Gå til innhold
  • Bli medlem

Testing av vintertelt i sterk vind


construct

Anbefalte innlegg

Vi er to kamerater som spleiset på vintertelt i fjor og skulle gjerne hatt erfaring med å sette det opp i sterk vind. Filosofien er at det er bedre å oppleve dette for første gang rett ved ei hytte eller bilen, enn tre dagsmarsjer innover vidda. Vi har sett oss ut noen steder vi er relativt kjente og som kan være vindutsatte, som er lett å komme til fra Oslo. Disse er Norefjell, Blefjell, Skeikampen og Finse. Vi håper å få litt vind lørdag den 26/1 eller deromkring.

Dermed tenkte vi å forhøre oss med erfarne fjellfolk. Det er altså dere :D

* Hvilke vindstyrker anser dere for å være i overkant risikable for frivillige tester av denne typen?

* Jeg har hørt noen si at man ikke skal slå opp teltet bak skavler og rygger, for å få le. Dette fordi snø vil blåse på teltet og øke risikoen for brekkasje. De samme mener også at man ikke skal bygge levegg. Teorien er visst at på flata vil snøen blåse vekk. Hva tror dere om dette?

Vi har et Helsport Spitsbergen 4 Camp, så jeg tror teltet skal tåle det. Ellers er vi veldig godt utstyrt og er erfarne med alt utstyret, kulde og snø. Det er altså bare vinderfaringen det skorter litt på.

Håper dere vil dele av erfaringen deres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke at jeg har satt opp teltet på vidda i skikkelig sterk vind, men jeg tror det at om dere kjenner teltet godt, og vet hvordan det skal settes opp og har gjort dette mange ganger i fint vær vil det også gå bra i dårlig vær. enkelte ganger kan jo været rett og slet være for ille til å sette opp teltet så da er kanskje snøhule tingen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er rimelig individuelt hvilken vindstyrke man opplever som vanskelig. Ut fra egen erfaring begynner det å bli vanskelig hvis vinden nærmer seg sterk kuling (hvis jeg setter opp teltet alene). Liten kuling til stiv kuling er kanskje den kraftigste vinden dere bør begynne med.

Det at dere er to kan ofte gjøre det litt vanskeligere. I stiv kuling er det vanskelig å kommunisere. Viktigste når en setter opp teltet er å tenke gjennom hvert ting man skal gjøre på forhånd.

Man må også kjenner teltet godt. Gode snøplugger er også greit å ha med seg. Som dere påpeker er det ingen god ide å legge seg for nærme en skavl el. Nedbør kombinert med vind kan fort begrave teltet. Det betyr selvfølgelig ikke at man skal legge teltet der det er mest vindutsatt.

Ps: Hvis dere drar til Finse er en grei måte å teste hvor kraftig vinden har vært å sjekke vindmålingene på Dyranut: http://vegklima.vegvesen.no/vermelding.aspx

Lenke til kommentar
Del på andre sider

var på hardagervidda nå i helga å telta i litt ruskevær, må si akkurat valget av leirplass blir jeg aldri helt klok på selv heller. hva er best? denne gangen la jeg meg til i en liten helning som jeg regnet med skulle kunne tilby litt le. og satte teltet på flata uten noe skavler rundt... etter noen timer så var teltet det høyeste punktet og all snø rundt teltet var forsvunnet. en meter før teltet oppp i vinden hadde det bygget seg en skavel. hadde ikke noe problem, men i og med at snøen rundt forsvant, så begynte jo selvfølgelig stormklaffene å blafre. ellers sto teltet greit.

hadde det hjulpet å grave teltet litt ned, før jeg satte det opp tro? eller hadde det blitt et vindhull likevel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øvrige tips vi har fått eller kommer over er:

- La den delen av teltet som skal forankres først stikke ut av teltposen, slik at teltet kan forankres før man trekker resten ut av teltposen.

- En person ligger oppå teltet mens den andre plugger det fast.

- Bygge doble levegger, snøføyk vil da samle seg mellom leveggene

- Det kan være verre å få ned teltet enn å slå det opp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke at å ha en liggende på teltet er noen god ide. Et forslag (hvis det er greit med snø):

- Tramp ned snøen med skiene på over et område som er en del større enn teltet.

- Teltet skal stå med baksiden mot vinden

- Bruk ekstrastav (ski el) som feste for det bakre, midtre pluggfeste. Sørg for at ekstrastaven sitter meget godt (tramp ned snøen rundt).

Nå har dere sørget for et godt pluggfeste. Teltet kan rulles ut og legger seg riktig med vinden. Er vinden sterk lønner seg å feste de to andre bakre pluggfestene også.

- Tre i stengene

- Reis teltet, det finner selv ut hvordan det vil stå

- Fest framre, midtre pluggfeste, og sidefester (gjerne mindlertidig med ski)

- Plugg i andre pluggfester

- Fest barduner

- Spa snø opp om veggene ca 10-20cm.

Snøpluggene krever under de fleste forhold at dere tråkker ned snøen rundt dem, og spar på litt ekstra snø. Jeg har med en telesskopstav som ekstrastav. Den egner seg meget godt som "superplugg". Den er også god å ha når man tar ned teltet (selvfølgelig siste man tar opp). Ski skal man være forsiktige med i meget sterk vind. De kan knekke. Bør heller graves ned (men er da yppelige snøplugger for barduner).

Som Andreas skriver er det en fare for at teltet blir en kite, hvis det ikke er plugget i bakken. Er vinden meget sterk bør en feste teltet i bakken flere steder før en trer i stengene. Benytt ski og staver, vanlige snøplugger gir ikke nok hold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det toget gikk for noen timer siden, bokstavelig talt. Kr 1000 t/r pr pers blir for drøyt for en overnatting. Vi satser på toppen av Skeikampen, ringte nettopp dit, og det blåser friskt på toppen. Men det bli sikkert kvikk-lunsj og appelsin-vær...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.