Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Lurte på om noen har gode innspill til områder for en skitur i januar. Området bør helst ligge i noenlunde nærhet til Oslo (5-7 timer reise), og må kunne nås med kollektiv-transport.

Regner med at det kan være varierende føre - så jeg er forberedt på å måtte gå litt også, men det hadde vært hyggelig med mest mulig skigåing.

Har tenkt litt på Rondane - noen som kjenner til forholdene der i Januar? I tillegg, er det forsvarlig å bevege seg mot 2000-meter-topper i dette området i januar?

Hilsen

Vestland

Annonse
Skrevet

Rondane er normalt snøfattig, i alle fall tidlig på vinteren. Toppene vil ofte være steinete og avblåst. Men jeg har vært på ski til Storronden og Veslesmeden/Storsmeden i romjula.

Å gå fra Rondane (eller Hjerkinn) og sørover kan være fint på den tida av året. En kan "hoppe av" til nærmeste stasjon i Dalen på veg sørover eller fortsette helt til Lillehammer, slik jeg gjorde en romjul som student.

Hvordan det er i Rondane i år vet jeg ikke.

Andre alternativ:

Tog til Bjorli, taxi til Brøste, deretter videre inn i Tafjordfjella. Bra med snø nå.

Bergensbanen til Finse/Hallingskeid/Uppsete, normalt ikke noe mangel på skiføre.

Vet ikke hvor mange dager du ser for deg ?

Ønsker du toppturer kan du ta toget til Åndalsnes. Mange muligheter, kommer du deg noen kilometer innover til Isfjorden er det gjerne skiføre. Gode snøforhold i øyeblikket.

Skrevet

se http://www.senorge.no/mapPage.aspx under snø/skiføre. I høyere strøk nord for Hamar er det skiføre. I Lillehammer - Sjusjøen - Nordseter - Skeimkampen er det nå trikkeskinner overalt hvor underlaget er jevnt. På myrer og utenfor preppa spor kan det være bløtt. Mange steder i høyden har det ikke vært skikkelig mildvær, så snøen kan bære litt dårlig.

Skrevet
Hei.

Lurte på om noen har gode innspill til områder for en skitur i januar. Området bør helst ligge i noenlunde nærhet til Oslo (5-7 timer reise), og må kunne nås med kollektiv-transport.

Regner med at det kan være varierende føre - så jeg er forberedt på å måtte gå litt også, men det hadde vært hyggelig med mest mulig skigåing.

Har tenkt litt på Rondane - noen som kjenner til forholdene der i Januar? I tillegg, er det forsvarlig å bevege seg mot 2000-meter-topper i dette området i januar?

Hilsen

Vestland

Akkurat nå er det gode skiforhold i Øst-Jotunheimen (Rundt Veodalen, Nautgardstind, Kvitingskjølen), også for toppturer, lengre Vest (Valdresflya på Gjende-siden) er det verre. Det er også gode muligheter i Breheimen.

Skrevet

Akkurat nå er det gode skiforhold i Øst-Jotunheimen (Rundt Veodalen, Nautgardstind, Kvitingskjølen), også for toppturer, lengre Vest (Valdresflya på Gjende-siden) er det verre. Det er også gode muligheter i Breheimen.

Finnes det noen DNT-hytter som har åpent i januar her oppe? Tror Glitterheim er stengt til uti mars.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.