Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Undertegnede skal til Ålesund i himmelspretthelgen, og ligger i forhandlinger med kona om å få løyve til en topptur.

Jeg var på Kolåstinden (anbefales!) for noen år siden, så den er i boks, men har lurt på Jønshorn.

Er det noen som kan gi meg en kjapp innføring i tilgjengeligheten med ski på beina? Jeg mener å ha lest at det er en litt skarp egg siste stykket før toppen - stemmer det?

Svar eller råd om alternative turmål mottas med takk!

Mvh

Sturlalv :oops:

Annonse
Gjest Anonymous
Skrevet

Hei!

Har aldri vært på Jønshorn selv på ski, men flere ganger på sommerføre. Toppunktet gir kun plass til et par personer. Skarp egg, ja hvis du går fra Molladalen. Men denne ruten er ikke egnet vinterstid (bratt!!!). Fra Ramoskaret (nord for toppen) antar jeg at sommerruta er forskjellig fra vinterruta. Sommerruta følger egga (klyving), mens på snø kan man sannsynligvis holde lenger mot vest over en bre.

Jeg vet at Patchell Fjellsport skal ha en skitur dit 1.mai. Har sakset (under) fra http://www.aast.no/fjellsport.htm

Gir ikke så mye informasjon om selve turen, men du kan jo selvfølgelig ringe Asgeir Blindheim og spørre (jfr. under).

Turen er spektakulær og krevende. ca. 2000m opp/ned totalt. Burde kanskje flytte turen din til 1.mai??

Svein

Jønshornet - Randers topp 1.mai.

Starter i Barstadvika med parkering ved brua på Vollane. Videre opp til setra og opp nordegga til Jønshornet via Ramoskaret. Nyt utsikten fra toppen og lad opp til en utfordrende Jønshorn renne! Videre gjennom Molladalen, opp Mohnsrenna og videre opp flanken til Randers Topp.

Deretter 1400 høydemeter med nydelig skikjøring ned til Hjørundfjorden. Lang og spennende tur, med føre og vær forbehold. Det kreves god form og svingeteknikk.

Utstyr: Egnet skiutstyr, isøks, stegjern, godt med mat og klær.

Kart : Sunnmørsalpane 1:50.000. Litteratur: Skiturar i Sunnmørsalpane s. 186-199.

Oppmøte Solevåg fergekai kl 0800

Nærmere info Asgeir Blindheim 926-49794.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.