Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Med sine 900 høydemeter på ca 5 km er dette en grei tur for å få maskineriet i gang etter inntak av større mengder julemat og mye stillesitting i høst. Storhornet (1589) er Oppdals mest populære topp - jeg skrev meg inn i boka som nr. 49560 (noen som vet når den nummereringa startet?).

Hittil i år var ikke besøket så enormt - jeg startet 12:30 og 5 andre hadde kommet seg av gårde før meg i år - møtte sistemann (unnskyld - dame!) på nedtur 2 min før toppen ca 14:30.

Nydelig lys (håper bildene yter det litt rettferdighet), men sur og økende vind - gikk med Goretexjakke utapå Windstopper og ulltrøye siste halvpart av veien opp. Nedatt med tørr ulltrøye, tynn ullgenser, WS+GT og slalomhansker + GT-votter var det ikke for varmt. BRRR... (Ja, jeg hadde stillongs under buksa...)

For første gang var det behageligere å ta matpakka inne i steinbua enn utafor - oppdalsparet Otto Teksum Lund og Inger Lise Innerdal hadde satt igjen et tent gravlys på bordet til glede for seinere besøkende - trivelig. Sola gikk ned bak Skrymtan i det jeg gjorde klar til nedtur, den ble en liten nedtur i forhold til de forventede drømmeforhold for telemarksvinger - det var fokksnø, skavler og panserskare om hverandre så med mine skiferdigheter og ingen backup i form av følge eller noen flere på tur opp så ble det mye bauting med svinger i langsom fart og ploging ned til skogbandet. Ut fra eldre spor skulle man tatt turen noen dager før.

I skogen var det drømmeføre (han som sto med snø til knærne på langrennski var ikke enig) - 30 cm pudder , men da var ikke låra mine drømmelår lenger... Så turen ned tok nærmere en halvtime.

Deilig tur!

post-260-133474511536_thumb.jpg

post-260-133474511548_thumb.jpg

post-260-13347451156_thumb.jpg

post-260-133474511575_thumb.jpg

post-260-13347451159_thumb.jpg

Vis rapporten i Turkartet

Annonse
Gjest Fjellfinn
Skrevet
Med sine 900 høydemeter på ca 5 km er dette en grei tur for å få maskineriet i gang

----

I skogen var det drømmeføre (han som sto med snø til knærne på langrennski var ikke enig) - 30 cm pudder , men da var ikke låra mine drømmelår lenger... Så turen ned tok nærmere en halvtime.

Deilig tur!

Vakkert, vakkert !!

Du sier en halvtime ned igjen? Du mener vel ikke 30 min fra steinbua til Bree, du mener vel fra skogbandet og helt ned?

Fortell gjerne mer om føret, gjerne i stor detalj. Jeg står på farten oppover til Nerskogen søndagen, om ikke været og vinden slår seg vrangt (igjen). Så inni Himmelen supert puddersilkeføre på Resfjellet som det nå var onsdag 2. januar -- må jeg bare finne ut om det er like bra på Høghøa / Gråfjellet. Kunne gjerne gått oppå Hornet også, men det blir vel mye skiteknikk for meg, synes egentlig den passer best for fottur...

Gråfjellet i slutten av januar ser jeg fram til, for å teste om jeg makter å kjøre litt lengre nedoverbakke. Har store planer for Brattskarven i februar/mars på godt føre, men må først finne en Oppdaling som kan fortelle meg ei flatere rute som går utenom de problematiske heistraseene i Vangslia :)

Skrevet

Du sier en halvtime ned igjen? Du mener vel ikke 30 min fra steinbua til Bree, du mener vel fra skogbandet og helt ned?

Fortell gjerne mer om føret, gjerne i stor detalj. Jeg står på farten oppover til Nerskogen søndagen, om ikke været og vinden slår seg vrangt (igjen). Så inni Himmelen supert puddersilkeføre på Resfjellet som det nå var onsdag 2. januar

---

Har store planer for Brattskarven i februar/mars på godt føre, men må først finne en Oppdaling som kan fortelle meg ei flatere rute som går utenom de problematiske heistraseene i Vangslia :)

Halvtime fra steinbua til bilen på Breen, ja.

Føret var ikke spesielt bra å kjøre utfor på - veldig varierende, fra nesten pudder via fokksnø som skia skjærer gjennom til hard fokksnø - innimellom ishard skare. Dårligere jo høyere.

Med den vinden som holder meg fra senga nå, blir det i hverfall forblåst inntil vinden legger seg og det kommer mer snø! Men mulig det ikke tar så hardt lenger nord, siden det var silkeføre på Resfjellet dagen etter jeg var på Hornet.

Brattskarven - fint å gå fra Skaret - gå opp forbi Remmasetra - se på kartet - mange veivalg.

Selv har jeg gått opp en rampe på vestsida av Brattskarven på ski i mars for et par år siden. Startet fra Grøtsetra og gikk over Skarvatnet, opp forbi Remmasetra (Vekvesetra på kartet) langs Remma og over de to vatna der (ofte spor opp til det nedre vatnet, åpen bu er som ike står på kartet) - videre sør for Svarttjøna og opp nevnte rampe. Rente så ned på skiløypa som da var kjørt opp fra Skaret til Blåøret og fulgte den til Blåøret, slalomtraseen via toppen av Stølen og ned til Vangslia (nedre del av 8-tallsløypa) der svigers bor rett nedenfor. Ganske lang tur, krever bra føre.

Skrevet

Ahh, gleder meg til å gå løs i Trollheimen i vinter. 8)

Er det forresten noen som vet om en artig rute til topps på Tronfjellet (1501 moh) ved Oppdal? Et brukbart sted å starte fra?

Skrevet
Er det forresten noen som vet om en artig rute til topps på Tronfjellet (1501 moh) ved Oppdal? Et brukbart sted å starte fra?

Tja artig? I alle fall går det å parkere på østsiden av veien ved oppkjørslen til Sætran (ta hensyn til at mjølkebilen trenger noe av plassen for å kome rundt svingen og at det er vinterparkering for en hytte nedafor veien), skrå jordet oppover mot sør og følge stien opp forbi Veslengsetra til Fossemsetra. Derfra ser du hvor du skal gå.

Det er bygd ny vei opp til den nedre av Skoremssetrene, trolig fra omtrent Skoremsplassen - synes fra E6, vet ikke hvor den starter (sjekk Norgeibilder.no - er det ferske bilder bør du se den der.)

Også mulig å ta seg opp/ned fra/i Heggvollbotn (der Skredabekken renner ut fra) - populær rute for lokale slyngler med scooter. Bør ikke være rasfare. Om du med artig mener utfordrende er nok det veien.

Skrevet

Takker for informasjon!

Artig var kanskje et litt villedende ord. :D

Jeg tenkte først og fremst på å komme mest mulig unna bratt og kronglete skogsterreng, det kan jo være noe herk på vinteren. Og så lurte jeg på hva som kunne være et godt startsted med muligheter for å parkere.

Skrevet

Og med "bør ikke være rasfare" mente jeg at man må sjekke rasfare før man evt går der - ikke at ruta er trygg uansett! (Så plutselig den var litt tvetydig)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.