Gå til innhold
  • Bli medlem

Nepal: informasjon (trekking)topper + litt mer


Anbefalte innlegg

En personlig drøm er (trekking)topper i Nepal (eller eventuelt Tibet). Jeg har nettopp begynt forberedelsene og er interessert i all slags informasjon. Drømmen er forøvrig ikke begrenset til et besøk en gang, men vi (et par andre entusiaster + meg) vil gjerne videreutvikle en ide om å få i gang et prosjekt rettet på en mer balansert utvikling av fjellområdene: sosial-økonomisk og miljø. Muligens ut fra turistbransjen eller ut fra (berg)myndighetene i Nepal eller FN eller Utviklingssamarbeid eller ....

M.a.o.: En ide, masse spørsmål og få svar.

Forhåpentligvis kan noen hjelpe oss videre med ett eller flere av de følgende spørsmålene (eller kanskje er det andre spørsmål vi burde ha stilt?):

Hvem har erfaringer med trekkings/ekspedisjoner til Nepal?

Hvem kan fortelle om gode (pålitelige) og ikke for dyre organisasjoner?

Hvem vet hvor vi kan finne mer informasjon?

Hvem har erfaringer med å selv organisere trekkings / toppturer i Nepal?

Hvem vet om organisasjoner (eller enda bedre personer) som er aktive i bæredyktig utvikling av fjellområder i f.eks. Nepal?

Hvem har relevante personlige kontakter (f.eks. i Nepal selv, men også i Norge eller andre land) og er villige til eventuelt å funksjonere som 'bro' retning oss?

Kanskje er det til og med noen som selv er interessert i problemene i fjell-land som Nepal (+ Tibet osv. osv.), har komplementær ekspertise (vi har selv eco-turisme, 'grønn' naturutvikling og konseptuell integral bæredyktig utvikling både fra prosess-kant og assessment av effekter) og kunne ha lyst til å være med i et initiativ?

Eller kjenner andre som eventuelt ville være interessert?

Målet er m.a.o. å kombinere fjell-hobby med arbeid ut fra idealisme og egen ekspertise i Nepal selv.

Det er ikke snakk om ubetalt arbeid for øvrig: vi har litt for mange forpliktelser til å kunne tillate oss det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Anonymous

Jeg har vært i Nepal to ganger. Sist på en "ekspedisjon" til Mera peak.

Vi vurderte først å organisere det hele på egen hånd, men kom etterhvert frem til at det er både enklere og billigere å la et byrå ta seg av en del formaliteter og "red tape" + logistikk.

Vi kom derfor frem til en løsning hvor vi ikke ble slept med på en "pakketur", men selv hele tiden hadde kontroll med hva vi ville og hvordan det ble gjennomført. En løsning som fungerte bra for begge parter. Turen ble en udelt suksess, og tenker for tiden løselig på en ny tur(muligens ikke til Nepal denne gangen).

Tanken om å bidra til en bærekraftig utvikling i Nepal synes å være veldig god. På dette området har jeg ikke så mye faglig å bidra med, men om dere trenger hjelp av annen art bidrar jeg gjerne.

Om dere har mer konkrete spørsmål svarer jeg gjerne etter beste evne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært i Nepal to ganger. Sist på en "ekspedisjon" til Mera peak.

Vi vurderte først å organisere det hele på egen hånd, men kom etterhvert frem til at det er både enklere og billigere å la et byrå ta seg av en del formaliteter og "red tape" + logistikk.

Tanken om å bidra til en bærekraftig utvikling i Nepal synes å være veldig god. På dette området har jeg ikke så mye faglig å bidra med, men om dere trenger hjelp av annen art bidrar jeg gjerne.

Om dere har mer konkrete spørsmål svarer jeg gjerne etter beste evne.

Parbat:

Ja, gjerne flere detaljer.

Mera Peak står høyt på ønskelisten. Vet du forresten hvor høy den egentlig er? Jeg ser forskjellig høyder: 6400 + noe eller 6600 + noe. Det er visst noe med en 'falsk' Mera Peak???

Det er nå forresten åpnet en 7000+ topp for trekking.

Jeg hørte nettopp på en børs at det til og med er planer om tur til Cho Oju, men det er ikke helt sikkert enda. Fikk med meg et fint referat fra en tur dit sist sommer. Toppen er egentlig temmelig lett fra alpint synspunkt, men høyden og været er jo alltid en utfordring.

Hvilken organisasjon hadde dere? Var det en som opererte ut fra Nepal selv eller fra Norge?

Hvor lang trekk var det + pris?

Hadde dere sjekket mulighetene hos flere organisasjoner på forhånd + hva var inntrykket av de andre?

Dro dere på våren eller høsten?

Når det gjelder mulige prosjekter: vi er jo helt i begynnelsen så hva slags ekspertise vi kommer til å trenge (hvis det blir en suksess), vet vi ikke enda. Flott å høre at du er interessert. Hvis alt går som jeg håper blir det uansett en kombinasjon av fjell-interesse og fjell-kunnskap med bæredyktig utvikling (eller turisme). Ma.o. også mennsker som liker å ordne og/eller liker og kan jobbe med folk i andre kulturer, praktiske folk osv osv.

Jeg skal prøve å fortelle litt mer under dette temaet etterhvert som utviklingen går videre.

Øystein:

Ikke overvurder oss. Vi burde sikkert vite hvem du mener, men navnet David Durkan sier meg dessverre ikke noe. Gjerne mer informasjon!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Øystein:

Ikke overvurder oss. Vi burde sikkert vite hvem du mener, men navnet David Durkan sier meg dessverre ikke noe. Gjerne mer informasjon!!

Jeg aner heller ikke hvem Durkan er - men c'mon guys!

20 sek på google

http://www.ippg.net/contact/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriver at du har eco-turisme, 'grønn' naturutvikling og konseptuell integral bæredyktig utvikling både fra prosess-kant og assessment av effekter når det gjelder ekspertise. Betyr det at det er jobben din :?: Jeg skjønte jo ikke alt dette :oops:

Poenget mitt er at jeg ikke ville bidratt til at en ”vestlig” slo seg opp som trekking-agent i Nepal. Det er en mengde nepalesiske trekkingbyråer i Kathmandu og sikkert Pokara også, som kan arrangere trekking-turer uten at en krone går i lomma til en vestlig kapitalist (jeg holdt på å skrive parasitt).

Da jeg reiste dit ordnet jeg alt ved et søk på internett, fant en del e-postadresser, og greide å arrangere en 5-ukers tur inklusive en trekking-topp for 20-25.000 NOK per person (inklusive flytur og hotell) uten å bruke vestlige agenter. Det vil jeg anbefale alle andre også. Vestlige byråer kan fort bli bortimot dobbelt så dyre.

Jeg har altså i utgangspunktet ikke så veldig lyst til å bidra til prosjektet ditt siden jeg tror det du ville dratt ut av forretningen kunne brødfø en ganske stor stab i Kathmandu. Nepal er jo et av verdens fattigste land. Eller har du tilleggsopplysninger som gjør at du kan rettferdiggjøre dette :?:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Mera Peak står høyt på ønskelisten. Vet du forresten hvor høy den egentlig er? Jeg ser forskjellig høyder: 6400 + noe eller 6600 + noe. Det er visst noe med en 'falsk' Mera Peak???

Den virkelige Mera Peak, eller Peak 41 som den er avtegnet som på de fleste kart er 6654 moh, mens den Mera som er på listen over trekking peaks er 6476 moh.

Forøvrig kan det være greit å merke seg at både navn og høyder på kart over Nepal har en tendens til å stemme dårlig med det landskapet man beveger seg i. Muligens er dette noe av årsaken til forvirringen rundt Mera og "the real Mera"

Det er nå forresten åpnet en 7000+ topp for trekking.

Jeg hørte nettopp på en børs at det til og med er planer om tur til Cho Oju, men det er ikke helt sikkert enda. Fikk med meg et fint referat fra en tur dit sist sommer. Toppen er egentlig temmelig lett fra alpint synspunkt, men høyden og været er jo alltid en utfordring.

Cho Oyu er sikkert et flott fjell. For meg er det foreløpig mer aktuelt å prøve seg på et litt lavere fjell med mer alpine/tekniske utfordringer.

Kan jeg spørre hva slags erfaring dere har fra tidligere?

Hvilken organisasjon hadde dere? Var det en som opererte ut fra Nepal selv eller fra Norge?

Vi organiserte det hele gjennom kontakter i Nepal. Som Erling var inne på; Om du organiserer det gjennom byråer i Norge/Europa/USA kan du være sikker på at det blir minst dobbelt så dyrt, og at 90 % av fortjenesten blir liggende igjen i vestlige lommer.

Hvor lang trekk var det + pris?

Vi brukte ca 3 uker. Hva vi betalte husker jeg ikke, men det var rundt 7-8000 pro pers. Det er greit å huske å beregne å gi portere, guide og kokk rikelig med tips etter turen da det er vanlig at "lønnen" de får fra byrået er relativt mager. Dessuten er det viktig å forsikre seg om at portere er utrustet med klær og sko som står i forhold til de forholdene de vil møte.

Jeg har tidligere møtt portere som har gått barbeint i snøvær :oops:

Det er viktig å ta ansvar for folkene man har med seg, man kan ikke ta det for gitt at arrangør/byrået gjør det.

Dro dere på våren eller høsten?

Høsten 2002

Forøvrig er jeg også litt nysgjerrig på hva prosjektet deres går ut på. Er det slik Erling skrev, at dere vil starte noe a la et trekking-byrå der nede?

Jeg så for meg at det var mer et prosjekt primært for å hjelpe lokalbefolkningen, eller er det primært "business" dere er ute etter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Erling:

Du skriver at du har eco-turisme, 'grønn' naturutvikling og konseptuell integral bæredyktig utvikling både fra prosess-kant og assessment av effekter når det gjelder ekspertise. Betyr det at det er jobben din :?: Jeg skjønte jo ikke alt dette :oops:

Kort sakt (hvis du vil vite mere, bare spør):

Eco-turisme er presis hva du snakker om selv: turisme hvor det tas så mye som mulig hensyn til det lokale miljø og den lokale befolkningen. 'Grønn' naturutvikling referer til økologi. Min kollega er spesialisert i vannsystemer og har erfaring med eco-turisme. F.eks. rent vann er et stort problem i Nepal (+ masse andre steder).

Prosess-kant gjelder erfaring med hvordan man får forskjellige grupper med forskjellige interesser og ideer sammen rundt et initativ. Integrale assessments dreier seg om hvordan man finner løsninger hvor det er tatt hensyn til mer enn økonomi: m.a.o. økonomi + sosiale utvikling + miljø-hensyn. Dette er min jobb ja: jeg jobber 12 år nå med undervisning, consultancy og forskning for kommuner, fylker, industri, NGO's etc.

Jeg har altså i utgangspunktet ikke så veldig lyst til å bidra til prosjektet ditt siden jeg tror det du ville dratt ut av forretningen kunne brødfø en ganske stor stab i Kathmandu. Nepal er jo et av verdens fattigste land. Eller har du tilleggsopplysninger som gjør at du kan rettferdiggjøre dette :?:

Jeg har selv jobbet med utdanning av folk fra Nepal på mitt eget fagområde (særlig miljø). Behovet for hjelp er absolutt tilstede. Du har jo vært der selv. Hvis du hadde øynene åpne, kan du ikke ha unngått å se hvilke problemer landet har: eksplosiv befolkningsvekst, skoger som forsvinner, kultur som forandres for fort, søppel og atter søppel osv osv. Og enten du bruker lokale byråer eller ikke er effektene av din (og andres selvsagt ) reise store. Det kommer omtrent 100.000 trekkers til Nepal hvert år!

Kanskje de følgende opplysningene hjelper litt med rettferdiggjøringen:

a) Vi har ingen planer om å begynne noe på trekking-område selv.

B) Alt vi eventuelt vil prøve i Nepal selv er ut fra prinsippet: hjelp til selv-hjelp.

c) En god del idealisme er tilstede.

d) Finansiering vil vi prøve å finne her i vest.

Og da til slutt et spørsmål tilbake: hva kan du selv eventuelt bidra med?

Parbat:

Takk for fin informasjon. En ting skjønte jeg ikke helt: er den toppen som nå nås med trekkings peak 41?

Videre er jeg selvsagt interessert i konkrete navn og kontakt-informasjon i Nepal.

Som du sikkert ser av svaret mitt til Erling har du fullstendig rett: vi er ikke på jakt etter å bli nok en 'vestlig parasitt', men i og med at vi har finansielle forpliktelser på vestlig nivå (les: lån) har vi ikke mulighet til å jobbe uten lønn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Takk for fin informasjon. En ting skjønte jeg ikke helt: er den toppen som nå nås med trekkings peak 41?

Videre er jeg selvsagt interessert i konkrete navn og kontakt-informasjon i Nepal.

Mera Peak, trekking-toppen, er 6476 moh. Den andre og høyere er avmerket som Peak 41 på kartene, men det er noen som hevder dette er "the real Mera peak" da myndighetenes tillatelser gjeldt for denne toppen tidligere selv om folk flest klatret den ordinære Mera.

Peak-permiten du får nå vil gjelde for den lavere toppen. Forøvrig er nok peak 41 en klart mer klatreteknisk utfordring enn Mera Peak.

Under vår tur møtte vi to kvinnelige slovakiske doktorer som var på vei inn til Peak 41 for å bistå et lag med slovakiske klatrere på Peak 41.

http://www.alpinist.com/climbing-notes/note/10024

Dette byrået er meget bra:

http://www.angritatreks.com/

Om dere skal ha med en guide, kan jeg tryggt anbefale Ang Chirring(Everest fra nord og sør, Cho Oyu)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.