Gå til innhold
  • Bli medlem

Kart eller ikke kart...


Gjest Fjellfinn

Anbefalte innlegg

Gjest Fjellfinn

For heller obskure topper som Skallen og Skuggfjellet så legger jeg ut kart over og med mitt gps far, dette er noe tidkrevende å lage, men en artig syssel.

Når det gjelder DNT ssti topper som Trollhetta og Snota, Vinjeronden og Snøhetta, dvs hvor det går rødmerket/ TT merkete sti til topps fra ei tyristhytte i nærheten, hvor påkrevet syns du det er med kartoversikt (som viser mitt gps spor etter DNT stien)??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nu bruger jeg ikke GPS endnu. Men jeg vil nødigt undvære et kort i fjellet. Jeg synes, at man ret let kan forvirre sig væk fra en T-mærket sti. De er ikke lige godt mærket alle steder og de lokale forhold kan gøre det svært at mærke. En GPS kan sjældent give det overblik, som et kort og kompas kan give. Men GPS'en er meget nyttig med at fortælle, hvor du er. Jeg har også oplevet en meget erfaren fjellvandrer, som løb vild med en GPS.

Det er min mening...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjellfinn
Nu bruger jeg ikke GPS endnu.

Det er min mening...

??

Mitt innlegg var tydeligvis noe snirklete og vanskelig og forstå :evil:

Prøver en kortversjon:

Hvis du sitter hjemme i godsofaen med PC en på fanget og leser en norsk hjemmeside på internettet, om fjellet Snota i Trollheimen i Norge,

med bilder og tekst på norsk uten engelsk summary, hvor viktig er det at denne teksten/ disse bildene ledsages av en kartoversikt

som viser hvorhen DNT stiene leder deg?

Når du i tillegg planlegger/ eller drømmer om at du skal være på Trollheimshytta til sommers,

og du vet/ har hørt at fra hyttetrappa går det rødmerket sti helt til toppvarden.

Nuvel, nå var jeg konkret, men bytt gjerne ut Snota med Storsmeden og hytta med Rondvassbu, evt Spiterstulen og Galdhøpiggen ....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For heller obskure topper som Skallen og Skuggfjellet så legger jeg ut kart over og med mitt gps far, dette er noe tidkrevende å lage, men en artig syssel.

Når det gjelder DNT ssti topper som Trollhetta og Snota, Vinjeronden og Snøhetta, dvs hvor det går rødmerket/ TT merkete sti til topps fra ei tyristhytte i nærheten, hvor påkrevet syns du det er med kartoversikt (som viser mitt gps spor etter DNT stien)??

Mht. Snøhetta er det så lett å ta sig opp, med eller uten DNT-løypa, at GPS spor må være heil unødvendig.

Det er tale om en ganske slak ur som er veldig lett å gå — i allefall viss det ikke er tykk tåke :evil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjellfinn
Slik jeg forstår Fjellfinn, så mener jeg at GPS spor og DNT stier merket på kartet kan være et bra hjelpemiddel under planlegging av turer.

OK, jeg gir opp - mitt spørsmål ble slett ikke forstått, det handlet slett ikke, ja overhodet ikke om gps posisjonering hverken her eller der :)

Nuvel, jeg har funnet min måte å popularisere min deilige fjellverden Trollheimen.

Apropos tett tåke, har noen prøvd det utrolig fantastiske å gå oppå en større Trollheimstopp i tett tåke en varm sommerdag i juni -- kun ved hjelp av den rødmerkete autostrada stien til topps -

og kjent på den helt unike stemningen og stillheten der oppe ved varden, helt alene du og et hvitt teppe av Dryas, helt turistfritt !?

post-511-133474513058_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[Mitt innlegg var tydeligvis noe snirklete og vanskelig og forstå 8)

Prøver en kortversjon:

Hvis du sitter hjemme i godsofaen med PC en på fanget og leser en norsk hjemmeside på internettet, om fjellet Snota i Trollheimen i Norge,

med bilder og tekst på norsk uten engelsk summary, hvor viktig er det at denne teksten/ disse bildene ledsages av en kartoversikt

som viser hvorhen DNT stiene leder deg?

På generelt grunnlag er svaret at en side med den funksjonen du antyder er bedre enn en uten, så enkelt er det. Uten funksjonen kan ingen bruke den, med funksjonen kan de som vil bruke den :)

Ser du bruker Joomla!, hvorfor ikke finne ut hvilke funksjoner brukerne dine benytter mest selv? Og brukertilpasse siden....

:)Statistics

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK, jeg gir opp - mitt spørsmål ble slett ikke forstått

Men så forklar oss da.

Slik jeg forsto det ville du bruke kart med GPS spor/DNT stier på hjemmesiden din.

Slikt syns jeg er til stor hjelp for meg når jeg sitter hjemme og planlegger turer, da søker jeg gjerne opplysninger om målet på nettet, og det er til stor hjelp for meg å vite hvor folk har gått før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit å vite hvor DNT stiene går, slik at man kan finne sin egen trase hvor man kan nyte naturen uten rød maling og periodevis kø!

Har du en god vei opp som i utgangspunktet ikke er synlig på kartet er det fine opplysninger å komme med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.