Gå til innhold
  • Bli medlem

Utsikten til Trollhetta


Gjest Fjellfinn

Anbefalte innlegg

Gjest Fjellfinn

No har e snart komme rundt te topps 8)

Neådalssnota, Snota, Blåhø og Trollhetta.

4 kjente og kjære.

Jeg vil prøve å få litt ekstre klarhet i hva en ser fra disse.

Men om noen her vet om hvilke av disse 4 en ser Fra:

Jotunheimen/ Galdhø, Rondane, Storsylen, Fongen, Kopparen, Forbordfjellet og Skjækerfjella

så var det fint å høre om slike turopplevelser!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

No har e snart komme rundt te topps :D

Neådalssnota, Snota, Blåhø og Trollhetta.

4 kjente og kjære.

Jeg vil prøve å få litt ekstre klarhet i hva en ser fra disse.

Men om noen her vet om hvilke av disse 4 en ser Fra:

Jotunheimen/ Galdhø, Rondane, Storsylen, Fongen, Kopparen, Forbordfjellet og Skjækerfjella

så var det fint å høre om slike turopplevelser!

Jeg har undersøkt litt omkring noen av spørsmålene dine, Fjellfinn. Fra Galdhøpiggen kan ingen av de toppene du nevner i sentrale Trollheimen sees. Derimot er flere av fjellkjempene vest i Innerdalen synlige. Av toppene i sentrale Trollheimen sees fra Rondeslottet: Midtre Gjevilvasskam, Blåhø, Trollhetta og Svarthetta, men ikke Snota og Neådalsnota. Fra Storsylen sees de samme toppene pluss Snota, men heller ikke herfra sees Neådalsnota som skjermes av Svarthetta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende! Jeg skulle til å foreslå at man kanskje muligens på en svært god dag ville kunne se et par av 1800-metertoppene i sørvest-Trollheimen fra Galdhøpiggen. Hvilke topper er det snakk om? Trolla? Såtbakkollen?

Nå trodde jeg jeg kunne Trollheimen utenat fra alle kanter, men på et bilde jeg selv tok fra Høgkjettilen ved inngangen til Budalen (østsiden av dalen) i januar i retning Trollheimen, klarer jeg ikke å kjenne igjen toppene. Tar du disse, eller, Fjellfinn?

post-436-133474514686_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjellfinn
Spennende! Tar du disse, eller, Fjellfinn?

Tja....

Ettersom Ilfjelle og denne Høgkjettilen ligger på samme breddegrad, bør utseende/ profil på Trollheimsfjella være likeens å se til. Det du bør se er Resfjellet like nordom og hele Ilfjellet rett foran deg som to større avrunda fjell. Videre sørom Ilfjelle bør du se først Trollhettas markante profil og i allefall Svarthetta.

Legger ved Trollheimens skyline sett fra Ilfjelltoppen, fra Blåhøa til Snota. Legg merke til spissen i midten, Neådalssnota. Mellom den og Svarthetta ser du 4 Innerdalstopper mot horisonten, f.v. Såtbakkollen, Trolla, Skarfjellet og Kongskrona /Vinnufjelle.

post-511-133474514703_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv en del bilder fra Ilfjellet i retning Trollheimen. Der klarer jeg å peke ut alle topper av betydning, selv Snøhetta og Drugshø på Dovre kan skimtes!. Vinkelen blir nok en litt annen fra Høgkjettilen siden denne ligger lenger øst. Klarer fremdeles ikke identifisere toppene på mitt bilde fra Høgkjettilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjellfinn
Jeg har selv en del bilder fra Ilfjellet i retning Trollheimen. Der klarer jeg å peke ut alle topper av betydning, selv Snøhetta og Drugshø på Dovre kan skimtes!. Vinkelen blir nok en litt annen fra Høgkjettilen siden denne ligger lenger øst. Klarer fremdeles ikke identifisere toppene på mitt bilde fra Høgkjettilen.

Har du flere bilder i retning Ilfjellet?

Har du mulighet for å navnsette gårder / høydedrag på andre sida av dalen (vestom), så blir det enklere å trekke retninger.

Takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende! Jeg skulle til å foreslå at man kanskje muligens på en svært god dag ville kunne se et par av 1800-metertoppene i sørvest-Trollheimen fra Galdhøpiggen. Hvilke topper er det snakk om? Trolla? Såtbakkollen?

I figuren har jeg lagt ut hvordan Sunndalsfjellene og Vest-Trollheimen tar seg ut sett fra Galdhøpiggen. Fra venstre har vi Lille Kalken på rundt 6.5 grader. Så følger Store Kalken fram til ca 7.7 grader. Derfra sees Dronningkronas karakteristiske profil fram til ca 8.3 grader hvorfra Kaldfonna overtar synsranden. Ved ca 10 grader dukker Skarfjell opp, og så følger i rekkefølge Nordre, Store og Søndre Trolla fram til godt og vel 11 grader. Såtbakkollen (Tåga) er såvidt synlig ved ca 12.2 grader, mens Storsalen (1799 m) er godt synlig rundt 14.6 grader.

post-66-133474514708_thumb.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjellfinn

I figuren har jeg lagt ut hvordan Sunndalsfjellene og Vest-Trollheimen tar seg ut sett fra Galdhøpiggen. Fra venstre har vi Lille Kalken på rundt 6.5 grader. Så følger Store Kalken fram til ca 7.7 grader. Derfra sees Dronningkronas karakteristiske profil fram til ca 8.3 grader hvorfra Kaldfonna overtar synsranden. Ved ca 10 grader dukker Skarfjell opp, og så følger i rekkefølge Nordre, Store og Søndre Trolla fram til godt og vel 11 grader. Såtbakkollen (Tåga) er såvidt synlig ved ca 12.2 grader, mens Storsalen (1799 m) er godt synlig rundt 14.6 grader.

Ods fantastiske arbeid må jeg få klemt inn et sted, takk å takk!

Allerede har jeg lagt inn din navnsettinger i P117 /Hjelmen:

http://www.itrollheimen.net/index.php?option=com_gallery2&Itemid=102&g2_itemId=5591

Skal snart legge inn Snøhetta bildene mine, er det ikke slik at Galdhøpiggen og Snøhetta ligger på _samme_ lengegrad,

slik at Snøhetta kommer rett foran Blåhøa som en stor sukkertopp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hvilke gårder vi ser. Kanskje vi bare skal glemme hele bildet. :D

Jeg har lagt ut noen bilder fra Ilfjellet i retning Trollheimen om du er interessert. De tok jeg en flott oktoberdag i 2005, kunne se helt til Rondane!

Jeg har satt på noen navn. Tror denne navnsettingen skulle være riktig. Er litt usikker på toppene til høyre for Snota, men regner med at vi ser Blånebba og muligens en av Sul-toppene stikke opp bak? Ellers kjenner jeg ikke småtoppene nord for Blåøret så godt (Grythatten, etc).

post-436-133474514711_thumb.jpg

post-436-133474514718_thumb.jpg

post-436-13347451473_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjellfinn
Jeg vet ikke hvilke gårder vi ser. Kanskje vi bare skal glemme hele bildet. ;)

Jeg har lagt ut noen bilder fra Ilfjellet i retning Trollheimen om du er interessert. De tok jeg en flott oktoberdag i 2005, kunne se helt til Rondane!

Jeg har satt på noen navn. Tror denne navnsettingen skulle være riktig. Er litt usikker på toppene til høyre for Snota, men regner med at vi ser Blånebba og muligens en av Sul-toppene stikke opp bak? Ellers kjenner jeg ikke småtoppene nord for Blåøret så godt (Grythatten, etc).

t.jpg:

RinDhatten, fra Snota og nordover:

Pekhøttta, Trollhøtta, Blånebba, Indre Fauskånebba og Saksin

t2.jpg:

Vesleskrymten, Storskrymten og Storhornet er rett.

Granasjøen til høyre, mot venstre Ramsfjella foran horisonten, Ramskallen, 1260´n, Ramsbrattskarven (rett foran Brattskarven) og Refshuskollen rett foran Kinna.

Imellom Blåøret og 1260´n sees Leverdalstrollhytta

t3.jpg:

BlåhøA

hemre Gjevillvasskamb pila di peker på det beryktede "hakket" ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ods: Nok en flott figur! Her må det være snakk om temmelig lange siktlinjer.

Avstandene er ikke så lange som en skulle tro. Mellom Galdhøpiggen og Store Trolla f. eks er det ca 118 km. Men da jeg undersøkte noen Trollheimstopper, fant jeg noen overraskende lange siktelinjer. Fra flere av toppene kan en se Geitfjellet (872 m) like syd for Grong. Fra Blåhø er dette en avstand på 233.1 km, den nest lengste jeg har funnet i Norge (kun slått av siktelinjen Stjerntind (Lofoten) – Skjæringen (Syv søstre)).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjellfinn: Takk skal du ha. Nå kan jeg dem!

Ods: Det var litt av en siktlinje. Fant Geitfjellet i kartboken min nå. Skyldes vel at det er mye "lavland" fra Blåhø og nordover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjellfinn
Fjellfinn: Takk skal du ha. Nå kan jeg dem!

Ods: Det var litt av en siktlinje. Fant Geitfjellet i kartboken min nå. Skyldes vel at det er mye "lavland" fra Blåhø og nordover.

Meget interessant!

Se:

http://www.itrollheimen.net/index.php?option=com_gallery2&Itemid=102&g2_itemId=6513&g2_imageViewsIndex=1

Dette er omtrent samme sikt"veien", noe mer vestlig fra Nordtoppen på Trollhetta, vi er altså en 90 meter lavere og en par km lenger Nordvest. Dette er midten av juli /sommerdis,

tenk en sprettkald dag i oktober!

Bl.a. Kopparn i Bjugn, ikke SÅ langt, men dog, er jo å se, men ikke på denne julidagen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.