Gå til innhold
  • Bli medlem

God kikkert???


Kongle

Anbefalte innlegg

Skal til Tyskland (Berlin) på studietur og derfor kommer det en STOR mulighet til å få handlet turutstyr til en bedre pris enn her i Norge. Tenker blant annet på å kjøpe en kikkert . Noen som kan anbefale en kikkert.?? :lol: Leica Trinovid BCA 8x20 så litt fristende ut da....Eller Zeiss??? Er det noe annet turutstyr som er billigere i Tyskland????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hadde vel foretrukket zeiss.

Andre ting å handle i Tyskland.

Anbefaler saks av merke Twilling f.eks.Utrolig kvalitet.

Frisørsaks -hvis noen i familien klipper selv.

Bøker kniv.

Lupine Betty hodelykt.

Ellers så er det å holde øyne åpne og man finner det meste

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første: Når det gjelder kikkert så er det Zeiss, Swarovski og Leica som gjelder, gjerne i den rekkefølgen.

Når det gjelder (for)størrelse: 8x er for såvidt greit, men 20 er for beskjedent objektivdiameter dersom du skal bruke kikkerten seriøst. Da bør du gå opp til minimum 30mm...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opticron har seilet opp som et svært godt alternativ for dem som ikke ønsker å bruke en formue på kikkert, men når det gjelder optikk er det dessverre slik at kvalitet koster. D.v.s.: det er de dyreste Opticron-modellene som er best...

Men så er jo spørsmålet: Hvor mye bruker man kikkert, og til hva? Jeg bruker kikkerten veeeeeeldig mye, føler meg naken uten, og ser ikke for meg et liv uten Swarovski.... :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opticron har seilet opp som et svært godt alternativ for dem som ikke ønsker å bruke en formue på kikkert, men når det gjelder optikk er det dessverre slik at kvalitet koster. D.v.s.: det er de dyreste Opticron-modellene som er best...

Men så er jo spørsmålet: Hvor mye bruker man kikkert, og til hva? Jeg bruker kikkerten veeeeeeldig mye, føler meg naken uten, og ser ikke for meg et liv uten Swarovski.... :wink:

Skjønner hva du mener... jeg bløffa litt i forrige inlegg fordi jeg allerede har "arva" den opticron" av lillebror pga han kjopte swarovski. oh jeg også ønsker meg swarovski til jul :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

heisannn, jeg er selvfølgelig helt frelst på swarowski etter å a sett gjennom en. men har ikke råd til det. har sikla litt på en opticron 12,5x50. er det noen som kan si noe om dette er ok?

Har en Opticron 10x42 som kostet rundt 10 300 sa den var ny-Det gikk ca ett år før den begynte å dette i fra hverandre.

Man kan jo begynne å lure når min Gamle zeiss 7x50 fra 1920 fortsatt holder stand,mens Opticron bare holdt i ett år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Støver

Enig med Vandrefalk at Zeiss er det beste merket, men for meg er faktisk 8 x 20 en ok størrelse. Jeg bruker ikke kikkerten så mye, den blir stort sett oppbevart i en jakkelomme eller i sidenettet på ryggsekken. For den skal være lett tilgjengelig, og enkel å ta i bruk. Jeg kjøpte derfor en Zeiss Victory Compact 8x20 og er svært fornøyd med den. Lett, liten og sylskarp. Jeg har vel en 3-4 andre kikkerter av billigtypen hjemme, men angrer ikke et sekund på kjøpet. Du får den til 3200 i tyskland, i Norge koster den 4200. Anbefales hvis du også prioriterer lett, liten, enkel å få foran øynene, vanntett og sylskarp.

Hvis du er seriøs ornitolog el.l. og bruker kikkert MYE, må du nok opp i en større modell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder Opticron-kikkerten som datt fra hverandre etter et år så har jeg vanskelig for å tro at det er representativt for merket :wink::roll::roll:

MEN, jeg har jo ingen erfaring med Opticron ut over å ha kikket i et par-tre helt nye...

Når det gjelder dette med størrelse: Det er nå engang slik at den beste kikkerten, rent optisk, stort sett alltid er den med størst objektiv..

Derimot, DEN BESTE KIKKERTEN I VERDEN ER DEN DU HAR MED DEG :( Jeg kjenner en del folk som har supre Zeiss-kikkerter i størrelse 8x56 og deromkring, men de har de jo aldri med på tur.... :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder Opticron-kikkerten som datt fra hverandre etter et år så har jeg vanskelig for å tro at det er representativt for merket :wink::roll::roll:

Til orientering tok Anne Lise hos Zeiss inn en for å sjekke hvordan de var og fant fort ut at okularene satt veldig løst.

Det som skjedde på min var at okularene skrudde seg ut -samtidig som et av prismene har forskjøvet seg.

Jo man skryte av optoicron hvem som helst,men her i hus kommer vi ALDRI til å spandere en eneste krone på Opticron mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en opticron imagic. 8x32.

Den har jeg brukt til seiling og til jakt. Den er helt super og jeg føler at noe mangler når den er lagt igjen hjemme.

Prisen var ca 2300 og den ble valgt fordi Zeiss sine modeller simpelthen ble for dyre !

Denne veier 670 gr og er lett og robust. Anbefales !

God tur til Tyskland. :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en filosofi når det gjelder kikkerter:

Den absolutt dyreste er best.

Det stemmer til pungt og prikke når det gjelder kvalitetsmerker.

Angrer ikke et sekund på at jeg la en månedslønn på bordet for kikkertsiktet mitt.

Om en har behov for en så dyr kikkert er en annen ting. Se an behovet og invester deretter.

En skal titte ganske mye i en kikkert for at den er verdt en 10-20 tusen mener jeg.

Men de billigere kikkertene er billigere i tyskland så for all del lønner det seg å kjøpe der.

Og jeg er fan av Swarovski: http://www.swarovskioptik.at/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stifta bekjentskap med en 8 *28 fra sky-tec . Den holder mål til fjellrypejakt i vanlig høstvær og i den kalde årstiden via alt annet jeg driver på med utendørs til alle årstider . 2650,- og det er den verdt . Anbefales :D da den ikke blir igjen hjemme på noen av mine turer . Enten de er kort eller lang . Høyt eller lavt :?

Mao, en ekte kombikikkert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.