Bjørn Erik Skrevet 19. desember 2007 Skrevet 19. desember 2007 Jeg skulle hatt tak i sterk systråd til rep av telt,utstyr o.l. Hvor får man tak i dette? Siter
MacYven Skrevet 19. desember 2007 Skrevet 19. desember 2007 Dra innom en syersk/garnbutikk, eller hva det nå heter...... Min far har alltid brukt nylontråd til slike reperasjoner. Strekt tråd som ikke morkner og sliter... Siter
Bjørn Erik Skrevet 19. desember 2007 Forfatter Skrevet 19. desember 2007 joda har vært innom de fleste sybutikker, men de har bare tynn sytråd som ikke tåler noen verdens ting Siter
MacYven Skrevet 19. desember 2007 Skrevet 19. desember 2007 Hmm....skjønner.... skal høre med min far om hvor han fikk tak i den snella med nylontråd... Gå inn på: http://www.pandurohobby.no/menu/MenuServlet og legg inn dette nr i søke rubrikken: 790103 Vet ikke om dette er en solid nok tråd....men skal en tur innom disse i morgen (hvis eg husker det) og se om de har det i butikken... kan gi deg en tilbakemelding i morgen..... Hvis eg husker det.... Siter
Jakobsen Skrevet 19. desember 2007 Skrevet 19. desember 2007 Jeg har bruker en svart tråd som mange kaller for "skomakertråd", er ikke sikker på hvor den kan kjøpes men sterk er den iallefall. siden den heter skomakertråd så kan det være en ide å høre med en skomaker, evt kanskje de som syr seil til seilbåter o.l kan ha. Siter
dsk Skrevet 20. desember 2007 Skrevet 20. desember 2007 I mangel av annet har jeg brukt tanntråd (johnson) med godt resultat. dsk Siter
jarle Skrevet 20. desember 2007 Skrevet 20. desember 2007 fluebindere bruker innimellom kevlartråd... det burde være mulig å få tak i en sånn forretning... Siter
Nils Skrevet 20. desember 2007 Skrevet 20. desember 2007 Dette firmaet på Gjøvik har rimelig mange typer sytråd: http://www.coats.no/sytrod.htm De ser ut til å kun levere til industrien, så jeg vet ikke om du som privatperson får handlet direkte av de? Siter
MacYven Skrevet 20. desember 2007 Skrevet 20. desember 2007 Dårlig med solide nylontråder på Panduro.....hadde trua en liten stund der.... Siter
villmarkingen Skrevet 20. desember 2007 Skrevet 20. desember 2007 Ta turen innom en seilmaker eller noen som syr båtkalesjer eller driver med campingvogner. Jeg har kjøpt en sytråd som brukes til campingfortelt. Tåler "alt" Siter
skaufant Skrevet 20. desember 2007 Skrevet 20. desember 2007 Multifilament fiskesene som Fireline er også knall å sy med. Siter
leos Skrevet 20. desember 2007 Skrevet 20. desember 2007 tantråden er absolutt godt, billig og lettvint alternativ.. har stoppet mange par sokker med det Og så er boksen praktisk... du får akkurat plass til nåla oppi... Siter
wawexels Skrevet 21. desember 2007 Skrevet 21. desember 2007 Kirurgiske suturer er i hvertfall slitesterkt, dessuten kommer hver pakke med nål som henger fast. Praktisk! Muligens litt dyrt siden de selges i større pakker... Fåes i alle butikker som selger medisinsk utstyr, f.eks www.medinor.no Evt skulle jo "seilmakertråd" være et godt alternativ. Siter
justanothernut Skrevet 28. desember 2007 Skrevet 28. desember 2007 Som en annen over her skev, ta turen innom en butikk som selger fluebindeutstyr og kjøp kevlartråd. Den brukes primært til å binde inn hjortehår på fluer, og tåler virkelig mye. Jeg syr fast knapper som løsner på alle bukser el. med slik tråd, og da løsner de ikke igjen. Har også sydd flenge i bukse med stort hell. Ikke koster den stort heller, og kommer på en vanlig størrelse spole. H. Siter
Villmannen Skrevet 29. desember 2007 Skrevet 29. desember 2007 Joda, finn en fluebindebutikk, men jeg tror nok dyneema power thread blir et bedre alternativbilligere. (og sterkere?) Det er sykt sterke tråder og de fåes i forskjellige tykkelser. De tynneste er utrolig sterke og har rykte på seg for å være "en usynlig tråd". Selv har jeg gått over til dyneema, fra kevlar. Den er litt billigere og er tynnere, noe som gjør den bedre egnet til fluebinding. Dyneema består av mange tynne fibre som legger seg flatt, og farge skinner gjennom hvit dynema. "usynlig" Har ikke dyneema noe med fire-line og gjøre? kan være på villspor men synes jeg har vært borti navnet Siter
justanothernut Skrevet 30. desember 2007 Skrevet 30. desember 2007 Du kan ha rett i koblingen mellom Fireline og Dyneema. Mener å huske at fibrene som Fireline er bygget opp av heter Dyneema.... Jeg har bare prøvd dyneema en gang til å binde en hjorthårsflue med, og tråden var for tynn og skar over hårene. Ingen suksess for min del, men det er jo ikke det samme som at tråden ikke er bra. Har aldri forsøkt å sy med den heller, men det høres jo ut som et godt valg om den er billigere enn kevlartråden. Ha en flott dag videre H. Siter
Bjørn Erik Skrevet 18. januar 2008 Forfatter Skrevet 18. januar 2008 Heisann Tok en tur innom den lokale skomaker. Joda han kunne selge impregnert lintråd(hva det enn måtte være) i metervare. Sterk so fy. jeg klarer ikke å ryke den ihvertfall Siter
Villmannen Skrevet 19. januar 2008 Skrevet 19. januar 2008 Så må man huske at hvis man skal ryke en tynn tråd, så må man ikke trekke med bare hendene. Da vil smerten stoppe deg lenge før tråden sliter, er ikke mange kiloene man klarer å rykke av med hendene. Skal man nå likevel ha behov for å slite den, da surrer man tråden rundt to ting, (gjerne en penner, uten knuter) og så trekker man. Slik finner man ut om en tråd er "sterk" Siter
Fjellhvil Skrevet 19. januar 2008 Skrevet 19. januar 2008 Jeg ser du har funnet tråd men jeg tenkte jeg skulle nevne at sterk tråd som heter / kalles bjørnetråd er det jeg har fått i sybutikker før. Søk på bjørnetråd gir mye morsomt - også grizzly thread. Astrid Siter
Utpåtur Skrevet 19. januar 2008 Skrevet 19. januar 2008 Biltema dyneema fiskesene, olivengrønn og 60,- for 100m Siter
Bjørn Erik Skrevet 20. januar 2008 Forfatter Skrevet 20. januar 2008 Av mangel på noe annet å gjøre i dag klarte jeg å finne dette. hvis noen er interessert. http://www.sgshobby.no/?itemID=1464 Siter
Fjellhvil Skrevet 21. januar 2008 Skrevet 21. januar 2008 Ja den fant jeg også - det er bjørnetråd. Det sies den er syntetisk og at den også passer til symaskinbruk. Siter
I&E Skrevet 23. januar 2008 Skrevet 23. januar 2008 Ja, bjørnetråd anbefales. Sterkeste tråden jeg har vært borti som er så tynn. De har den på spesialforetning for sy/utstyr/tilbehør. Ellers er det en sytråd som er beregnet på jeans som også er ganske sterk. Siter
gremlin Skrevet 25. januar 2008 Skrevet 25. januar 2008 jeg bruker "ofte" samme tråd som brukes til å lappe fiskegarn (innlandsgarn...selvsagt), den er veldig sterk og litt tykkere enn det jeg kaller sytråd..... Siter
agno Skrevet 26. januar 2008 Skrevet 26. januar 2008 http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=12124409&sid=xz12ldfvKJR3822300&WT.svl=Link Sjekk denne linken. Her er det STERK tråd, mulig du kan bruke denne. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.