under veis. Jeg har ingen problemer med å bære noen kilo på ryggen, men blir fort knotete å klatre med, men man kan jo sette igjen en del ved innsteget om man kommer ned samma ruta.

Ut fra hvilke erfaringer andre har gjort med pakking ol, så kan man fort danne seg ett bilde over hva som bør være med, og dermed synes jeg det blir enklere å velge sekk ut fra det.

Andreas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått med Osprey Eksposure 50L de siste to årene, både med og uten klatreutstyr. Jeg er veldig fornøyd med sekken og syns den er veldig godt å bære selv med relativt tunge bører og den er grei å feste ski på. Det er også mulighet for drikkepose inne i sekken og hull til slange ut fra denne.

Hvis man skal være pirkete, finner jeg enkelte minus:

-sekken er lang og tynn og det er bare en åpning til hovedrommet slik at man det kan være litt kronglete å få ut ting som ligger dypt og man må gjerne ta ut noe for å få ut dette.

-ved bratt klyving med hjelm og man går nærmest på fire og skal se opp og fram skaller hodet i toppen av sekken.

Jeg har en kompis som går med Integralen som Atomsilda refererer til. På den kan man åpne hovedrommet via glidelås rundt baksiden av sekken slik at det er lettere tilgjengelig. Dette er spesielt greit når ski er festet på sekken.

Ellers om hva man har med: ved tinderangling og korte klatrelengder kan det være greit å ha 20 eller 30 m halvtau for å spare en drøy kg og noe volum i stedenfor full-lengdetau.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja Andrval, 2-3 litr drikke er ålreit i april såfremt du er borte fra all væskepåfyllingsmuligheter i min 6 timer?

Selv opplever jeg april/mai som de værste "tørstemnd'er"..

Enig med Busken vedr skalling i topplokket på Exposure, no dritt det egentlig...

Men hvis du har dunjakke, hvorfor ta med extra ullundertrøye såfremt du ikke har ulvang på deg (den tørker aldri).

Järvenduken (den minste) har jeg alltid i sekken såfremt ikke teltet er med, selv på 5timers turer.

Järvenduken fyller nøyaktig 1 litr sammenklemmet og veier 750 gr.

Grigri etc ifm Kameratredning er jeg altfor dårlig på til å gi vettuge tips desverre:(

Tror desverre vi er mange som kan altfor lite om det...

Hehe nysjerrig, hvor skal du :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.