Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei der oppe!

Kanskje noen kan hjelpe meg følgende spørsmål:

Vi planlegger en hyggelig påsketur, sannsynligvis i Sørnorge. Tenker her på Setesdal Ausheiane mellom f.eks. Vindilhytta og Hovden som et sikkert fint og variert turområde.

Ifølge DNTs kvistekart er dette området ikke kvistmerket. Kan det likevel anbefales for en påsketur eller finnes det noen ulemper som jeg ikke kommer på (kanskje for lite/usikker snø, ikke noen kvisteruter, massevis folk og overfylte hytter osv.)?

Hvilke steder som kan nås med tåg og buss kan anbefales som utgångspunkt?

Tiden går og vi må bestemme oss snart. Jeg gleder meg på tipps.

Tusen takk og hilsen sørfra

Philipp

Annonse
Skrevet

Det er preppet og merket fra Hovden til Tjørnbrotsbu. Derfra er det greit å gå sydover til Berdalsbu og Bjørnevatn. Det er nok snø i området. Av hensyn til villreinen (mye rein på austheia i år), vis respekt, hold avstand og ikke følg etter dyra! Forøvrig, ha en flott tur!

Gjest Anonymous
Skrevet

Så, da blir det Vidda'en igjen, Philipp :roll: . Men ja, det er kortest adkomst dit...

Vi skal sannsynligvis gå Skarve- og Jotunheimen (fra Finse over Hemsedalsfjella og Filefjell til Fondsbu, videre Gjendebu, Memurubu, Valdresflya, Beitostølen med noen toppturdager innimellom i Jotunheimen) :). Eneste ulempen er at jeg pga jobben min først kan henge meg på i Tyinkrysset :(

Ha en riktig fin tur!

Gjest Anonymous
Skrevet

Sorry, var ikke innlogget. Det var Julia som skrev innlegget ovenfor.

Skrevet

Hei Julia,

takk for svaret og hyggelig å høre fra deg igjen.

Nei, det skal ikke bli Vidda’en igjen, tenkte jo på Setesdalsheiane og Austheiane. Regner du disse områdene til Vidda’en?

Her nede kommer våren nu i full fart, og fulger jeg med på værmeldinga på nettet ser det ikke bedre ut i Norge, heller. Tviler nesten på om det blir noe godt av turplanene mine. :roll: Håper ihvertfall at det blir kaldere igjen.

Fin tur du beskriver! Går dere med telt? Oi, er det lenge siden at jeg var i Jotunheimen sist. Kanskje vi burde dra dit...

Hilsen sørfra

Skrevet

Nei, sant, Setesdal Austhei er vel ikke Vidda, men ser jo nesten likt ut (like flat, mener jeg :) ).

Det er enda god med snø i høyfjellet, spesielt i vest. Så det skal nok gå bra. Men du bør regne med rødvoks- og klisterføre og ha med feller. Her nede i lavlandet og dalene er det direkte til å gråte.

Ja, vi jar en fin tur i tankene, og jeg håper vi får mer snø før den starter og litt fint vær (for utsikten sin skyld, skal også på topptur underveis).

Ha en riktig fin påske, iallfall, og legg gjerne inn en turartikel etterpå!

Skrevet

Det er fortsatt fine forhold over 600 m i Bykle. I går var det flott føre, skare med 5-10 cm nysnø. På Austheia ser det fint ut, og Julia: Austheia i Bykle kommune er IKKE flat. Her skjærer telemarksdalene seg inn og gir opptil 1000 høydemeter nedkjøringer.

Skrevet

Hei Pelle,

i kantene er få fjellområder i Norge flat, nærmest alt reiser seg fra dype daler bratt opp til høyden. Men oppe er det ofte "åsete", dvs forholdsvis flat. Tinder er vel få av på Austheia, ifølge det jeg kan se på kart (har ikke vært der enda).

Men ellers var innlegget vel heller mer ment for å erte Philipp litt :D , han er en tilhenger av Hardangervidda (som så mange andre utlendinger, og det er overhodet ikke noe galt i det), og det gjalt en tidligere diskusjon på et tysk outdoorforum hvor spørsmålet var hvorfor utlendingene på døds vis alltid skulle til Hardangervidda istedet for de "alpine" områdene som Jotunheimen eller Sunnmøre for eksempel. Svarene var av vidt forskjellig natur, fra alt som fordi det finnes mest informasjon om over fordi det er så annerledes enn Alpene til fordi det var så flott der (det var ingen som sa fordi det var så mye mygg der :D ).

Skrevet

Julia, det er ingen tinder av rang i Austheiene, Kvannefjellet er det høyeste (1537 m), pF på 600 m+. Setesdal Austhei er allikevel mye mer kupert enn H-vidda (IMO). Det er faktisk en del fine toppturer her i Bykle. Austheia er så smal her oppe at vi kan krysse "heia" på en dag, og da går vi fra 700 moh til 1500 moh til 400 moh. Det er ikke flatt.

Skrevet

Hei Pelle,

takk for informasjon om snø og føre. Jeg betrakter værkartet over Europa hver dag og var begynt med å sørge meg om å ha for lite snø (hvis snø I det hele tatt). Har nå roet meg ned litt.

På grunn av lett tilgjengelighet planlegger vi nå å gå I vest fra Hovden ned til Ljosland. Spent på å se hvor langt vi kommer (husker ennå den gangen i februar der vi pga. bestandig storm lå i teltet I det området i mer enn en uke og etterhvert begynte å kjede oss litt…).

Hilsen oppover

Philipp

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.