Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tenkte å feire jula med å tilbringe 5-6 dager i Jotunheimen. Først og fremst med telt, men hadde vært fint med en hytte i backup. Er det så at Olavsbu er helt stengt på denne tida av året?

Og hvordan er framkommelighet med bil nå? Kan man parkere ved R55 ved avkjørselen til Leirvassbu?

Evt hvor nærme kommer man Gjendesheim, Spiterstule, Gltterheim (med bil)?

Og hvordan er skiforholdene?

Annonse
Skrevet

Olavsbu er vel åpen hele året, det er jo en ubetjent/selvbetjent hytte? Anbefaler deg å ringe Lom turistkontor, tlf. 61212990. Her kan du også få nøkkel om du er medlem i DNT!

Veien til Spiterstulen er ikke åpen helt inn tror jeg, men du kommer uansett er godt stykke innover Visdalen. Det er flere fine parkeringsplasser innover her, og veien brøytes jevnlig pga. at det er oppkjørte skiløyper i området, men det kan likevel være litt glatt og ekkelt på veien.

Snøforholdene er relativt gode tror jeg, men det har blåst litt i det siste, vet ikke hvordan det har påvirket skiføret.

Skrevet

Området rundt Gjendesheim er dårlig føremessig, spesielt rundt Leirungsdalen. Rundt Nautgardstind og Kvitingskjølen derimot er det bra (de østre delene av Jotunheimen er bra, mens Breheimen har best forhold i Vest), et alternativ ville da være å gå Veodalen om Glitterheim, ned til Spiterstulen og vurdere videre fra der. Jeg gikk denne ruten i fjor omtrent på samme tid, da var veien til Spiterstulen brøytet kun til betalingsbommen (dette er vel endepunktet for fast bosetning langs denne veien).

Skrevet
...Jeg gikk denne ruten i fjor omtrent på samme tid, da var veien til Spiterstulen brøytet kun til betalingsbommen (dette er vel endepunktet for fast bosetning langs denne veien).

Jeg bor langs veien opp dit, og jeg kjørte den for noen dager siden, kom ganske så langt opp i Visdalen. Det er som sagt oppkjørte løyper med Smiugjelsøygarden, så opp hit er det fullt mulig å kjøre. Og det er jo ikke veldig langt fra der og inn til Spiterstulen. Endepunktet for bosetting er rett innenfor Røisheim det, 700 meter fra avkjøring fra rv 55. Ellers enig i det du sier. :lol:

Skrevet
Evt hvor nærme kommer man Gjendesheim, Spiterstule, Gltterheim (med bil)?

Til Glitterheim kommer du ikke langt med bil på vinteren. Mulig du kommer deg til Larsbue/Larsbusætre hvor det er en bom, men etter det tviler jeg sterkt på om det er brøytet noe mer. Larsbusætre er vel siste sted med fast bosetning? :lol:

Glitterheim er nok da lettest tilgjengelig fra Veodalen, som Dalegudbrand nevner. Gå oppover Russdalen til Russvatnet, så opp i skaret mellom vestre og austre Hestlægerhøe. Da blir det ca 20 km til Glitterheim. Tjønnholet, øst for austre Hestlægerhøe skal vistnok være rasfarlig.

Evt. kan du også gå til Glitterheim fra Hindsæter eller Veolie lenger nord, noe som blir kun et par km lengre.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.