fuglehunden Skrevet 15. januar 2008 Skrevet 15. januar 2008 Min turbil er en 1994-modell Volvo 855. Det viktigste for meg er at den er komfortabel på langkjøring og har gode kjøreegenskaper slik at man gleder seg til å dra på langtur med den. Bagasjerommet har plass til det meste og i tillegg kan jeg ta med 4 kompiser på tur. Jeg må imidlertid ta det pent på de verste skogsbilveiene men det er utrolig på hva slags veier (les stier) jeg har kjørt med den bilen. Den bruker bare 0,75 liter på mila på langkjøring, ikke så ille for en 2,5 liter bensinfemmer. Bilen har gått hele 301.000 km! Kanskje du skal selge den Pris? Siter
Steggen Skrevet 15. januar 2008 Skrevet 15. januar 2008 Kanskje du skal selge den Pris? Å nei du, den bilen er ikke til salgs . Jeg er så glad i den at jeg ikke vurderer å selge den en gang. Jeg har bare hatt den siden i sommer og det er min første bil. Håper at den holder i minst 10 år til. Siter
halvvill Skrevet 15. januar 2008 Skrevet 15. januar 2008 Defendere er ikke noe for "vanlige" folk, det er biler som bare går og går, selv om det er noe galt, og som kan fikses nesten hvor som helst, men som skal kjøres med folk med følelse for bilen. Turbilen over alle turbiler. Toyota Hiace er ingen vinterbil, 4-hjulstrekk eller ei. Årsak, den er rett og slett en slede. Med 4-hjulstrekket innkoblet slutter den å være slede, men man er pukka nødt til å koble ut 4 hjulstrekket etter få kilometer, ellers ødelegges det. Men sommerstid er det en kjempefin! Dersom du ikke er for lang, så får du kjøpt en Suzuki Baleno stasjonsvogn for en slikk og ingenting, men for å sove i den må du ikke være for lang. er man for lang må forsetene vippes frem. Gamle Pajeroer og Landcruisere finnes det en del av også, men de er gjerne mishandlet, men er man heldig så finner man en fin en. VW Caravelle med 4x4 er bedre på vinteren enn Hiace pga et mer moderne drivverk. Finnes mange av de også. Vell!! trådstarter nevnte vel at han ikke hadde lyst å bruke tiden sin til å skru for mye, å da ryker VW ut direkte. (har vært mekaniker på møller) er enig at caravelle er mer comfy å kjøre, men ikke driftsikker. dessuten er det vel totalt umulig å ødelegge 4x4 systemet på gammel hiace. det er jo identisk med hilux. Nyere hiace har permanent 4x4,så regner ikke med du snakker om de. Siter
inaktiv Skrevet 15. januar 2008 Skrevet 15. januar 2008 VW California er en bobiltype av caravelle, og onkelen min har en sånn. Kjempefin for å campe om sommeren, bare å stoppe den og slå opp taket. Om vinteren er det visst litt kaldt, men med defa-varmer og aux-batteri går det visst greit. Plass til fire hvis godvilje. 2 voksne og to barn går glatt.. Ski og sykler får fint plass, men det er visst ikke så greit med pulk. Siter
bento Skrevet 16. januar 2008 Skrevet 16. januar 2008 Vell!! trådstarter nevnte vel at han ikke hadde lyst å bruke tiden sin til å skru for mye, å da ryker VW ut direkte. (har vært mekaniker på møller) er enig at caravelle er mer comfy å kjøre, men ikke driftsikker. dessuten er det vel totalt umulig å ødelegge 4x4 systemet på gammel hiace. det er jo identisk med hilux. Nyere hiace har permanent 4x4,så regner ikke med du snakker om de. Min gamle vw transporter kjørte jeg da fra 160000 til 280000 uten problem. Skifta olje og noen bremsedeler. Kjøpte den for 60lapper og solgte den for 30. Nyere VW står i gården. Kjempefornøyd med dem jeg i allefall. Bortsett fra at når man først har kjørt seg fast, så har man kjørt seg skikkelig fast! Siter
halvvill Skrevet 16. januar 2008 Skrevet 16. januar 2008 Min gamle vw transporter kjørte jeg da fra 160000 til 280000 uten problem. Skifta olje og noen bremsedeler. Kjøpte den for 60lapper og solgte den for 30. Nyere VW står i gården. Kjempefornøyd med dem jeg i allefall. Bortsett fra at når man først har kjørt seg fast, så har man kjørt seg skikkelig fast! Hehe, bento! det tror jeg nok du skal kalle flaks. det er helt vanlig at både topper og girkasser takker for seg, innen de km du snakker om, for ikke å snakke om forstilling. Siter
Jan-Eilert Pedersen Skrevet 16. januar 2008 Skrevet 16. januar 2008 Defendere er ikke noe for "vanlige" folk, det er biler som bare går og går, selv om det er noe galt, og som kan fikses nesten hvor som helst, men som skal kjøres med folk med følelse for bilen. Turbilen over alle turbiler. Toyota Hiace er ingen vinterbil, 4-hjulstrekk eller ei. Årsak, den er rett og slett en slede. Med 4-hjulstrekket innkoblet slutter den å være slede, men man er pukka nødt til å koble ut 4 hjulstrekket etter få kilometer, ellers ødelegges det. Men sommerstid er det en kjempefin! Dersom du ikke er for lang, så får du kjøpt en Suzuki Baleno stasjonsvogn for en slikk og ingenting, men for å sove i den må du ikke være for lang. er man for lang må forsetene vippes frem. Gamle Pajeroer og Landcruisere finnes det en del av også, men de er gjerne mishandlet, men er man heldig så finner man en fin en. VW Caravelle med 4x4 er bedre på vinteren enn Hiace pga et mer moderne drivverk. Finnes mange av de også. Tull. Hiace 4X4 er veldig bra på vinterføre. Det er slettes ikke noen slede. Dessuten kan man ikke koble vekk 4 X 4. caravelle har uten tvil mer kjørekomfort enn traktoren toyota, men som en annen nevner: Det er mye feil med folkevogn. Sommerstid er dette synd, fordi den bruker mye drivstoff. Faktisk en liter på mila. Siter
4x4 Skrevet 16. januar 2008 Skrevet 16. januar 2008 Toyota Hilux ! ingen over, ingen ved siden Har ein diesel med kappel og takbøyler . Planen er ca 1,90-2m sånn ca. Har laget ramme baki til plater, så det blir nesten ein liten campingbil. Pass på rustet, holde du det i sjakk. Så har du bil forever. Siter
Arcticpeak Skrevet 16. januar 2008 Skrevet 16. januar 2008 Vell!! trådstarter nevnte vel at han ikke hadde lyst å bruke tiden sin til å skru for mye, å da ryker VW ut direkte. (har vært mekaniker på møller) er enig at caravelle er mer comfy å kjøre, men ikke driftsikker. dessuten er det vel totalt umulig å ødelegge 4x4 systemet på gammel hiace. det er jo identisk med hilux. Nyere hiace har permanent 4x4,så regner ikke med du snakker om de. Mente selvsagt bare gammel Hiace, da jeg oppfattet det slik at trådstarter ikke ville bruke for mye. Det er forøvrig ikke noe problem å ødelegge 4x4 systemet på gammel Hiace og gammel Hilux, det er bare å kjøre noen km i 80 km/t på tørr asfalt. Men nyere Hiace/Hilux har er annet drivverk og det burde jeg selvsagt opplyst om. Forøvrig enig i at Hiace holder lengre enn Caravelle, vi har flere av begge typer her på jobben, og Hiace'ene holder lengre, er dauere og ryker også mye mer, men de stopper ikke. Siter
Arcticpeak Skrevet 16. januar 2008 Skrevet 16. januar 2008 Tull. Hiace 4X4 er veldig bra på vinterføre. Det er slettes ikke noen slede. Dessuten kan man ikke koble vekk 4 X 4. Mente den gamle typen, den som er avbildet lengre oppe i tråden. Den må man gå ut av bilen for å koble i 4x4. Siter
halvvill Skrevet 16. januar 2008 Skrevet 16. januar 2008 Mente selvsagt bare gammel Hiace, da jeg oppfattet det slik at trådstarter ikke ville bruke for mye. Det er forøvrig ikke noe problem å ødelegge 4x4 systemet på gammel Hiace og gammel Hilux, det er bare å kjøre noen km i 80 km/t på tørr asfalt. Men nyere Hiace/Hilux har er annet drivverk og det burde jeg selvsagt opplyst om. Forøvrig enig i at Hiace holder lengre enn Caravelle, vi har flere av begge typer her på jobben, og Hiace'ene holder lengre, er dauere og ryker også mye mer, men de stopper ikke. Har du vært ute for at de har gått i stykker? det har ikke jeg, og jeg har misshandlet noen av de bilene men det høres, og kjennes ut, som hele drivverket skal gå i filler. Siter
fuglehunden Skrevet 16. januar 2008 Skrevet 16. januar 2008 Vell!! trådstarter nevnte vel at han ikke hadde lyst å bruke tiden sin til å skru for mye, å da ryker VW ut direkte. (har vært mekaniker på møller) er enig at caravelle er mer comfy å kjøre, men ikke driftsikker. dessuten er det vel totalt umulig å ødelegge 4x4 systemet på gammel hiace. det er jo identisk med hilux. Nyere hiace har permanent 4x4,så regner ikke med du snakker om de. Så er jo møller ett tragisk versksted også da. Toyota er bra bil, men det er vw også. Jeg har hatt tre vw og eneste tull jeg har hatt med de er slitedeler og att de leverer biler med feil gods i bunnplugg. Jeg har hatt toyota og med den hadde jeg bare tull. Og jeg har en hiace som er vrak da motor girkasse osv er full av spon og ødelagte lager. Det med topper på vw gjelder alle biler, og det gjelder de med aluminiumtopper og fabrikkfeil på 95modeller. Siter
Okv Skrevet 16. januar 2008 Skrevet 16. januar 2008 Det er mange rare meninger om hva som er en bra turbil her. En 'høydare' ser ut til å være kombinasjonen buss og traktor. Siter
Polardego Skrevet 16. januar 2008 Skrevet 16. januar 2008 http://finn.no/finn/completeviewimage?finnkode=12143804&reference=4/121/438/04_1463606668.jpg&adheading=Mitsubishi+Space+Wagon+GLXI+4X4+Stasjonsvogn+1999%2C+94398+km.%2C+kr.+45.000%2C-&sid=xz12lafkeovC620481&adTypeId=20&WT.svl=Hovedbilde Hva med noe sånt? Stygg javel, men den er ganske stor og har trekk på alle hjul. Siter
smaaseien Skrevet 16. januar 2008 Skrevet 16. januar 2008 Kasse er vel ikke akkurat nødvendig for å frakte sekken eller kanske en pulk.. Stasjonsvogn med nedfellbare bakseter (eller varebil, mn da kun to/tre seter) gir mye bedre kjørekomfort og i noen tilfeller også gunstigere forbruk. Noen som ikke allerede er ferdigdiskutert: 4WD: Subaru Legasy (ikke gunstigere forbruk..), Jeep Cherokee (ikke personbilkomfort, ikke toyotakvalitet, ikke ubegrenset plass, men utrolig fremkommelighet), før nevnte Reault Kangoo 4x4( http://www.autodb.no/cgi-bin/car/prospect.pl?nr=1756952;username= ), før nevnte Suzuki Baleno (ikke ubegrenset plass, japsebil uten japsekvalitet..?, liten bakkeklaring), Nissan Patrol (traktorkomfort, se opp for rust på eldre biler, bra plass; dårlig soveplass?, utrolig fremkommelighet), videre Audi Quattro, Nissan Terrano, Toyota 4Runner, Pajero lang, galloper lang (pajero)...osv toyota landcruiser er vanligvis overpriset på gamle slitene biler.. da kan det kanske være bedre å kjøpe en gelendewagen.. 2WD litt stor stasjonsvogn eller Pat-mobil (Peugeot Partner, Renault Kangoo m.m, som stadig selges på auksjon etter tjenste hos Posten). Siter
Frikk Skrevet 18. januar 2008 Skrevet 18. januar 2008 Denne er jo en fin turbil (Les teksten) : http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=11506740&sid=xz4dbaUdKZf682511&pos=null&tot=null Siter
Barskekarsten Skrevet 18. januar 2008 Skrevet 18. januar 2008 Jeg synes Pizza racer med 4x4 så god ut jeg. Kansje ikke den beste kjørekomforten men det er jo bil. Så vidt jeg husker er det ganske så god bakkeklaring på den Den er vel også sikrere å kjøre enn en L300 og sådane kjøretøy. (På L300 påståes det at lykteglassene er det sterkeste som beskytter deg i en front mot front.) For de som skal skru vil jeg anbefale Volvo 245 med sperreaksel bak. Genialt.(sperre er en MÅ ha sak på de bilene) Siter
fotojensen Skrevet 18. januar 2008 Skrevet 18. januar 2008 Om man skal ha traktor for å ta seg fra A til B er det mange valg. Skal man være på tur fra A til B har jeg funnet min drømmebil, Wolkswagen Carawelle. Etter å ha kjørt Island rundt, også i inlandet på noen steinrøyser av veier. Noen hundre mil i England, og selvsagt norge rundt uten å hatt problemer med bilen i det hele tatt. Så blir jeg bare mer og mer fornøyd, bilen har god plass for to med masse utstyr. Kokeplate, stort kjøleskap, deilig sengeplass for fire, og ikke større en at jeg bruker den til daglig. Kai Jensen Siter
Jakobsen Skrevet 18. januar 2008 Skrevet 18. januar 2008 Om man skal ha traktor for å ta seg fra A til B er det mange valg. Skal man være på tur fra A til B har jeg funnet min drømmebil, Wolkswagen Carawelle. Etter å ha kjørt Island rundt, også i inlandet på noen steinrøyser av veier. Noen hundre mil i England, og selvsagt norge rundt uten å hatt problemer med bilen i det hele tatt. Så blir jeg bare mer og mer fornøyd, bilen har god plass for to med masse utstyr. Kokeplate, stort kjøleskap, deilig sengeplass for fire, og ikke større en at jeg bruker den til daglig. Kai Jensen Har lurt litt på den der typen av carawelle. er taket tett og fungerer "toppetasjen" som en slags hems? Siter
fotojensen Skrevet 18. januar 2008 Skrevet 18. januar 2008 Toppetasjen er helt vann tett og fungerer som en hems. Veldig praktisk, har ved flere anledninger tatt opp taket for å ta meg en liten ettermidagslur. Når vi er flere på tur bruker en og sove oppe og en nede, fungerer utmerket. En annen fordel er at man får ståhøyde inne i bilen. Bilen har også kupevarmer, denne går på diesel og varmer raskt opp bilen vinterstid. Forøvrig har bodelen eget batteri, det er også innlagt vann i bilen, en 40 liters tank. Kjørekomforten er veldig god på denne bilen. Jeg ser jeg skrev stekeplater i mitt forrige innlegg, skulle vært gassbluss. Kai Jensen Siter
guskur Skrevet 18. januar 2008 Skrevet 18. januar 2008 Det finnes jo en del eldre Land Rovere på markedet også, som ikkke koster skjorta. Npen med dieselmotor andre med bensin... Går du for en såkalt x-militær får du framkommelighet og soveplass, og sist men ikke minst en bil med stil og sjarm.. Siter
Jan-Eilert Pedersen Skrevet 18. januar 2008 Skrevet 18. januar 2008 Fin den "folkevogna" Jensen. Litt av det samme prinsippet som med den lange hiacen, men jeg skulle gjerne hatt en slik hems! Kjekt når man har et par dagers kjøring dit man skal. Siter
televims Skrevet 22. januar 2008 Skrevet 22. januar 2008 hei pippipp-vovvoven har en 855 jeg som jeg vurderer solgt. 94 mod det også.. er du seriøst intr.? Siter
fuglehunden Skrevet 22. januar 2008 Skrevet 22. januar 2008 hei pippipp-vovvoven har en 855 jeg som jeg vurderer solgt. 94 mod det også.. er du seriøst intr.? Er det meg du mener? Jeg ser du er fra Furnes Der kjører dere jo ihjel bilene. Men hvordan er bilen da og hvilken pris har du tenkt deg? Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.