Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei alle sammen.

Jeg har en plan om å ta en gå tur på hardangervidda i sommer, turen vil gå fra Mogen til Kinsarvik.

Ruten er Mogen-Kvenna-Litlos-Torehytten-Stavali-Kinsarvik.

Det jeg lurer på er når vil det være best å gå denne turen?? Med tanke på at det ikke er for mye Snø og vann i fjellet...

Kunne tenke meg å gå i uke 27, 30/6-7/7.

Er dette for tildig??

Er det noen som har kjennskap til denne ruten?

MVH

Jarle

Annonse
Skrevet

Snøen ligg lenger på vestvidda enn på austvidda. Akkurat når det er høveleg å gå på vestvidda varierer jo ein del frå år til år. I fjor låg snøen lenge, i 2006 var det veldig fint å gå der i byrjinga av juli. Korleis det blir i år er jo uråd å seie.

Ruta frå Litlos til Kinsarvik er grei og flott! Korleis det er frå Mogen til Litlos opp langs Kvenna kunne eg tenkt meg å fått informasjon om sjølv! Kvennavassdraget er jo svært med stor vassføring og vel uråd å krysse. Bruer finst vel ikkje og det er vel også ein del sideelver som skaper problem? Hadde vore interessant å høyrt eventuelle erfaringar med å gå langs Kvenna.

Skrevet
Hei alle sammen.

Jeg har en plan om å ta en gå tur på hardangervidda i sommer, turen vil gå fra Mogen til Kinsarvik.

Det jeg lurer på er når vil det være best å gå denne turen?? Med tanke på at det ikke er for mye Snø og vann i fjellet...

Er dette for tildig??

MVH

Jarle

Når det ligger mye snø, er dette for tidlig. Da må du heller tenke månedsskiftet juli/august.

Linda

Skrevet

Er en del snø på vidda på den årstiden vanligvis. Jeg ville anbefalt å ta turen fra starten av August. Om du vil bestige Hårteigen er det ofte en snøskavl som sperrer stien på den årstiden opp i ura. Når det gjelder Kvenna har jeg ikke gått langs elva selv, har tanker om å padle fra Holmasjøen-Mogen i sommer. Har hørt at det er dårlig med stier og en del buskass/vier langs den. Skal du gå der ville jeg anbefalt å holde deg godt oppi hallet nord for elva og telte ned mot bredden på kvelden. God tur!

Skrevet
Hei alle sammen.

Er dette for tildig??

MVH

Jarle

I normale år tror jeg det vil være mye snø så tidlig. Litlos-området er jo kjent for å være svært snørikt. Men blir det en varm forsommer kan det jo smelte mye til 1. juli.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.