Gå til innhold
  • Bli medlem

Finse - Haukeliseter

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Hei,

Jeg har tenkt å gå Finse-Haukelisæter en helg tidlig i April (palmehelgen). Noen som kjenner til hvordan føre bruker å være på den tiden. Kan man regne med scooterspor lang kvistet løype?

-gunnar a.

Annonse
Skrevet

Du kan jo ta en titt på hvordan det var i fjor:

http://www.adrenaline.no/vandre/2003/paaske/index.htm

Det er myk voks som gjelder (VR65 tror jeg den het).

En god del scootere - særlig syd for Dyranut.

Fra Hellevassbu og ned var det merket i fjor, men som du kanskje har fått med deg, så er det bråk med grunneiere i dette området. Derfor kan det godt hende det ikke er kvistet i år. Sjekk med DNT rett før du drar.

God tur!

-lars

Skrevet

Hei! Med tanke på at DNT, angivelig etter protest fra grunneierne som mener at skiløperne forstyrrer reinen, ikke kvister ruten mellom Litlos og Haukeliseter, ville det være mer enn merkelig om det skulle finnes scooterspor der. Men egentlig burde det vel ikke overaske når en tenker på den dispensasjonspraksis som lokale politikere og næringsinteresser presser igjenom når det gjelder scootertrafikk i fjellet.

Det er noen år nå siden jeg gikk turen og husker ikke terrenget så godt, men mener dog å huske at det delvis var ganske kupert. Det var også meget dårlig vær, så jeg ville nok ha fått problemer med å finne fram uten kvisting.

Skrevet

Så mange som går den turen så er du ikke avhengig av scootere for at det skal være spor - med mindre du er 1. mann etter snøfall. Egentlig burde det å etterspørre scooteroppkjørte løyper medføre massiv flaming i dette forum... :oops:

Som foran sagt er det ikke kvistet Litlos - Hellevassbu - Haukelisæter i flg DNTs kvistekart. Årsaken er debattert annetsteds i forumet - https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=967

Ruten er stort sett flat - slik fortoner det seg etter 10 år på Nordvestlandet (bakkene var brattere da jeg var gutt og ikke hadde opplevd anna..). Du skal vel noen få hundremeter opp og ned fra Finse til Kjeldebu, så er det rimelig flatt til forbi Hellevass, 2-300 høydemeter opp fra Sandvatn forbi Mannevatn og vest for Vesle Nup, så noen fine utforkjøringer ned til Lofsdokken og videre ned til Haukelidsæter. Siste er faktisk bratt nok til å være skredutsatt når godt skredføre. Kort vei til hjelp...

Har faktisk møtt folk på randonnéski etter denne løypa - stakkars!

Skrevet

Hvis jeg skulle gå denne strekningen i år alene ville jeg ikke gå om Kjeldebu som ligger mye lavere enn Krækkja med desto større risiko for råtten snø. Jeg ville gå over Krækkja og Halne og videre sydover. Bjoreidalen er åpen fra 3. til 12 april. Selvbetjeningsavdelingen er stengt.( Se: "Fjellferie vinter 2004" fra DNTOA) Jeg vil tro at jeg da også vil unngå eventuell scootertrafikk fra Dyranut og sydover, ialle fall det meste av den.

Turen opp fra Kjeldebu kan være ganske slitsom på dårlig føre. Jeg har gått der under slike forhold.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.