Lindap Skrevet 24. januar 2008 Skrevet 24. januar 2008 Jeg har planlagt en skitur for noen venner uten ski-erfaring sør i Nordmarka i slutten av februar. Jeg har bestilt plass på Tømtehytta og Studenterhytta. Men hvis forholdene ikke bedrer seg og løypene er isete, må jeg svitsje til plan B. Den består av å ta toget til nordsiden av marka der det ligger en meter snø og slå opp noen telt i området rundt Bislingen og gå dagsturer derifra. Det blir 8-9 personer totalt, dvs. 4-5 små telt. Er det noen som kan tipse meg om en god teltplass? Jeg er ikke særlig kjent i det området selv. Helst ikke for langt innover, siden nybegynnerne ikke står stabile nok på ski til å gå langt med tung sekk, selv om de er turvante på sommerføre. Jeg skal kanskje gå med pulk for å avlaste dem. Også gjerne litt tips om hvordan man kommer seg dit (tog, buss, drosje). Håper selvfølgelig at det faller en meter snø noen dager før turen, slik at plan A kan gjennomføres... Ny plan for neste år hvis det blir en neste tur: ikke organiser en tur helt sør i marka, det gir for mye stress... Jeg lot meg styre for mye av en person som stilte mange krav og som nå allikevel ikke blir med pga. en skade. Det er også litt upraktisk at jeg er avhengig av skiutleien på Voksenkollen. Linda PS: Holder meg også anbefalt for en bedre plan B, men har ikke lyst til å dra personer uten ski-erfaring med på fjellet. Med dårlig vær blir det for risikabelt. Siter
fjellrypa Skrevet 24. januar 2008 Skrevet 24. januar 2008 Hei! Kanskje du skal kontakte Bislingen fjellstue angående teltplass? Jeg kommer ikke på noe sted med plass til så mange telt i det området, dessverre. I nordenden av Daltjuven er det dog et par steder med fine teltplasser, rett ved løypa, men det er kanskje for langt for dine folk? Kart: http://195.159.148.69/skiforeningen/?operation=query&queryDefRef=Query_SKILOYPER&queryParam_ID=354&layerlist=Ski Hva med å leie Sinnerdammen og gå dit? Om hytta: http://www.turistforeningen.no/turplanlegger/cabin.php?x=16&y=11&v=4&ca_id=220 Her er det i hvert fall maks skiforhold hvis det skorter andre steder! God tur! Siter
Bjørn Erik Skrevet 24. januar 2008 Skrevet 24. januar 2008 Når det gjelder transport med så mange,bagasje og pulk hadde jeg valgt toget til grua.Toget går ihverfall hver time og i rushen hver halvtime.På togstasjonen kan du spenne på deg skia og gå rett ut i løypene. Fra grua over svea og opp til bislingflaka er ca 5-6 km. Når det gjelder teltplass er jeg litt usikker, men oppe på bislingflaka burde det være mulig å finne noen plasser. Rett etter parkeringsplassen ved svartbekken(rett øst for bislingen vet jeg det er noen åpne hogstfelt men jeg tror terrenget er for kuppert til så mange telt. Reiser man litt tidlig på dagen så er det bare å vandre til man finner noen fine teltplasser. Siter
Bjørn Erik Skrevet 24. januar 2008 Skrevet 24. januar 2008 skiforeningen har endel nyttig informasjon om dette området. Siter
Bjørn Erik Skrevet 24. januar 2008 Skrevet 24. januar 2008 Et annet alternativ. Gå fra grua til katnosa.dnt hytte det også. Drøye 15 km. Husk at dnt hyttene i marka må du bestille overnatting. Siter
Lindap Skrevet 25. januar 2008 Forfatter Skrevet 25. januar 2008 Takk for mange innspill. Jeg er allerede for sent ute til å leie andre hytter. Alle er opptatte og denne helgen var spesielt fullt allerde for flere måneder siden. Men Katnosa har plass til siste natt. Det beste forslaget er å spørre Bislingen om teltmuligheter. Å starte fra Grua og bruke tog er en god ide. 5-6 kg klarer de sikkert (og jeg med pulk). Kanskje bør jeg ta meg en skitur dit i helgen for å inspisere mulighetene. Linda Siter
Friluftsliv Skrevet 25. januar 2008 Skrevet 25. januar 2008 Du kan feks. ta bussen oppover til Bislingen og skli nedover til Gjerdingen forbi krysset som går inn til Rajabråten, og finne en telt plass litt utfor løypa der. Jeg har selv vært der med flere kammerater enn det tallet du nevner. Da kan du stå opp på morningen, spenne på skia og jogge bort til Rajabråten og få nystekte vafler i solsteika Du kan som alternativ be bussjåføren slippe dere av på Svartbekk og gå derfra, så får du litt mere utfordring i begynnelsen for kammeratene dine, det går litt mere oppover derfra. Jeg vil anta det er snøsikkert på Svartbekk når du skal reise dit. Et annet alternativ er å ta toget til Stryken, spenne på skia der og gå oppover til feks. Gjerdingen. Dette er korte turer jeg har foreslått. Men det er egentlig bare å gå lengre om dere ønsker. Vinterstid er det jo bare å slå opp teltet 'hvor som helst'. Bare husk å ikke sette teltet helt nede ved vannet (feks. Gerdingen), det kan blåse såpass at det blir ubehagelig. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.