Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hej.

Jeg føler mig efterhånden godt rustet, tøjmæssigt, til min Hardangervidda tur i slutningen af febuar (uge 9) fra Finse til Haukeliseter.

MEN jeg er lidt i tvivl om jeg også har de fornødne varme bukser. Jeg har nogle NorthFace ski-bukser, men der er ikke meget varme i dem.

Har I nogle anbefalinger eller tror I det går? (Vi tager turen med telt, primus osv. og vil derfor ikke sove på DNT´s hytter)

Mvh

Jakob

Annonse
Skrevet

Hvis du har ei bukse som er vind/vanntett med gode luftemuligheter bør buksene dine være bra nok. Du bør i tillegg bruke ull eller superundertøy under som holder deg varm og transporterer svetten bort i fra kroppen, om ikke dette er nok kan ei treningsbukse eller fleecebukse som mellomlag hjelpe på.

Husk å ta med et sett for å gå i og et sett for å bruke i teltet.

Skrevet

Jeg har ikke voldsomt erfaring på området, men jeg ville styrt unna bukser med for eller netting. Grunnen er at snøen/isen lett setter seg mellom skallet og foret. Selv bruker jeg en softshellbukse med ullundertøy under og en paclite skallbukse i sekken. Tar på meg pacliten hvis det er ekstra kaldt, jeg tar pauser e.l. Det hender også at jeg bare bruker skallbuksen min (f.eks. til alpint): en stormberg bukse til 600 kroner. Kjøpte denne som et eksperiment etter flere år med gore-tex xcr. Kan ikke si at jeg merker noe særlig forskjell uansett vær - så der sparte jeg mye penger!

Med softshell løsningen som beskrevet over er jeg stort sett så tørr på beina etter en tur at jeg ikke har noe behov for å skifte til tørt tøy når vi stopper opp. Det jeg synes er viktig er å ha en jakke som er så lang at den går over rompa. Viktigst for beina er nok hvilket undertøy du har.

Skrevet

netting er ikke noe problem, heng buksa til 2tørk" ute om natta, evt i ytterteltet slik at alt av fukt fryser til neste morgen, da banker du bare på buksa å pusser bort snøen med ei skobørste eller oppvaskbørste.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.