bernt Skrevet 9. januar 2008 Skrevet 9. januar 2008 Panda: Deu har vel egentlig rett m.h.p. allemannsretten, men Friluftsloven regulerer tydeligvis forholdet mellom turgåere også (i alle fall i min tolkning av §9) Siter
halvvill Skrevet 9. januar 2008 Skrevet 9. januar 2008 Jeg ser at noe ble litt uklart, vi har forsåvidt aldri diskutert pålegget med lensmannen, for han har vi aldri møtt på. det er nok internt i gruppa vi har diskutert dette. Hensynet til villrein tror jeg er irrelevant så tett på bebyggelsen på finse. Å betrakte turen som et "organisert opplegg" tror jeg blir å dra begrepet langt. Dette er en flott tid til å ferdes på vidda, og det er mer slik at vi møtes på finse på lørdag, for en fest. Når det gjelder argumentet om redde barn, så skjønner jeg at det ikke nytter å si at "mine hunder er snille" men hvis man som forelder er positiv og åpen, så kanskje det går an å komme bort til oss å slå av en prat, det har skjedd, mer ennn en gang at både foreldre og barn har fått sitte på en tur, eller fått lift et stykke, ved å stå på ski etter i slepeline. vi er stort sett hyggelige mennesker som liker å være på fjellet, og bikkjene er i bånd. Siter
essem Skrevet 9. januar 2008 Skrevet 9. januar 2008 Vel: § 9. (Rasting og telting.) Plass til rasting, solbad, overnatting eller liknende må ikke tas i innmark uten eierens eller brukerens samtykke. I utmark må plass som nevnt i foregående ledd ikke tas til utilbørlig fortrengsel eller ulempe for andre.[...] Her er vel "eieren"/"brukeren" det du kaller grunneier og "andre" slike som f.eks. meg, vil jeg tro (men jeg er ingen jurist). Da tolker du feil, for "bruker" som det her henvises til er en som bruker eiendommen på vegne av grunneier, f.eks ved utleie. Det er ikke sånn at en annen turgåer kan gi andre turgåere tillatelse til "rasting, solbad, overnatting eller liknende..." på grunneiers vegne (første linjen i §9) Siter
bernt Skrevet 9. januar 2008 Skrevet 9. januar 2008 Da tolker du feil, for "bruker" som det her henvises til er en som bruker eiendommen på vegne av grunneier, f.eks ved utleie. Det er ikke sånn at en annen turgåer kan gi andre turgåere tillatelse til "rasting, solbad, overnatting eller liknende..." på grunneiers vegne (første linjen i §9) Nå tror jeg du tolket min setning noe feil..... men det hadde jo vært lettvint Siter
essem Skrevet 9. januar 2008 Skrevet 9. januar 2008 Ja, du har rett. Jeg leste ikke innlegget ditt godt nok, såg ikke at du kommenterte "andre" Siter
Carl S. Bj Skrevet 9. januar 2008 Skrevet 9. januar 2008 Poenget med "andre" er at man også skal oppføre seg skikkelig i fht. andre som er ute på tur etc. (Og selvsagt ikke at "andre" kan gi tillatelse på vegne av grunneier/bruker, som foran sagt.) Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.