Gå til innhold
  • Bli medlem

Prosjekt Aconcagua (6962 moh.)

Gunnar

Anbefalte innlegg

På tremannsekspedisjonens sekstende dag (1. nyttårsdag 2008) sto vi på toppen av Aconcagua. Tre dager senere var vi ute av fjellet. Vi synes selv turen var en planleggingsmessig suksess: Nok mat, god hygiene (vannrenser), riktig utstyr, og en ganske realistisk mental innstilling. Det handlet om å ikke stige mye mer enn 350 høydemeter i døgnet og motstå fristelsen (brakkesyke) til å hoppe over aklimatiseringstrinn. Og så handler det om å drikke nok. Vi var heldige med været. Det er bare været som bør overlates til tilfeldighetene.

Vi gjorde Aconcagua som travers - opp gjennom Vacasdalen (2400 moh.), via Camp Lenas (2800 moh.), Camp Piedras (3200 moh.), Camp Argentina/Base Camp (4200 moh.), Camp 1 (5000 moh.), Guanacos Camp 3 (5475 moh.), og Camp Colera (ca. 6000 moh.) til topps (6962 moh.). Deretter ned normalveien til Camp Mulas (4300 moh.) og ut den ørkenvarme Horconesdalen til Pointe Inca/sivilisasjonen (2800 moh.).

Vi brukte muldyr gjennom Fernando Grajales til transport av deler av bagasjen, men var forøvrig selvforsynt.

Vi møtte hele fire norske grupper på vei opp normalveien på vår vei ut av fjellet - bl.a. en fjellmedisinsk ekspedisjon og Håkon Hesselberg sin fortropp.

Bilderapport fra turen finner du på min nyopprettede webside:

http://gunnarfermann.zenfolio.com/

Gunnar

Vis rapporten i Turkartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gratulerer! Får frysninger av de flotte bildene. Denne toppen har jeg satt meg som høyeste mål (i høyde over havet) her i livet. Fantastisk å kunne komme så høyt uten for mye tekninsk. Jeg kommer nok til å mase om litt info når den tid kommer (forhåpentligvis innen få år)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer! Får frysninger av de flotte bildene. Denne toppen har jeg satt meg som høyeste mål (i høyde over havet) her i livet. Fantastisk å kunne komme så høyt uten for mye tekninsk. Jeg kommer nok til å mase om litt info når den tid kommer (forhåpentligvis innen få år)

Takk for hyggelig tilbakemelding. Aconcagua er ingen umulighet selv om verdens høyeste tracking-tur heller ikke er en push-over. Det handler først og fremst om å være godt forberedt. Ta kontakt på [email protected] om du ønsker utstyrsliste og logistikk/fremdriftsplan.

Mvh. Gunnar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra bilder ja, nesten så en får lyst til å ta seg en tur....om noen år.

Ta gjerne kontakt om du ønsker detaljert utstyrsinformasjon etc. Ikke undervurder varmen på anmarsj og utmarsj. Returen fra Camp Mulas var for meg den hardeste etappen. Undervurderte vannbehovet... ;-(

Mvh. Gunnar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi var heldige med været.

Flotte bilder og artig at det gikk bra med dere. Men var det ikke mye dårlig vær dagene før dere kom på toppen? Jeg var på Mercedario i romjulen og opplevde for dårlig vær til å nå toppen.

Jeg tror ikke jeg har sett bilder fra den ruten før. Valgte dere den p.g.a. at den er mer "scenic" eller hva?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flotte bilder og artig at det gikk bra med dere. Men var det ikke mye dårlig vær dagene før dere kom på toppen? Jeg var på Mercedario i romjulen og opplevde for dårlig vær til å nå toppen.

Jeg tror ikke jeg har sett bilder fra den ruten før. Valgte dere den p.g.a. at den er mer "scenic" eller hva?

Hei Erik,

Mange som lå litt foran oss i løypa fikk ødelagt toppstøtene sine. Dette gjenspeilte seg i bestigningsloggen til rangerne som viste at ca. 10% hadde lyktes med toppstøtene i den perioden vi var på fjellet. Også vi hadde fire dager med nedbør og tildels hard vind (fra 4200 til 5475 moh.) - dette ser man spor av i bildeserien. Men dette var til å leve med i middels høyde. Værvinduet åpnet seg når vi trengte det - dagen før toppdagen, da vi etablerte oss med telt på 6000 meter. Her var det vind med "100 miles per hours" (som det ble hevdet) natten før.

Vi valgte traversen fordi vi ønsket å se nye landskaper gjennom hele turen. Det var vel også et ønske om å gjøre utfordringen litt større en normalveien over Mulas. Veien via Vacas er ikke så eksklusiv lengre, men fortsatt er det ganske få som traverserer. Skulle jeg gjort turen om igjen ville jeg vurdert å gå via Øvre Guanacosdalen. Det er vel Nordmenns iboende trang til å være mest mulig for seg selv som slår igjennom...

Mvh. Gunnar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Flotte bilder Gunnar.

Tror det var dere jeg saa som kom labbende ned til parkeringsplassen i Horcones med store Everest Millet sko (var ikke det ubehagelig aa gaa saa langt med dem). Synes jeg hoerte noe norsk gloser fra den ene personen. Dette var 4.januar paa ettermiddagen.

Jeg toppet Aconcagua 14.januar. Uten esel, solo (i den grad dette er mulig paa et overbefolket fjell) og unsupported (med unntak av et par smoerbroed jeg kjopte i basecamp, og derfor ikke hadde baaret inn selv.....). Se rapport og bilder her:

http://distantpeak.com/cms/story/191/aconcagua

Jeg fikk i det minste 10 minutter HELT ALENE paa toppen, kanskje hoyeste mennesket i verden paa fast grunn der og da.......

PS! Ettersom jeg likevel var i Soer Amerika, kostet hele Aconcagua ekpedisjonen meg kun 3.000 kr (inkludert mat/proviant, utstyr/brensel, permit til 1800 kr, samt transport Mendoza-Horcones og Horcones-Santiago). Mange betaler bortimot 50.000, og det er det IKKE verdt.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flotte bilder Gunnar.

Tror det var dere jeg saa som kom labbende ned til parkeringsplassen i Horcones med store Everest Millet sko (var ikke det ubehagelig aa gaa saa langt med dem). Synes jeg hoerte noe norsk gloser fra den ene personen. Dette var 4.januar paa ettermiddagen.

Jeg toppet Aconcagua 14.januar. Uten esel, solo (i den grad dette er mulig paa et overbefolket fjell) og unsupported (med unntak av et par smoerbroed jeg kjopte i basecamp, og derfor ikke hadde baaret inn selv.....). Se rapport og bilder her:

http://distantpeak.com/cms/story/191/aconcagua

Jeg fikk i det minste 10 minutter HELT ALENE paa toppen, kanskje hoyeste mennesket i verden paa fast grunn der og da.......

PS! Ettersom jeg likevel var i Soer Amerika, kostet hele Aconcagua ekpedisjonen meg kun 3.000 kr (inkludert mat/proviant, utstyr/brensel, permit til 1800 kr, samt transport Mendoza-Horcones og Horcones-Santiago). Mange betaler bortimot 50.000, og det er det IKKE verdt.....

Gratulerer med vel gjennomført Sør-Amerika tur - både på det ene og andre høye fjellet, har jeg fått med meg. Flott rapport du har laget.

Joda, det var meg du så med Millet Everest-støvler den 4. januar, og jeg kan bekrefte at det var varmt ut av fjellet. Men slik er det med traverser: Kan ikke prioritere å ta med anmarsjstøvlene opp til 6000 meter.

Aconcagua er dyrt om man slutter seg til en kommersiell ekspedisjon, og om man må kjøpe utstyret fra grunnen av. Men ekspedisjonsutstyr kan brukes på nye høye fjell... ;_) Du vet litt om det.

Gunnar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.