Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer på å kjøpe meg nye telemarkski. Telemarkskiene jeg har er vel 8-10 år gamle. Har kjørt lite de siste årene, og har ikke akkurat fulgt med på utviklingen. ;)

Hvor lange skal telemarkski være i forhold til ens egen høyde?

Hva med vekt? Tyngre jo bedre? Synes carvingskiene er grusomt tunge. For det er vel carvingski man bruker som telemarkski i dag?

Og dette her med innsving på skiene. Kan noen forklare meg fordeler og ulemper med lengde på ski, innsving, vekt osv.

Jeg tenker på ski kun brukt til bakkekjøring.

Annonse
Skrevet

Hei!

Jeg er ingen ekspert på ski, men kan prøve å forklare litt.

Lengden på skiene kommer ann på hvor korte svinger du ønsker å kjøre, er skiene like lange som deg selv kjører du store, lange svinger. Hvis de er rundt haken kjører du lettere raske svinger.

Vekt har nok mest å si hvis man er på topptur og på vei opp. Men en tyngre ski vil som oftes være bedre nedover.

Innsvingen på skiene har noe å si for hvor korte svinger du kan kjøre. Ski med mye innsving vil ha en kortere svingradius enn ski med mindre innsving. Så hvis du ønsker korte raske svinger er det korte ski med mye innsving som gjelder.

I dag er det blitt svært populært med ski som er relativt breie for å oppnå god flyt i løssnø, men dersom du kun skal kjøre i preparert bakke vil nok ski med ganske smal midt være best.

Hvert år kommer det nye modeller på markedet og det gjennomføres mange tester, www.friflyt.no kan nok være en kilde til tester. De har også et stort bruktmarked hvis du ikke må ha årets modell.

Lykke til med nye ski!

Skrevet
Hei!

Jeg er ingen ekspert på ski, men kan prøve å forklare litt.

..........................

Tusen takk skal du ha!!

Dette var nyttig informasjon. Jeg lurer litt på å kjøpe brukt, og da er det greit at jeg vet hva jeg skal ha.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.