TraserH3 Skrevet 16. januar 2008 Skrevet 16. januar 2008 Er det noen som har erfaring med Helsport sin vinterpose Raudfjord ? Evt: andre vinterposer i samme prisklasse 3000 - 4000kr Anbefalinger: Dun vs syntetisk eller en blanding. Er jo en kjennsgjerning at vått/fuktig dun er no herk Siter
Gjest Otto Støver Skrevet 17. januar 2008 Skrevet 17. januar 2008 Kona fikk seg en Bergans Trollhetta Lady pose, og er helt kjempefornøyd Den består av dun + litt syntet i ryggen for bedre markisolasjon. Jeg ser i spesifikasjonene for Raudfjord at den har en komfortgrense for menn på -16, mens Trollhetta har -9 grader. Hvis du skal ha posen under svært kalde forhold vil jeg foreslå følgende pakke Bergans Trollhetta STS Reactor innerpose, bedrer komforttemperatur ca 6 til 8 grader Ajungilac Micro Upgrade bag. Ytterpose/sommerpose, bedrer komforttemp ytterligere 15 grader. Du skulle nå sove som en stein, varm og god, ned til ca 30 blå. Hele pakka veier nesten det samme som Raudfjord-posen alene Ikke er det utenfor prislimiten din heller, og du har pose fra +25 til -30. I tillegg har du ikke problemer med kondens i sprengkulde, kondensen kommer i den syntetiske ytterposen. Den kan du riste/tørke uavhengig av dunposen. På sommeren slipper du å dra med deg mer enn nødvendig. Renhold blir enklere, du bare vasker STS-posen for "blomsterduft" av føtter og kropp. Og hvis du søler suppe eller fett på Ajungilac- posen er det bare å gi den en vanlig tur i vaskemaskinen. Husk uansett hva slags pose du velger å ha et godt underlag. Siter
TraserH3 Skrevet 17. januar 2008 Forfatter Skrevet 17. januar 2008 Takk for bra svar !! Men tror du har sett på feil pose når du skriver at den har en komfår temp på -16 grader. Her er dataen på Helsport sin Raudfjord. Godt isolert pose som passer for fjellturer hele året, og spesielt under tøffe vinterovernattinger. Modellen finnes i tre lengdevarianter og er en av våre mest populære vintermodeller. Standard: personlengde 195 cm. Vekt inkl. kompresjonstrekk: 2,7 kg. Short personlengde 175 cm. Vekt inkl. kompresjonstrekk: 2,5 kg. Long personlengde 215 cm. Vekt inkl. kompresjonstrekk: 2,9 kg. Temperatur Komfort: -25°C Ekstrem: -35°C Modular® isolasjon 4-Sleep konstruksjon Varmekrage No-Slide® bunn Pillow-Pocket Siter
Gjest Otto Støver Skrevet 17. januar 2008 Skrevet 17. januar 2008 Nei det var ikke galt tall jeg brukte. Men jeg brukte den nye EN standarden som er mye sikrere mht angivelse av temperatur. Tallet der er -16 grader for den posen du ser på. Det tilsvarende tallet for den oposen jeg foreslo er -9, slik at sammenligningen blir korrekt. Hilsen Otto. Siter
Gjest Otto Støver Skrevet 18. januar 2008 Skrevet 18. januar 2008 Litt dårlig tid i sted. Du finner en sammenstilling av helsport sine egne tall og EN 13537 standarden her http://www.norrona.de/images/Schlafs%C3%A4ckeHelsport_23.05.2006.pdf Ganske vanlig at den nye standarden viser langt dårligere kapasitet enn de litt for optimistiske tallene fra produsentene Hilsen Otto Siter
TraserH3 Skrevet 18. januar 2008 Forfatter Skrevet 18. januar 2008 Har du noen kjennskap til North Face sine soveposer? Har sett litt på denne: http://www.thenorthface.com/opencms/opencms/tnf/gear.jsp?site=EU&model=AZE9&language=en Tror den heter red dimond. Skal ha en butikk pri på rundt 5500 kr men får den fra usa til lattelige 1650kr Kan du se på tallene mtp ny standard på å lese tep. mvh kristffer. Siter
Vandrelysten Skrevet 18. januar 2008 Skrevet 18. januar 2008 den du har linket til der heter inferno og er nok varm nok til det meste, ja Siter
Kongle Skrevet 18. januar 2008 Skrevet 18. januar 2008 Raudfjorden er vel en "hybrid" med syntetisk fyll og dun????Med 2 layer Thermoguard 6000 og 90/10 Dun 650+ (450G). Noen som vet forholdet mellom dun og Thermoguard i disse posene??? Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.