dingo Skrevet 26. januar 2008 Del Skrevet 26. januar 2008 Har ikke peiling på spor så jeg lurer på hva dette kan være. Sett på Gåslungen i Nordmarka Tror ikke det er hund da det var langt unna folk og skispor. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fjellgeita Skrevet 26. januar 2008 Del Skrevet 26. januar 2008 Vanskelig å se størrelsen uten at det ikke er sammenlignet med en gjenstand, men jeg tror dette er rev. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frodeky Skrevet 26. januar 2008 Del Skrevet 26. januar 2008 Alt etter storleik på spora vil eg seie rev, men muligens fjellrev dersom spora er små? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
knutis Skrevet 26. januar 2008 Del Skrevet 26. januar 2008 Ser ut som rev for meg. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
dingo Skrevet 26. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 26. januar 2008 Takker alle for svar. Reagerte først på størrelsen på spora, men har nå lært at revespor kan være ganske store. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fuglehunden Skrevet 26. januar 2008 Del Skrevet 26. januar 2008 Skal jeg være helt ærlig så er ikke dette ett typisk retningslinje for revespor. Når en rev går så blir det nesten en helt rett linje. Dette kan egentlig ligne litt på jerv utifra linjen, men tipper det er en nysgjerrig rev som har gått sakte og sett seg godt om til sidene. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fuglehunden Skrevet 26. januar 2008 Del Skrevet 26. januar 2008 Alt etter storleik på spora vil eg seie rev, men muligens fjellrev dersom spora er små? Finnes det fjellrev i Nordmarka da? Hvis spora er små så kan det være en ungrev. Størrelse på sporene vil gi ulike størrelser utifra hastigheten på reven og temperaturen i været. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frodeky Skrevet 26. januar 2008 Del Skrevet 26. januar 2008 kan vere ein rev i "galopp" Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
natur67 Skrevet 26. januar 2008 Del Skrevet 26. januar 2008 Enig med dere som antyder rev, I følge Cappelens bok om dyrespor (som jeg vil anbefale på det varmeste) ser sporløypa ut til å være fra rev som har travet med skråstilt kropp. Dette gjør den gjerne på jevnt og fast underlag. Det er bra bilder du har tatt av sporavtrykket og sporløypa . Det er også fint å ha med en referansegjenstand (fyrstikkeske, kredittkort eller aller best en snusboks). Legger ut bilder som jeg tok i Spekadalen, Tynset i romjula. Interessant om noen har synspunkter på dem. Sporene var gamle og sporingsforholdene var ikke av de beste. Jeg tror det dreier seg om et stort hundedyr (kanskje ulv). Sporløypa var på skogsbilvei og langs ei scooterløype. På veien var det travløype med skråstilt kropp og skrittlengden var 140 cm, langs scooterløypa (synlig kun ca 30 m) var det rett travløype med skrittlengde 115-130 cm. Selv avtrykket var ca 9-10 cm, klørne vises tydelig og selv om de ikke er helt symmetriske (som er typisk for hundedyr tror jeg det skyldes snøforholdene/alderen på sporet) Noen forslag Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fuglehunden Skrevet 27. januar 2008 Del Skrevet 27. januar 2008 Bildene er altfor dårlig til å kunne fastslå noe. Etter det du sier er det vel helst en hund eller ulv. Det er jo stadig ulv på Tynset så den sjansen er stor. Du skulle sagt ifra med en gang, for var det ulv så hadde vi nok funnet flere spor. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
natur67 Skrevet 27. januar 2008 Del Skrevet 27. januar 2008 Sendte beskjed til en som tar imot slike meldinger, men hørte ingen ting. Kanskje feil nummer Ett spennende område for å studere spor av de store rovdyra er det iallefall. Fant også disse sporene: Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fuglehunden Skrevet 27. januar 2008 Del Skrevet 27. januar 2008 Sendte beskjed til en som tar imot slike meldinger, men hørte ingen ting. Kanskje feil nummer Ett spennende område for å studere spor av de store rovdyra er det iallefall. Fant også disse sporene: De som tar imot sånne innformasjoner er så utakknemlige så jeg sier aldri ifra lenger. Jeg koser meg med observasjoner selv og deler det med dere isteden for Fylkesmann, SNO, oppsyn osv. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.