Gå til innhold
  • Bli medlem

Registrering av gode hellere.


Gjest Otto Støver

Anbefalte innlegg

Gjest Otto Støver

Først en kort fortelling. Jeg hadde hørt om en oppusset gamme av en bekjent, og fant at jeg ville dra dit for en overnatting. Det var en dagstur i gangavstand. Jeg tok med mat og sovepose og litt ekstra klær, samt kart og gps. Turen gikk fint, og jeg kom ned mot der jeg skulle finne gammen. Der var ingenting, og ingenting å se omkring heller. Det begynte å yre litt, og jeg gjorde flere forsøk på å finne gammen, men nei. Mobildekning var 0, og mørket kom sigende. Det regnet mer og mer, og jeg var våt og kald.

Et godt stykke unna lå en diger steinblokk på størrelse med et stort hus som hadde rullet ned fra fjellet ovenfor. Jeg gikk bort til den for å finne litt ly for regnet, og der fant jeg en flott heller. Tørr sand å ligge på, tak over som ga god ly, og til og med litt tennved til et bål var der. En liten mur av steiner var satt opp slik at vinden ikke kunne blåse rett inn. Flaks og perfekt for meg og hunden. Jeg gikk for å samle litt mer brensel, og mens jeg gjorde det fikk jeg se en haug nedenfor som var unaturlig i fasongen. Der lå gammen jeg lette etter! 500 meter i glissen fjellskog unna der den var markert på kartet.

Selv om jeg flyttet inn i gammen, ville det blitt en helt god natt å ligge under den store steinen. Jeg fikk senere høre at denne steinen var overnattingsly før man satte opp gammen. Men i ettertid har jeg alltid vært på utkikk etter gode hellere når jeg går i fjellet. Med gps er det ingen sak å finne dem, og de kan ligge på de mest utrolige steder.

Men det ville være så mye bedre om alle som gikk i naturen kunne vite om disse. Kanskje det kunne berge noen fra en dårlig natt eller fra noe enda værre. Hva om noen laget en samling av disse hellerne slik at de kunne finnes av andre? Noen er sikkert forminner og bør skiltes som verneverdige, men mange er ikke det og har vært i bruk opp til våre dager av gjetere og jegere på sin jobb i naturen. Noen få er merket på kartene, men de fleste er umerket.

Med et register over hellere fordelt på fjellområde f.eks., kunne jeg lastet ned en fil med koordinatene til alle hellere i Saltfjellet eller Børgefjell el.l. når jeg var på tur i dette området. Jeg ville føle meg mer sikker, og også ruslet innom noen dersom de lå sånn noenlunde i nærheten av der jeg gikk. Det er mulig at jeg er mer "huleboer" enn de fleste, men jeg synes det er spennende å vite at man bor i ei hule som berget livet til folk for mange år siden.

Grunnen til at jeg tar opp denne saken er at jeg har gått tom for ideer om hvem som kan stå for en slik liste over hellere. Kanskje en turistforening, kanskje noen med interesse for gps og geocaching? Kanskje et samarbeid med museer og kulturavdelinger i kommunene?

Jeg håper noen har innspill og tanker omkring dette.

Hilsen Otto

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Interessant. Vi kunne kanskje ha fått til noko på fjellforum? Planen er å lage eit wiki-opplegg kobla mot kart, hovedsakleg google maps.

Det burde ikkje vera noko meir stress å få registrert hellere/hidlere enn andre kartpunkter. Men det forutsetter at folk som veit om slike, faktisk legg dei inn. Kanskje kartverket kan ha lister over hellere? Skulle nesten tru mange av desse var registrert på noko vis, kanskje også ein del er registrert som kulturminner hjå fylkesmannen.

Elles er det vel bare å gå igang med å ta gps-punkter når ein kjem over ein hellar, kanskje også ta eit bilde av den. Kanskje kan ein lokalisere nokon av desse bare ved hjelp av kartet også, om ein har vore innom. På ståande fot kjem eg raskt på nokon eg sjølv har sett på tur.

Mvh, Ragnar

Fjellforum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Støver

Kjempefint Ragnar. Jeg har fått tak i en liste over en rekke åpne buer og koier som statskog disponerer. De fleste er ikke angitt på noe kart, annet enn som en bygning. Når du har noe på gang med en sentral registrering av hellere kan jo dette også komme inn. Det gir jo både ly og varme.

Vi oppdaget dette her i høst da vi besøkte Virvasshytta i Rana. Litt ovenfor denne så vi en hytte som vi dagen etter gikk innom for å kikke på. Da fant vi at hytta var åpen og hadde plass til 4. Enkel vedovn til varme og koking, men godt med ved i skjulet. Alt var i god stand, men noe skittent. Som nødbu var det alldeles utmerket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.