Jan Kristian Skrevet 4. februar 2008 Skrevet 4. februar 2008 må kjøpe meg noen vanntette pakkposer, men er ikke sikker på hvilke jeg skal kjøpe. tenkte jeg skulle kjøpe "sea to sumit" men er det to "d-ringer " på de? Siter
Jakobsen Skrevet 4. februar 2008 Skrevet 4. februar 2008 Vet ikke hvilken størrelse du tenker på og til hvilket bruk, men om de skal brukes til oppbevaring av klær, førstehjelpssaker, bålmateriell osv i sekken er D-ringer unødvendig, skal du derimot i bjørneland med mat er 2 d-ringer å foretrekke, spesiellt på kanotur. Monseneffekten har tatt helt av også på D-ringer BTW tror de tynneste Sea to summit har ringer bare på den ene siden hvis jeg ikke husker helt feil. Siter
Jan Kristian Skrevet 4. februar 2008 Forfatter Skrevet 4. februar 2008 er vel i grunnen bare de litt større man trenger to D-ringer på, da disse kan fylles med litt vekt? kjøpte en som var noe gjennomsiktig, og en som var meningen å bruke til liggeunderlag. den gjennomsiktige er fin, men den andre er i grunnen helt ubrukelig. noen forslag til hva jeg kan bruke den til? (liggeunderlaget er for stort til at det passer) Siter
Jakobsen Skrevet 4. februar 2008 Skrevet 4. februar 2008 er vel i grunnen bare de litt større man trenger to D-ringer på, da disse kan fylles med litt vekt? kjøpte en som var noe gjennomsiktig, og en som var meningen å bruke til liggeunderlag. den gjennomsiktige er fin, men den andre er i grunnen helt ubrukelig. noen forslag til hva jeg kan bruke den til? (liggeunderlaget er for stort til at det passer) KJøp et mindre liggeunderlag?? :P passer sikkert til sommersoveposen din, div klær, nødutstyr, bålutstyr osv. Siter
Jan Kristian Skrevet 4. februar 2008 Forfatter Skrevet 4. februar 2008 tror den er beregnet til sånn selvoppblåsende liggeunderlag. har vanlig underlag, som ikke veier stort. gidder ikke å kjøpe sånne fin fine greier som punkterer ved bålet =p tror jeg kommer til å hente vann i pakkposen tenker jeg =) Siter
Geb Skrevet 16. mars 2008 Skrevet 16. mars 2008 Hittil har jeg stort sett pakket i plastposer/søppelsekker, og lagt disse i sekken, men hadde tenkt å prøve meg med pakkposer istedet. Ser for meg at det kanskje er lettere å holde orden da. Her er det jeg tenker jeg trenger: - En pose til soveposen. (gjerne med komprimeringsmulighet, slik at jeg kan sløyfe soveposetrekket jeg har nå. Soveposen min er en Ajungilak kompakt ett eller annet (super tror jeg den heter) der trekket er såpass slitt at det hverken er vanntett eller vannavstøtende) - Pose til klær. Ca 30 liter? - Pose til mat - Pose til diverse ting og tang (førstehjelpsutstyr, kamera, osv osv.) Kanskje 2-3 små poser. Tenker jeg kjøper flere poser etterhvert hvis jeg finner det nødvendig. Må legge til at jeg sikkert klarer meg med kun en D-ring (har ingen umiddelbare planer om turer til bjørneparker eller lignende ) Jeg vil heller ikke ha noen som veier for mye, satser på å i utgangspunktet prøve noen lette, og som ikke koster en formue. Det er også en fordel med forskjellige farger på de, hvertfall hvis jeg kjøper flere av samme størrelse. Hvilke pakkposer anbefales av dere her på forumet, til det bruket jeg har beskrevet..? Siter
Marcen Skrevet 24. mars 2008 Skrevet 24. mars 2008 Hittil har jeg stort sett pakket i plastposer/søppelsekker, og lagt disse i sekken, men hadde tenkt å prøve meg med pakkposer istedet. Ser for meg at det kanskje er lettere å holde orden da. Her er det jeg tenker jeg trenger: - En pose til soveposen. (gjerne med komprimeringsmulighet, slik at jeg kan sløyfe soveposetrekket jeg har nå. Soveposen min er en Ajungilak kompakt ett eller annet (super tror jeg den heter) der trekket er såpass slitt at det hverken er vanntett eller vannavstøtende) - Pose til klær. Ca 30 liter? - Pose til mat - Pose til diverse ting og tang (førstehjelpsutstyr, kamera, osv osv.) Kanskje 2-3 små poser. Tenker jeg kjøper flere poser etterhvert hvis jeg finner det nødvendig. Må legge til at jeg sikkert klarer meg med kun en D-ring (har ingen umiddelbare planer om turer til bjørneparker eller lignende ) Jeg vil heller ikke ha noen som veier for mye, satser på å i utgangspunktet prøve noen lette, og som ikke koster en formue. Det er også en fordel med forskjellige farger på de, hvertfall hvis jeg kjøper flere av samme størrelse. Hvilke pakkposer anbefales av dere her på forumet, til det bruket jeg har beskrevet..? Pose til klær: Burde ha 2 poser; En med lue, votter, skjerf, tykkgenser osv. En med vanelig klær. Det jeg har er en på 15 L og en på 10 L og det holder i lange baner. Pose til diverse ting og tang: Jeg har en pose på 5 L som jeg bruker til det, det holder i lange baner. Men vil heller anbefale mindre poser og flere enn å ha en på 5 L. En pose til soveposen: Må ikke ha kompringsmuligheters siden du presser luften ut av posen slik at du vil få en lignede effekt når man gjør den vanntett. Siter
villmarkingen Skrevet 24. mars 2008 Skrevet 24. mars 2008 Anbefaler sea to summit posene. Jeg har et par av de, veldig fornøyd......... Lette og fine. Siter
thpaulsen Skrevet 24. mars 2008 Skrevet 24. mars 2008 Slenger meg på anbefalingen av Sea-To-Summit posene! Pakker nå "alt" i sekken i slike poser, og det gjør det enkelt og ryddig å finne frem. I tillegg er det praktisk dersom man overnatter under tarp el. lignende., da man kan la pakkeposene ligge ute uten å være redd for at ting blir vått! TH Siter
Lindap Skrevet 24. mars 2008 Skrevet 24. mars 2008 Vi har et sett med Ajungilak vanntette poser. Funker også bra og er veldig lette. Funker mye bedre når du skal svømme over en elv enn en søppelsekk som vi brukte tidligere. Siter
Geb Skrevet 14. april 2008 Skrevet 14. april 2008 Jeg har kjøpt pakkposer fra 2 forskjellige produsenter, "Hagløfs" (G-Sport) og "Lifeventure" (MX-Sport). På siste tur merket jeg at den største posen jeg har, en Hagløf-pose på 20 liter, var revnet. Det var første turen posen var i bruk! En nødreperasjon med isolasjonstape fungerte til en viss grad der og da. Den revnet i den delen av posen som har gjennomsiktig plast, og etter nærmere studering såg det ut som at posen er av et tynnere og litt "sprøere" materiale akkurat på den gjennomsiktige delen av posen. Det ble ikke så vått resten av turen, så klærne som var oppi forble heldighvis tørre. Så bar det rett av gårde til G-Sport for å reklamere. Damen bak disken hadde ikke vært borti dette problemet på disse posene før, men det var ikke noe problem å få igjen pengene for den, så lenge jeg hadde kvitteringen med. Hun mente det var et engangstilfelle, og en tilfeldighet at det skjedde med akkurat denne posen. Håper hun har rett, for når en 20-liters pakkpose koster 249 kroner forventer jeg mye lengre holdbarhet. Er det noen andre som har prøvd Hagløfs sine poser og vært borti samme problemet? Siter
Digitus Skrevet 14. april 2008 Skrevet 14. april 2008 er ikke alle som er helt med her , hva menes med en eller to d ringer ??? Siter
villmarkingen Skrevet 14. april 2008 Skrevet 14. april 2008 halvrunde ringer ved hver av klipsene du låser sammen den vanntettet posen med. Dette for å ha mulighet til å henge opp posen, evt låse klipset slik at det ikke går opp ved evt bæring............... håper det hjalp deg noe videre....... Siter
Zabel Skrevet 14. april 2008 Skrevet 14. april 2008 Er det noen andre som har prøvd Hagløfs sine poser og vært borti samme problemet? Har to Haglöfs-poser. Kjøpt høsten 2007. De har vært i bruk på 3-4 vinterturer, og har bare positive erfaringer. Nå skal det sies at de ikke har vært utsatt for mye juling enda. Siter
Geb Skrevet 15. april 2008 Skrevet 15. april 2008 Har to Haglöfs-poser. Kjøpt høsten 2007. De har vært i bruk på 3-4 vinterturer, og har bare positive erfaringer. Nå skal det sies at de ikke har vært utsatt for mye juling enda. Har du de med ekstra "vindu", eller bare de mindre som ikke er gjennomsiktig? Tror det er de som er 20 liter og over som har dene gjennomsiktige delen. Siter
Utpåtur Skrevet 15. april 2008 Skrevet 15. april 2008 Jeg kjøpte pakkposer i bokklubbens "Villmarkstorg" 4 poser a 88, 35, 25 og 16 liter. 286,- for hele stasen. Har fungert utmerket på en telttur, og som pulkposer på en Paris-pulk i hele påsken og vinterferien. Kan trygt anbefales til normal bruk. http://www.bokklubben.no/SamboWeb/side.do?dokId=500415 Må dog si at jeg vurderer å kjøpe en pakkpose med ventil til dunposen for å kunne komprimere den skikkelig, men da er det vel en fordel å skaffe seg posen først... I den forbindelse, er det noen som har erfaring med posene fra Roberts? Spesielt disse? http://www.roberts.pl/Cat1_02.html Siter
Zabel Skrevet 15. april 2008 Skrevet 15. april 2008 har ikke vindu, nei. tror den største er 20 liter, så det du sier stemmer sikkert. Siter
Sjur Skrevet 21. april 2008 Skrevet 21. april 2008 Eg kjøpte eit sett ( 3 poser ) på prima-villmark.no gått fornøyd med dei sålangt! 5 - 10 - 15 liter det er også D-ringer på alle posene=) heil perfekte på både dags og lengre turer Prisen var og ganske brukbar! =) Siter
construct Skrevet 22. april 2008 Skrevet 22. april 2008 Er det noen som har prøvd Piteraq Hardware Isortoq, vanntette pakkposer med ventil? Jeg skulle gjerne hatt en stor en til vinterposen min, men disse koster jo skjorta. Ville nødig kjøpe en slik om den ikke holder mål. Siter
Kristianrk Skrevet 22. april 2008 Skrevet 22. april 2008 Jeg bruker: 20 L Sea to Summit til klær. 13 L Ortlieb ps17 til mat. (Har to D-ringer) 2 L Sea to Summit til førstehjelpssaker 2 L Sea to Summit til reparasjonssaker/sikkerhetsutstyr 2 L Sea to Summit til bålting. (Tørr never, fliser, gress + fyrstikker) 1 L Sea to Summit cordura til fotoapparat og mobiltelefon 6 L Sea to Summit Nylon pose til svartkjela Vurderer også å kjøpe en/flere pakkpose® til soveposen(e) og en til ting som ellers ligger strødd i sekken Mvh Kristian Siter
Fimax Skrevet 22. april 2008 Skrevet 22. april 2008 Er det noen som har prøvd Piteraq Hardware Isortoq, vanntette pakkposer med ventil? Har hatt en 5l i over et år. Brukt den til mat på småturer. Skarpe kanter har tidligere lagd hull på Sea to Summit-posene for samme bruk. Piteraqen fungerer fint. Ventilen er fremdeles tett. Kjøpte for noen månder siden 15l og 25l på salg på Sportsnett. Bruker 25l til vinterposen, men den er i største laget. Den er super som "liggeunderlagforlenger"/pute (litt klær inni, og blås den opp til passe størrelse). Stoffet er meget sterkt, sømmene også, men er litt usikker på hvor lenge ventilen holder. Vekten er lav, i forhold til slitestyrke. Litt vanskelig å presse lufta ut av soveposen gjennom ventilen, men kompresjonsremmen som følger med hjelper (den er forøvrig genial for å feste "puta" til liggeunderlaget). Siter
Fimax Skrevet 22. april 2008 Skrevet 22. april 2008 Er det noen som har prøvd Piteraq Hardware Isortoq, vanntette pakkposer med ventil? Har hatt en 5l i over et år. Brukt den til mat på småturer. Skarpe kanter har tidligere lagd hull på Sea to Summit-posene for samme bruk. Piteraqen fungerer fint. Ventilen er fremdeles tett. Kjøpte for noen månder siden 15l og 25l på salg på Sportsnett. Bruker 25l til vinterposen, men den er i største laget. Den er super som "liggeunderlagforlenger"/pute (litt klær inni, og blås den opp til passe størrelse). Stoffet er meget sterkt, sømmene også, men er litt usikker på hvor lenge ventilen holder. Vekten er lav, i forhold til slitestyrke. Litt vanskelig å presse lufta ut av soveposen gjennom ventilen, men kompresjonsremmen som følger med hjelper (den er forøvrig genial for å feste "puta" til liggeunderlaget). Siter
Sportsinteressert Skrevet 8. november 2008 Skrevet 8. november 2008 Bruker disse selv og de er helt supre! Alt holder seg tørt og man kan ha flere størrelser og farger i sekken så man lett finner det man leter etter. jeg kjøpte mine her; http://www.sport8.no/butikk/index.php?act=viewProd&productId=101 Siter
HakonJ Skrevet 11. desember 2010 Skrevet 11. desember 2010 Prøver å gjenopplive denne tråden litt: Har noen erfaringer med Exped sine vanntette poser? Tenker da på Exped Fold Drybag. De er ganske rimelige, men holder de mål? Synes mange blir litt drøye, da de både veier mer og svir godt i lommeboka. Vil gjerne ha noen lette, som er sterke nok til at de varer. Posene skal ikke voldtas, bare brukes enkelt (førstehjelp/rep-kit, kanskje mat/klær, vannhenting) Trenger heller ikke ikke Lars Monsens populære kick ass grizzly-proof D-ring-system. Siter
Fimax Skrevet 12. desember 2010 Skrevet 12. desember 2010 Prøver å gjenopplive denne tråden litt: Har noen erfaringer med Exped sine vanntette poser? Tenker da på Exped Fold Drybag... Jeg har to av dem. Hatt dem en stund, og de har holdt. Like gode som Sea to Summit, som er ca like tykke. Selv om du behandler tynne pakkposer pent bli det hull i dem etter en stund. Prisen og vekta er halvparten av de tykke pakkposene. For de fleste formål holder de. Hull trenger heller ikke være en katastrofe (i praksis vil det bare komme vann inn hvis posen er under vann en lengre tid, noe som er mest aktuelt på kanoturer ol). Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.