Gå til innhold
  • Bli medlem

valg av terrengsykkel


Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Det gårt mot sykkelsesong og jeg har lyst på en ny offroadsykkel til diverse bruk, både transport, turer og litt lek i skauen. Den bør ha en brukbar kvalitet, tåle en del og helst vare noen år.

Har prøvd å orientere meg litt i markedet, men blir smått forvirra. Det er jo en haug merker, modeller og dempergafler der ute! Hvordan skal jeg som forbruker klare å sortere ut en "riktig" sykkel for meg, når de aller fleste syklene virker nesten klin like? Og hvor nyttig er egentlig en slik dempergaffel? Råd tas i mot med takk...

Annonse
Skrevet

Velkommen til Sykkeljungelen! Hvor erfaren er du? Hva er du vant til å sykle på? Hvor bor du? Hvor mye vil du investere? Litt vanskelig å gi noen gode råd uten litt mer info...

Hvis du primært skal sykle i byen (vær ærlig nå.. :( )kan du med fordel droppe dempegaffelen, jeg syntes det gir bedre kontroll og en kjappere sykkel, særlig når du står midt i veien i traffikerte kryss. Desverre skal "alt" ha demping i dag, men det finnes også sykler uten der ute. På skogsveier klarer du deg også fint uten. Ved sykling inni granskauen over stein og stokk, derimot, er dempinga en gudegave. Men hold deg langt unna alt som ligner på fulldempet, totalt ubrukelig ved vanlig bruk og bortoverkjøring.

Og så har jo politiet sånne finfine auksjoner, kjøp heller en billigere bysykkel der, og invester i en bedre skausykkel for treningens del...

Skrevet

Jeg mener med fordel man kan droppe dempegaffel så lenge man holder seg på asfalt og grus. MEN, de aller fleste sykler kommer med demper og det lønner seg IKKE (økonomisk) å bytte ut denne i mine øyne...

Skrevet

Hadde en terrengsykkel med 27 gir. For å få til det var kjedet smalere og dårligere enn på sykler med færre gir. Det skulle heller ingenting til før giret ble ujustert.

Nå har jeg 21 gir, og det er egentlig nok (og ja.. jeg sykler mye på grusveier..brede stier)

Et annet poeng er dekk. Sykler man mest på asfalt og grusveier, trenger man egentlig ikke rene knastedekk

Synes jeg

Gjest Anonymous
Skrevet

Takker for svar

Jeg, som terrengsykkeleiere flest, sykler jo mest på asfalt og grus, ja kanskje på mest på asfalt faktisk, i løpet av et år. Så det med demper er kanskje ikke så nyttig som reklamen påstår.

Det som likevel forundrer meg når man leser sykkelborsjyrer er at de er stappfulle av navn på komponenter og utstyr shimano ditt og datt, 525, 515, acera, alivio, manitou, rst, 7005 alu, tektro, alex, sun, bontrager, blabla! Akkurat som om alle sykkelkjøpere har total oversikt over samtlige komponenter her i verden og ut fra en slik annonse skal kunne gjøre et rasjonelt valg...?!

Derimot er det som regel fullstedig fravær av beskrivelse av sykkelens bruksområde og begrensninger, noe jeg tror ville vært meget interessant for en amatør som meg....og kanskje andre også? Jeg synes rett og slett at en vanlig terrengsykkelbrosjyre er temmlig intetsigende og lite bruker-rettet. Er jeg den eneste som har gjort disse refleksjonene??

Skrevet

Kjenner meg igjen i din beskrivelse. Skulle kjøpe ny sykkel i fjor og leste gjennom masse kataloger. Magnesium ramme, doble furstasopphengsforkoblere, tilta bakaksler, doble vertikale bakovermønstre osv. Heldigvis, klarte jeg å ta meg sammen og kjøpte en sykkel fra DBS med 50% rabatt til 2.000,- kroner. Sykkelen har siden vært i daglig bruk og fungerer etter mitt syn utmerket. Prøv å ikke la deg lure til å kjøpe noe mer enn du trenger. Verden er dæggern meg overkommersialisert. Jeg lar meg fange rett så ofte, men heldigvis har jeg så lite penger at jeg ofte ikke ender opp med å kjøpe alt det tullet jeg blir lurt til å tro at jeg trenger.

Lykke til. :!:

Skrevet

hehehe, ja, mange flotte deler der ute. Noe det skjelden står noe om, er ramma, og hva mål den har. Dette kan bety forskjellen på et godt eller dårlig forhold til sykkelen din... særlig hvis du sykler mye på en ren terrengsykkel, og du skal invistere noen lapper i det. Prøvesykle hvis det lar seg gjøre, det er kjekt og sammenligne de ulike syklene.

Ang sykkelbrosjyrer: Så lenge du ikke er spes. intr. i sykkel, så dropp disse, sats på et kjent merke og ligg unna de billigste syklene! De vil før (ikke siden) gjøre livet surt for deg. Alt er avhengig av ant. timer i skau/grusvei/trening sammenlignet med tiljobentransport, men en terrengsykkel med ordinærpris i butikk under 4000, ville jeg personlig ikke anbefalt. Kjøp på salg eller poitiauksjon. Hva skal du med årets modell på en sykkel?

Stell pent med henne! :!: Litt vask og olje gjør underverker. Skyll henne etter bruk i søle/ på salta veier, og la henne tørke inne i kulda. Det meste av det dyreste vedlikeholdsstæsjet trenger du ikke. Mekking av sykkel er enkelt, så det meste kan du fikse selv med litt tålmodighet, stahet og et billig skruktrekker/fastnøkkel-sett fra Claes Ohlsson. Funker det ikke, så skulle hun uansett til rep, ikkesant?? :(

Kjøpt et par slick-dekk som tillegg. Sykling på barmark går unna i rakettfart. Men bytt til knastene når løvet begynner og falle...

Og når du er igang...et par sykkelsko anbefales. Du får mer trøkk i tråkket, og trener også baksiden av låret.

Hva kjøper du? Tilbakemld ønskes!

Gjest Anonymous
Skrevet

Takker for mange gode tips. Det er tydelig at det er en del rutinerte syklister inne på fjellforum.

Det blir spurt om hvilken sykkel jeg lander på. Vel, jeg kan jo innrømme at jeg har siklet/dagdrømmet en del i brosjyrer de siste månedene, og hjertet mitt/øynene mine sier at jeg bør velge en av disse:

specialized rockhopper a1

jamis dakota al

everest rocky

gekko garrulus

trek 8000

gt avalanche 0.0

cannondale f500

.... men hjernen/ lommeboka/ min norske, strenge måteholdne fornuft sier at jeg neppe fortjener noe bedre enn disse :

hard rocx shock machine

scott tampico

nakamura summit

gary fisher tassajara

specialized hard rock pro

everest renegade

everest adventure

Om noen har konkret erfaring med en av disse modellene, please, speak out!

Skrevet

Jeg har ikke testet noen av modellene du nevner, men jeg har litt formaeninger allikevel :twisted:

Gekko; drittsykkel. Alt for myke/dårlige rammer.

Everest; Traust/kjedelig. Med, så vidt jeg vet bra deal.

Scott; Av de bedre "billigmerkene". Bra rammer.

Nakamura; Ville ikke blitt sett på en nakamura...

Trek; Aldri likt designen, helt urasjonelt....

Jamis; Ikke noe forhold til, ser fete ut.

GT; Gikk ikke de konk, og er nå bare dritt?

Hard Rocx; Ikke noe forhold til. Canadas svar på DBS?

Cannondale; Betaler litt for mye for merke...

Specialized; Sinnsykt fete sykler. Veldig aggresive rammer da, sitter veldig freover lent....

Gary Fisher; Har selv og er sinnsikt fornøyd. Har syklet litt på Tassajara også, ikke noe spess inntrykk....litt for lite aggresiv ramme for min smak.

Jeg hadde gått for en av de siste merkene. Bor du i Oslo synes jeg du skal ta en tur på Raske Sykler i Pilestredet. Der kan du teste og få SVÆRT god hjelp. Kanskje de har noen fra i fjor til snill pris og!?!?

Skrevet

Trek og Gary Fisher er produsert på samme fabrikken. I realiteten samme merke. Begge er bra.

Hard Rocx er et norsk merke, produsert i Taiwan. Har produsert gode sykler i flere år. Helt klart det merket du får mest for pengene. Spesiellt på de litt dyrere modellene.

Cannondale koster mer enn det smaker, men har du råd er det kult. Eneste minus er at demperene deres har en tendens til å gå i stykker.

Sjekk ut www.nordicbikes.no Mange gode modeller til en rimelig penge.

Når det gjelder demper og gir gjelder stort sett følgende:

1. Kjøp alltid offroad med dempergaffel (bortsett fra på de billigste modellene). Denne vil du spesiellt ha nytte av (i motsetning til den generelle oppfatning) på asfalt / brostein og grus. En dempergaffel vil absorbere støt på sykkelen fra uvent underlag. Dette vil avlaste armer, skuldre og nakke, og du vil ikke bli så fort sliten. Når det gjelder det såkalte effekttapet pga. demper skyldes dette stort sett feil bruk av sykkel med demper. (Styr unna sykler med frontdemper til under veil.pris 5000 og fulldempet til veil.pris 12000).

2. Skal du bruke sykkelen mye og ikke vil ha for store problemer bør du kjøpe en sykkel med en komplett Shimano Deore gir/brems serie eller bedre. Mange merker skryter av bra gir, men sjekk da at dette ikke bare gjelder bakgiret. Girseriene for offroad rangert fra bunn til topp er: (acera, alivio,(nexave)), deore, lx, xt og xtr. Det finnes en hel del andre navn også, men på offroad er dette bare dritt!!

3. Kjøp et godt dekk. Hutchinson Python eller Michelin WildGripper er begge gode dekk som fungerer bra under alle forhold.

4. Kjøp en ramme som passer. Hovedrekelen er at når setet er riktig justert skal det være like høyt som, eller høyere enn setet. Nordmenn har i alle år kjøpt for store rammer, noe som fører til at man ikke får full effekt av tråkket/mye energi forsvinner i overkroppen og dempergaffel.

Gjest Anonymous
Skrevet

Hei !

på mtbr.com kan du se brukerandmeldelser av de fleste syklene.

Du kan også sjekke ut terrengsykkel.no, der finner du forum med masse svært dyktige personer med endeløs kunnskap om sykler og utstyr. De har også mange fine andmeldelser av sykler.

Det beste rådet jeg kan gi er å prøve sykkelen en stund, det er det viktigste. Når det gjelder utstyr: Unngå jalla deler fra ikke anerkjente merker på sykkelen. Mange ferdigleverte sykler har skrap felger som ikke tåler noe som helst, så sjekk hvilke felger sykkelen har, mavic er den mest anerkjente felgmakeren, når det gjelder girsystem så trenger du langt ifra XTR, deore anbefaler jeg.

Bremser er veldig viktig, sjekk at disse er fra et anerkjent merke (les på mtbr.com). Planlegger du å sykle MYE i terrenget, så bør demperen koste mer enn 2000 løst. Billigdempere kan være frustrerende.

Gjest Anonymous
Skrevet

Hei

Om du har tenkt å bruke sykkelen en del, bør du legge en del penger i det. For syv til ni tusen kan du få ganske bra sykler, særlig om du kjøper overliggere fra 2003. Deore/LX-gruppe bør holde lenge så lenge du ikke konkurrerer.

Om mesteparten av syklingen din er på asfalt, så dropp demper! Sats heller på skikkelige hjul og bremser, det er mye viktigere.

Relativt smale semislicksdekk (1,7-1,9 tommer) er supert om du er opptatt av av lav vekt og høy hastighet, men vil selvfølgelig bli mindre komfortable desto dårligere veien er.

Men viktigst av alt: benytt en seriøs forhandler som har verksted, bra utvalg, kunnskapm, tilbyr gratis førstegangs service og som virkelig prøver å finne den rette sykkelen for deg. Da bør du kunne ende opp med en sykkel du har glede av i mange år.

  • 3 uker senere...
Skrevet

Mitt tips: Gå på terrengsykkel.no legg inn en annonse og se om det er noen som har noe å selge.

Grunnen til dette? High end sykler faller sinnsykt fort i pris, sjansen er stor for å gjøre et kupp.

Jeg er helt uenig i at du bør droppe dempegaffel, ettersom du selv sier at du skal ut i skauen ser jeg ingen grunn til å la være å kjøpe en sykkel med dempegaffel. Effekt tapet er minimalt på dagens gafler og faktum er jo at du vil kunne sykle lenger med en gaffel enn uten på grunn av mindre belastning.

Skrevet

Jeg har et litt annet utgangspunkt når det gjelder sykkel en mange andre:

Sykkel interesserer meg overhodet ikke. Jeg sykler kanskje 100 dager i året i skauen (Nordmarka mest..) Jeg gir totalt blaffen i hva sykkelen min heter. Det viktigste er at den funker, og det gjør den. Jeg bruker den også rundt i Oslos skumle gater. Om vinteren hiver jeg på piggdekk, det er helt greit å sykle om vinteren sålenge det ikke er veldig mye løssnø.

Hva som overrasker meg er at disse proffe typene med Cannondalesykler, gul ledertrøye og altfor trang hjelm stort sett bare finnes rundt Sognsvann og andre by-nære omgivelser. Kommer man skikkelig inn i skauen ser man aldri noe til de. Hva de skal med knastedekk og rammer i blankpolert plutonium da forstår jeg ikke.

Sykkelen min kostet 3000 kroner og heter "Trek" (jeg måtte faktisk ut i skuret for å sjekke, fordi jeg ikke husket hva den het). Den hadde ved sist telling 24 gir. Det er et perfekt tall. 27 girs sykler har smale kjeder som det er en masse trøbbel med. Ikke kjøp det.

Foran sitter det en dempegaffel. Den er justerbar og fjærer når det humper. Mer forlanger jeg ikke av den. Pedalene er sånne som satt på syklene på 70 tallet. Helt normale pedaler uten noe festegreier. Funker bra det og.

Jeg hadde engang en foroverlent sykkel. Jeg fikk fryktelig vondt i nakken av det. Nå har jeg senket setet og hevet styret slik at den nesten ligner en "low rider" Harley Davidson. Det er veldig behagelig! Dekkene er "semi-slicks". DVS knaster på siden og nesten plant under. Piggdekka er knastedekk.

Poenget mitt er: Sålenge man ikke er konkurransesyklist eller VELDIG ekstrem trenger man ikke noe dyrere enn dette. Tvert imot er en sykkel til 3-4000 mer enn bra nok. Det er ingen vits i å la seg lurte av sykkelkatalogfetisjister til å kjøpe noe som koster en haug med penger og som ikke er noe bedre.

mvh Bjørn Revil

Skrevet

Glimrende skrevet mr Bjørn Revil. Jeg er 100% enig. Sykler selv hele året i snitt et par mil hver dag (uansett vær og føre) på min DBS til 2.000,- kroner og STORTRIVES 8)

Gjest Anonymous
Skrevet

Hei.

Ser det er mange meninger ute og går her.

Først vil jeg som noen allerere har nevnt, anbefale deg å gå inn på www.terrengsykkel.no her finner du et glimrende forum, med utrolig mange resurssterke personer som kan svare på det meste. Anbefaler deg og å lese mange av artiklene under "trynefaktor" veldig gode artikler.

Her kommer en liten oppsumering:

1. De viktigste komponentene på en sykkel er helt klart hjulene. Solid felg og nav er utrolig viktig. Etter at du har kjøpt sykkelen, kan du få en god sykkelmekaniker til å se over hjulene (små justere og sjekke at eieken har et riktig spenn.) Da holder hjulene seg forhåpentligvis rette lenge, og du blir mer tilfreds.

2. Vær og obs på disse "XT-syklene" fra g-sport sjangeren. Her er det som regel bare bakgiret som er xt, mens resten av drivverk-komponentene ligger på Acera/Alivio-nivå. Bakgiret er langt fra den viktigeste komponenten. Prøv heller å finne en sykkel med en gjennomført gruppe. Deore er helt greit her. Solid og billig, men gjerne litt ekstra gram opp mot de bedre gruppene.

3. Dempergaffel bør du ha. Virker som om du vil ha en allsidig sykkel, og da er demper et must. Mange mener det kanskje er unødvendig, men stiv gaffel vs. demper i skogen er enorm forskjell.

Komforten er mye bedre, og du har mye bdre kontroll på stier, og i utforkjøringer. Sykler du mye på asfalt/grus, kan du kjøpe deg en demper med lockout. Men dette vil bli dyrere.

4. Bremser. Nå er skivebremser for fullt på vei inn, og om noen år vil du nok knapt se nye terrengsykler uten. Det har vært diskutert masse om det er nødvendig med skivebremser. Viss du kjører masse i skogen med et ganske dårlig føre, og med det norske klima, er nok skivebremser det beste. Du slipper å bekymre deg over at bremsebanen må holde seg sånn noenlunde rein. Skiva til skivebremsen er jo festet på navet, så her skal du djupt for at den skal bli berørt. Om vinteren er skivebremser og en stor fordel, da graver hjulene seg nedi snøen, og du mister masse bremseeffekt med felgbrems.

Når dette er sagt så holder v-brems for de fleste. Bare du husker å bytte bremseklosser, og holde bremsevaiere godt smurte, har de god nok bremseeffekt. I tillegg er de mye billigere. Så her blir det en vurderingssak.

Når alt dette er sagt om terrengsykkel, så kan du sjekke ut hybridsyklene også. De færreste som kjøper terrengsykkel i dag, bruker den faktisk ikke for det den er lagd for. Terrenget! Viss du kjører asfalt/grus, så er hybriden et godt alternativ. Den har tynnere hjul, som er 28 tommer. Færre av variantene har demper. Det er som det ligger i ordet, en hybrid mellom terrengsykkel og landevegssykkel. Verdt å ta de med i vurderingen.

Komponenter som, pedaler, sete og styre er ting du kan bytte ut uten at de skal koste deg skjorta. Så ikke la dette bli avgjørende for valg av sykkel.

Selv om prisene på sykkel er vanvittige i Norge, i forhold til utlandet er det viktig at du finner en særiøs butikk som har masse kunnskap, og som tar deg på alvor. Finnest masse skrekkeksempler på det motsatte her! Sats på sykkelbutikker, ikke kjede sportsbutikker. I sykkelbutikken er det ofte hardbarka syklister selv, som har lang erfaring med masse av utstyret. Og som kan hjelpe deg til å plukke ut den sykkelen som passer deg, og ditt bruksområde best.

Phu.. Det var dette med å fatte seg i korthet da.. Sikkert mange som er uenige her, men det får vel gå..

Håper det er noe som kan komme til nytte. Lykke til med kjøp av sykkel.

Og sist men ikke minst, kom deg ut for å sykle. Er jo fantastisk morro!

Are

  • 4 uker senere...
Skrevet
Hva som overrasker meg er at disse proffe typene med Cannondalesykler, gul ledertrøye og altfor trang hjelm stort sett bare finnes rundt Sognsvann og andre by-nære omgivelser. Kommer man skikkelig inn i skauen ser man aldri noe til de. Hva de skal med knastedekk og rammer i blankpolert plutonium da forstår jeg ikke.

Konge....

www.spesialjeger.net

  • 5 måneder senere...
Gjest Anonymous
Skrevet

Etter flere måneder med valgets kval endte jeg (som skrev det opprinnelige innlegget her) opp med en Jamis Dakota, en sykkel som etter min mening gir masse valuta for pengene for de som liker å sykle en del, men ikke er konkurransesykister.

Har kjørt den litt over hundre mil nå og storfornøyd, kort og godt. Den er ikke den aller letteste sykkelen på markedet, men lett nok for meg, og så virker den solid. Heller ingen ulempe at den er pen å se på....

Takker folk på siden her for gode sykkelinnspill. Skal spørre dere når jeg står fast neste gang!

Gjest Anonymous
Skrevet

Når først tråden på sykkel er oppe, lurte jeg på om det lønner seg å kjøpe nytt girsystem på en sykkel? Det er min gary fisher tassajara som har et girsystem som hopper og spretter....

ib

Gjest Anonymous
Skrevet

Vil tro at problemet ditt ikke skyldes selve girenheten, men heller friksjon i slitt vaier/ vaierstrømpe (billig å skifte) eller utslitte tannhjul/kjede (desverre ganske dyrt å skifte).

Noe bør gjøres uansett, for gir som slurer og hopper av seg selv kan være skummelt når du reiser deg og trår skikkelig til.

  • 2 uker senere...
Skrevet

Oppstår problemet når du tråkker hardt i motbakke og kanskje bare på ett eller et par ulike tannhjul, så er det normalt tannhjula bak eller forran som er slitt og må byttes (normalt å bytte bak etter 4-700 mil). Bytt da både kjede og krans (krever spesialverktøy).

knut

  • 12 år senere...
Skrevet (endret)
På 1.11.2004 den 9.59, Gjest Anonymous skrev:

Når først tråden på sykkel er oppe, lurte jeg på om det lønner seg å kjøpe nytt girsystem på en sykkel? Det er min gary fisher tassajara som har et girsystem som hopper og spretter....

ib

En gammel tråd, men sikkert like aktuell i dag som den gang.

Dagens åpne girsystemer er av den typen som trenger regelmessig vedlikehold. Rengjøring, smøring og justering. Wirene må også smøres regelmessig og bør også skiftes når de begynner å bli slitt. Kjedet slites ofte mer enn tannhjulene og det er ikke unormalt å skifte kjede en gang hvert år eller annet hvert år. Kassetten, tannhjulene bak, slites også men varer ofte flere kjeder. Det trenger ikke være verken dyrt eller vanskelig å skifte kjede, kassett og drivverk / kranksett. Hvis kjedet hopper på tannhjulene bak så bør du skifte både kassett og kjede. Begge deler er sannsynligvis utslitt. Delene og verktøyet du trenger får du kjøpt på alle sykkelbutikker og i noen tilfeller også hos Biltema. Biltema selger standars Shimano deler. Hvordan du skifter disse delene lærer du deg ganske raskt ved å gjøre noen søk på YouTube.

 

På 5.3.2004 den 15.52, panda skrev:

Hadde en terrengsykkel med 27 gir. For å få til det var kjedet smalere og dårligere enn på sykler med færre gir. Det skulle heller ingenting til før giret ble ujustert.

Nå har jeg 21 gir, og det er egentlig nok (og ja.. jeg sykler mye på grusveier..brede stier)

Et annet poeng er dekk. Sykler man mest på asfalt og grusveier, trenger man egentlig ikke rene knastedekk

Synes jeg

Det er ikke antallet gir som betyr noe, men hvordan sykkelen er giret. Noen sykler er lavt giret og noen er høyt giret. Offroad sukler er ofte lavt giret, mens hybrider og landeveissykler er høyt giret. Lavt gir gir styrke, menn lite fart mens høyt gir gir fart men lite styrke.

Problemene du refererer til ovenfor er nok mer brukerbetinget enn at kjedet var smalt og girene mange. Dagens sykler krever som sagt et grundig og regelmessig vedlikehold. Uten vedlikehold så oppstår problemer ganske fort. Et gammelt ordtak sier at: "En dårlig snekker skylder alltid på verktøyet". 

Endret av REs

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.